Nekromanti Regler för Svavelvinter&Trakorien

Botulf

Hero
Hade tänkt att försöka komma igång och spela en egen kampanj i Trakorien och sedan gå vidare till Konfluxsviten. Dock så äger jag inte längre något EDD och hade tänkt försöka använda något annat än DoD91. Har lite olika funderingar på vilket skulle kunna passa bäst av de spel jag redan har. Det är väldigt mycket betoning på politiska intriger, möjlighet till väpnade konflikter, spionage, sjödrabbningar osv.
Dessa har jag klurat på:

DoD6 Expert: Fördelen är att det går hyfsat bra att konvertera från EDD till DoD6. Systemet tycker jag i stort är lite mer förfinat än vad som varit tidigare . Minus är dock att det blir mycket mer detaljer. Monster och regler funkar rätt bra att konvertera. Då havresor och fartyg tar upp mycket tid så är det bra om man kan använda sjöfartsreglerna från Kopparhavets kapare och arméstrider från Krigarens Handbok (dock så är det lite segt med mer regler). Präster/munkar blir mer intressanta då det finns system för gudagivna besvärjelser. Dock så kommerdet givetvis vara trakoriska eller erebiska religioner självfallet, men förmågorna är bara att välja efter vad som passar.

DoD Trudvang: Gillar reglerna i denna version. Teoretiskt så borde det funka med även denna utgåva och jag tycker känslan i illustrationerna och miljön i Svavelvinter lutar lite åt det fornnordiska, vilket skulle kunna förstärkas. Problem blir dock när det gäller resten av Trakorien/Konfluxsviten som inte alls har samma estetik. Problem nr två är främst att konvertera varelser och SLP vilket skulle bli en hel del jobb. Det lär jag inte orka göra i detalj iaf.

basic (1982) Dungeons&Dragons: Enkla och snabba regler. De flesta varelser kan man hitta en motsvarighet till i monsterkapitlen och annars så är dom inte så våra att skapa. Det går ganska lätt och snabbt att improvisera fram möten och SLP och striderna är mer abstrakta än detaljerade. Det finns klara och enkla regler för både land och sjöförflyttning och har det inbygda stridsystemet War Machine för stora drabbningar. Dock kan det bli en hel del räknande, vilket är tråkigt. Karaktärsutvecklingen kanske inte är den roligaste med lvl´s och de starka klassarketyperna. Dock så är det ett utmärkt spel att använda om spelarna har flera rollpersoner, och kanske även på olika platser. Systemet har även problemet med att hur mäktiga RP blir beror väldigt mycket på magiska föremål. SLPs måste alla anpassa till en väldigt annorlunda regelsystem.

Mutant:Undergångens arvtagare.
Skulle kunna vara intressant och rätt roligt men måste först anpassas till fantasy. Den Fjättrade Gåsen nr 12 ska ha ett äventyr där man gjort detta men jag har inte kunnat få tag i dem som ger ut den. Regler för vildmark och aktivitet till sjöss går rätt bra att använda från DoD eller DoDT.

Största problemet är magin. Inget av ovanstående system gör rättvisa mot som Granström beskriver den. Jag minns att någon nämnt at spel som Sorcerer ska ha mer passande system. Detta befinner sig dock inte i min ägo.

Arfert

Facit
jag skulle testa med Burning Wheel-reglerna (som ju har Magic Burner, kan kanske funka för dina behov), eller Sagas gratisregler, lättmoddade.

Botulf

Hero
Arfert said:
jag skulle testa med Burning Wheel-reglerna (som ju har Magic Burner, kan kanske funka för dina behov), eller Sagas gratisregler, lättmoddade.
Jag har övervägt Saga fast jag vet inte hur pass knepigt det är kan bli med konvertering av värden. Har ett ex men har inte haft tillfälle att speltesta än tyvärr (jag var snubben som köpte ett ex av Saga på Calcon i år och bad om signatur om du kommer ihåg). Burning Wheel har jag jag dock ingen som helst kunskap om men får forska lite.

