Nekromanti Regler för SEP-Ett alternativ till ökande KP

DragonLord

Warrior
SEP(StridsErfarenhetsPoäng)
Dessa poäng har tre användningsområden:

1. Minska skadan av en träff(rollpersonen reducerar skadan genom en snygg undvikning eller genom att stålsätta sig, eller om man spelar magiker genom en spontant lagd skyddsformel).
2. Vinna initiativet.
3. Öka skadan på en träff.

Att minska skadan av en träff:
Fungerar som du föreslog. Varje spenderad SEP minskar skadan med 1T6. Max 3 poäng får spenderas.

Att vinna intiativ:
Varje spenderad poäng ger 3 på initiativ. Ännu en gång får man max 3 poäng spenderas.

Att Öka sin skada:
Varje spenderad poäng ger 2 på skadan. Spenderas efter man träffat. Varje bonus på 4 blir istället 1T6(spenderar man t.ex 3 SEP blir bonusen 1T6 2). Här får max 5 poäng spenderas.

Jag funderar på lite andra användningsområden också men de är inte klara än...

SEP per dag/YN
Krigare/Riddare: 2T4/2T4 per YN
Trollkarl/Svärdsmagiker: 1T3/2T3 per YN
Präst/Helig Krigare: 2T2/2T4 per YN
Tjuv: 2T2 per YN
Jägare: 2T3 per YN
Hantverkare: 2T2 per YN
Handelsresande: 2T2 per YN
Lärd: 1T3 per YN
Underhållare: 2T2 per YN

Efter varje sovperiod på minst 8 timmar är man tillbaka på sitt fulla antal SEP.

Jag funderar på att ändra mängden SEP per YN...
Vi få se när jag har testat dem. Jag skulle vilja tacka Vildhand för idén. Säg gärna vad ni tycker!

DragonLord/images/icons/dragon.gif

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför...

...sätter du en gräns för hur många poäng man kan använda per gång? Jag skulle hellre vilja se att man bygger in en sådan begränsing så att det är MÖJLIGT att använda hur många SEP på en gång som man har tillgång till, men att det inte är ÖNSKVÄRT för spelaren.Till exempel att fördelarna inte är linjärt beroende av hur många SEP man använder. 1 poäng ger 1T6 skadereducering, 2 poäng ger 1T6+2, 3 poäng ger 1T6+3. Eller något sådant.Annars gillar jag tanken på SEP bättre än systemet med ökande KP. Med lite finslipning kan det nog bli riktigt bra.MVHMagnus

Varför inte en kombination?

Man kan ha mindre öknigar i KP än dom officiella vid varje YN och samtidigt köra med SEP. Det tror jag nästan blir optimalt.

Vindhand

Myrmidon
Re: Varför...

.Till exempel att fördelarna inte är linjärt beroende av hur många SEP man använder. 1 poäng ger 1T6 skadereducering, 2 poäng ger 1T6+2, 3 poäng ger 1T6+3. Eller något sådant.

Om man inte är rädd för att införa nya tärningsmekaniker skulle man kunna räkna högst en tärning per valör... slår man 3t6 och får 3, 5 & 5 skulle reduktionen därför bli 3 + 5 = 8 (en av femmorna skulle falla bort). Varje extra SeP skulle då ge en statistisk förbättring av ens skadereduktion utan att skadereduktionen växer obegränsat. Den bästa reduktion man skulle kunna få vore 1+2+3+4+5+6 = 21 och den vore ganska osannolik utan _massor_ av tärningar (1.5% med 6 spenderade SeP)

Nu är det iofs impopulärt med olika mekaniker för olika saker så ovanstående lösning kanske inte är värd sin ökade komplexitet men å andra sidan är ju just skadesystem traditionellt sett ett område för speciallösningar :gremsmile:

DragonLord

Warrior
Uppdaterade SEP-regler

Jag har ändrat lite på reglerna nu baserat på folks kommentarer på forumet. Jag har förändrat mägden poäng per YN. Jag har även tagit med ett alternativt system för ökande KP. Jag skulle än en gång vilja tack Vildhand samt alla andra som lämnat sina åsikter. Märk väl att dessa regler inte har testats på något sätt. Mycket nöje /images/icons/smile.gif!!!

SEP(StridsErfarenhetsPoäng)
Dessa poäng har tre användningsområden:

1. Minska skadan av en träff(rollpersonen reducerar skadan genom en snygg undvikning eller genom att stålsätta sig, eller om man spelar magiker genom en spontant lagd skyddsformel).
2. Vinna initiativet.
3. Öka skadan på en träff.

Det finns en tabell bifogad(eftersom det är näst intill omöjligt att få den rätt i inlägget)

Denna tabell ska förhoppningsvis speltestas under helgen. Jag postar resultatet på forumet någon gång...

SEP per dag/YN:
Krigare/Riddare: 2T6+1/2T6 per YN
Trollkarl/Svärdsmagiker: 1T4/2T4 per YN
Präst/Helig Krigare: 2T3/2T6 per YN
Tjuv: 2T3 per YN
Jägare: 2T4 per YN
Hantverkare: 2T3 per YN
Handelsresande: 2T3 per YN
Lärd: 1T4 per YN
Underhållare: 2T3 per YN

Jag tänkte även att man borde bli bättre i sina grundegenskaper när man stiger YN. Kanske 1T4 poäng att fördela på sina grundegenskaper(ej STO)... Några förslag?

Caen Ka-sun-dor föreslog att man skulle ha lägre KP/YN så jag har skrivit ett system för det också som kan användas av de som vill.

Ökande KP/YN:
Krigare/Riddare: 3T3+2/3T3
Trollkarl/Svärdsmagiker: 1T6 varannan YN med början på YN: Lärling
Präst/Helig Krigare: 1T6/3T3
Tjuv: 1T6
Jägare: 2T3
Hantverkare: 1T6
Handelsresande: 1T6
Lärd: 1T6 varannan YN med början på YN: Lärling
Underhållare: 1T6

Den evige DragonLord

Lysande!

Det här måste vara ett av de bästa regeltilläggen jag sett till DoD6 eller något rollspel överhuvudtaget. Med det regeltillägget får jag faktiskt lite mer lust att spela DoD6........

Caen/

Blippe

Warrior

Jag kan dock inte tänka mig något mer irreterande än detta system. Det ger först en känsla av att allt gick jättebra vid sex stycken sexor, ör att sedan förstöra hela känslan, mkt enerverande. Fast, vem vet, om man änvänt denna tärningskombination tillräkligt länge och alla blivit vana så hade det varit en annan sak, men då den bara används för en mekanism, så blir den nog ännu värre (tror jag.....)

puh.......det är skönt att du inte blev rabiat.......Det är en ganska luden ide om man säger så..........lite jobbig att ha när man ska slå.........

Vindhand

Myrmidon
Be nice

Mjo, så kan det bli om man optimerar för en enda faktor; den har ypperliga statistiska egenskaper men inte så mycket annat... Jag får spara den idén tills jag gör ett system för folk som gillar matte och statistik :)

_Helt_ hemsk är den inte IMHO, inte om man jämför med en del mekaniker som faktiskt används (Vampire, Eon, Sorcerer)

Blippe

Warrior
Re: Be nice

Hej, jag älskade det, det var mina spelare som ville lyncha det, och mig!
Om du vill spelleda kommer jag på direkten.

Fram för matematiskt korrekta (perfekta) spel!!!