Nekromanti Regler för sjöslag!

Eta Cassiopea

Veteran
Joined
12 Apr 2002
Messages
87
Location
Helsingborg
Skulle man inte kunna göra en specialare enbart för avfyrning. Vet inte om du känner igen Dungeon & Dragons regler för attack of opportunity och eller en "ready action". Innebär att OM det lilla skeppet svansar förbi så HAR det stora rätt till att skjuta. Men då har han förbrukat sin avfyrning den rundan och kan inte göra det igen förrän han har laddat om sina kanoner...

?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Skulle man inte kunna göra en specialare enbart för avfyrning."

Det är ju en variant, men jag skulle inte gilla den. Det skulle bli en specialregel för mycket. Då föredrar jag att separera förflyttning och skjutande.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: stridsklocka

Tror inte du ser själva problemet...

Nej, jag gör nog inte det... Ser inget problem alls faktiskt...

Om man säger att skepps A aktuella hastighet är "12" (oavsett vind eller åror) och skepp B's hastighet är "7"... Kan då "A" flytta sig 12 rutor, och sen när han är färdig får B flytta sina 7?

Man flyttar båda samtidigt. Om den ene försöker kollidera med den andre så görs detta med någon slags manövreringsslag från båda (den ena för att ramma, den andra för att undvika). Om ingen försöker kollidera så uppstår inga problem.

Knepet är att ha relativt små rutor och korta rundor så att hoppen inte känns så stora.

Funkar systemet: NEJ

Förklara gärna varför...
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det lättaste hade nog vart om man innan varje fas fick ge en eller flera ordrar på skeppet, det man för befäl övet alltså, och skriva ned det på ett papper, sen görs även samma sak för alla andra skepp, när detta e gjort så får sl se hur det hela går till och tolka det hela på någevis, saker som kan spela in är ju skeppets skick, vindriktning/styrka, besättningens moral, skicklighet, kondition, antal ordrar, och annat. Men det blir krångligt med för många skepp, max e nog 4-5-6st, och om spelarna e befälhavare över varsitt skepp kan de ju kanske ha arbetat fram någon plan före stirden, därför tillåts inget utbyte av info mellan spelarna, de ser ju i spelet vad som händer med de andra skeppen, inget mer och inget mindre, ej ska du ju kunna få tips från lektarn om att det tydligen går dåligt för skepp a, och det där för e bättre å hjälpa dem istället för skepp b, som det va sagt från början....
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Fortsättning...

För att låta mina tanker nå ut till folket så skriver jag lite till här, Strider delas in i rundor, ingen bestämd tid angiven, och de olika rundorna i faser, i varje runda finns det 3 faser, Ordefasen, Händelsefasen och till sist konsikvensfasen. Varje runda skall man också slå ett slag på "vädertabellen" för att se ev. väder omslag, även om detta inte är något som sker på några sekunder så kan det varabra och spela stor roll i stridens utgång, vinden kan vända sig, öka/minska i styrka, dock inte allt för mycke/runda.

Orderfasen:
Här beslutar sig befälhavaren över skeppet vad han vill att männen skall försöka sig på, för varje order han delar ut så blir det hela svårare, men i grundsvårigheten funkar det med 2 ordrar/runda. Med endast en order blir det en nivå lättare, och för varje extra order så ökar svårigheten en nivå. Om man befinner sig i "närstid" (bordad eller dy.) så blir det hela en nivå svårare igen. Exempel på olika ordrar e hissa/hala vissa segel , gira/jippa(svänga skeppet), kasta dragg(för å försöka sig på en fartminskning), skjuta med vissa kanoner på vissa mål, man behöver ju nödvändigtvis inte låta hela bredsidan bränna av på en gång, eller ge en order om full eld hela tiden.

Händelsefasen:
Här tolkar spellederan vad som egenligen sker.Hur de olika skeppen förflyttar sig beroende på vind och försök till olika manövrar med mera, han tolkar också om det är möjligt å träffa skeppet där borta eller ej.

Konsekvensfasen:
Här tar men reda på vad de olika händelserna får för effekter, exempelvis det där skeppet därborta som blev träffad av en salva från styrbord sida, hur många kanoner som träffar, och hur hög skade verkan bli, och man skulle ju för att göra det hela extra roligt kunna lägga till en tabell med extra skador, ala eon, exempelvis att du delar den "fulla" skadad med tio, och för varje hel du har där får du en extra skada, en extra skada kan sen vara allt ifrån en knäcktmast till en träff rakt in i krutförådet eller en träff på någon viktig officer/befälhavare.

Och för att fortsätta det hela med skador på skeppet kan man även här andvända ett eon inspererat sytem, där man byter ut blodförlust, trauma och smärta mot skick(för varje nivå här så blir det en nivå svårare för alla manövrar), skada(för att se hur skadat skeppet egentligen är, och se ifall det sjunker, man får då slå mot skeppets "chockvärde" och modifiera svårigheten beoende på väder och vind med mera), sen kommer hur mycke vatten hon tar in också, dessutom kan man ha bemanningens moral istället för utmattning. Och olika kaonoer e ju olika farliga, men de tunga kanonerna kan skada det egna skepets om dom är för stora, och om man har för många för stora kanoner på samma sida som alla går av samtidigt, det kan få förödande effekter även för det egna skeppet, fördelen med mindre kanoner e att det är både billigare i inköp och bruk, mondre kanonkuler, mindre krut, och även något längre reäckvidd eftersom det är svårt å få en störra tyngre kula att flyga iväg allt för långt, jämför en golfbol och en fotboll vilken kastar du längst??
 
Top