Arfert

Facit
AHA, det var du! Kul!

av de spel du nämnde så är Saga sannolikt det som är lättast att modda så du vill ha det... Nu minns jag inte exakt hur magin var i Svavelvinter, men du kanske kan föklara ungefär hur du vill ha den?

Rickard

Urverk speldesign
Största problemet är magin. Inget av ovanstående system gör rättvisa mot som Granström beskriver den. Jag minns att någon nämnt at spel som Sorcerer ska ha mer passande system. Detta befinner sig dock inte i min ägo.
Ögna igenom följande dokument (138 kb, pdf). Om det verkar intressant kan vi snacka vidare.

DoD6 Expert: Fördelen är att det går hyfsat bra att konvertera från EDD till DoD6.
För systemet som använder det där magisystemet behöver inga konverteringar, om du kan EDD-systemet, då de använder samma skalor. När jag körde Svavelvinter konverterade jag ingenting alls.

/Han som däremot hade problem med alla namn coh grupperingar (pdf) i Svavelvinter

Christoffer

It's all pig.
Wulfrik said:
Burning Wheel har jag jag dock ingen som helst kunskap om men får forska lite.
Burning Wheel kan jag också rekommendera, men endast om din spelgrupp gillar en viss nivå av metaspelande som Burning Wheel kräver. Till skillnad från klassiska drakar och andra tradspel är det nästan ett krav att spelarna har ett hum om vad som kommer ske i vart fall under närmaste spelmötet men gärna under hela kampanjen, allt på grund av mekaniken kring artha och beliefs i Burning Wheel. Men det är också precis det som gör Burning Wheel grymt!

KostaFriaLigan

Warrior
Tror Han:s Matiné kan var det enklaste, som verkar döda det dåliga i EDD och föra fram ett snabbspelat spel -allt detta säger jag utan att ha spelat det, men läst på hemsidan för ett tag sen.

Botulf

Hero
Det kanske det är. Får kanske ta och skumma igenom regelboken lite noggrannare.
För att besvara ungefär så som jag vill att magin ska vara så hänvisar jag till Svavelvinter romanen och E.G:s beskrivning av hur han tänkt att magin funkar. Världen är animistisk och innebos av alla möjliga typer av naturandar, demoner, elementarandar osv. Magiker och besvärjande fungerar i princip på samma sätt oavsett om det rör sig om åkallande av gudar, andar eller demoner. I alla fall så vore detr schysst om det funkade på det estetiska planet på detta sätt.
Även också manipulerande av runorna som bär upp existensen eller väven vor kul som fluff eller få in på något sätt i reglerna.

Jag har lite tankar om hur det skulle kunna funka i D&D. I princip så är de flesta magiker egentligen en sorts präster(divine spellcasters). Den traditionella magikern, eller arcane caster, använder sig av sina formler som egentligen är ett manipulerande av Väven eller Runorna som finns i "Boken". De tidigare magiskolorna tänker jag i så fall kan tolkas mer som filosofier och fluff. Alltså att illusionisterna är mycket präglade av illusismens värderingar medan elementalisterna håller mycket mer hårt på klassisk magisk doktrin och ordningens diciplin. Lite som filosfofer med klubbor.

Kmordadruider: Druider
Animisterna från Mereld: Präst/Druid
Shaguliterna: Mystiker(Mytshic vilket motsvara monks i andra versioner av D&D)
Shamasherna: Präster
Illusionisterna från Hoxoh: Magiker
Kastykerna: Ingen egnetlig klass utan "vanlig människa" med massa pengar och inflytande och kan tillhöra vilken klass som. Möjligtvis skulle Merchant(som är en sorts prestige klass som har special spells) från "Republik of Darokin"-Gazetteer användas.

lite tankar bara

Christoffer

It's all pig.
Wulfrik said:
Poppe:

Är det besläktat med Burning Empires?
Japp, Burning Wheel kom först, sen Burning allt annat. Är du bekant med Burning Empires är det en enkelt match att sätta sig in i Burning Wheel, vad som saknas är dock allt vad scenekonomi och infection-mekanik osv. Lägg på Magic Burnern så har du sen en grym möjlighet att få till just den magin du vill åt.