Nekromanti Regler för tortyr

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sen får man kanske grunna på vad som händer med folk som faktiskt inte vet något och olika slags fanatiker i frågan.

Blir det lättare att stå emot tortyr om du är helt övertygad om att varje uns av smärta i detta liv kommer att öka din njutning i efterlivet? Eller om du verkligen verkligen hatar den som torterar dig för att det är en otrogen vessla som är demonernas (eller änglarnas, om du är ond) anhängare och villiga slav?

Och hur blir det föresten i fall du är helt övertygad om att du kommer att fortsätta torteras och slutligen mördas även om du berättar? För fasen, RP har ju skurit halsen av alla de kunnat sen dag ett, och de verkar väldigt ivriga att hitta på nya sätt att toretera en på och har ju varit tvugna att slå tärning för att bestämma vem som ska få pröva sitt sätt först. Är det kanske då inte mer tillfredställande att försöka ta sina hemligheter med sig i graven eftersom man är på väg dit oavsett?

gustaf s

Warrior
Wheel Tree Press har ett PbtA-spel på gång (beta), The Sword the Crown and the Unspeakable Power, som skall vara mörk politisk fantasy. En av spelböckerna är "The Screw". Ett exempel från den är "movet" "And what if I say the sky is red?:
When you do that awful, awful thing you do to an NPC to persuade them to do or
say what you want, roll+sly. On a 10+ choose 2. On a 7-9 choose 1:
• They will agree to say out loud (or in writing) what the Screw wants them to
say (a “Reading a Person” move can still see through this).
• They will agree to perform one action (that is within their means, capability,
and not completely outside of their personality, MC’s call).
• They don’t have any permanent, visible scars after you’re done with them.
• They won’t tell anyone what horrible things you did to them.

Mogger

Hipsteranka
God45;n84407 said:
Alla gillar att tortera folk i rollspel. Nej, det är ingen fråga eller påstående, det är bara sant. Alla gillar det.
Lyckligtvis är det här inte alls sant. Jag avskyr exempelvis grovt skentrianmässigt våld i rollspel (ja, i typ alla sammanhang :) ).

Men, jag tror att det svåra med torty är att det är en omänsklig handling så jag hade tryckt på den psykiska aspekten. Har du verkligen det som krävs för att skada en hjälplös människa med berått mod? De flesta har inte det och jag är ganska säker på att man förlorar något viktigt om man lyckas övervinna den spärren. så jag hade kopplat det till spelets Humanity/Psyke/Etc.

God45

#PrayersForBahakan
Måns;n84808 said:
Lyckligtvis är det här inte alls sant. Jag avskyr exempelvis grovt skentrianmässigt våld i rollspel (ja, i typ alla sammanhang :) ).

Men, jag tror att det svåra med torty är att det är en omänsklig handling så jag hade tryckt på den psykiska aspekten. Har du verkligen det som krävs för att skada en hjälplös människa med berått mod? De flesta har inte det och jag är ganska säker på att man förlorar något viktigt om man lyckas övervinna den spärren. så jag hade kopplat det till spelets Humanity/Psyke/Etc.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Moderering:

Ta det lugnt med att beskylla de som har andra erfarenheter än du själv för att ljuga. Även om det är med glimten i ögat.

Det räcker med att en enda person, t.ex. Måns, inte gillar att tortera folk i rollspel för att ditt kategoriska påstående om att »alla« gillar det inte ska gälla.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns;n84808 said:
Jag delar den "hang-up:en". Jag skulle spela en diabolist i Ars Magica, men kunde inte förmå mig att spela rollpersonen som ond som plågar oskyldiga människor. Hjärnan satte stopp och det bara gick inte. Så den gubben pensionerades.

Det brukar inte vara nått problem att låta mina rollpersoner använda våld, men vid tortyr har jag en mental gräns som jag inte förmår att kliva över.

Jag ser inte det som en alldeles negativ sak att den gränsen finns i mig. :grin:

/M

God45

#PrayersForBahakan
Dante;n84891 said:
Moderering:

Ta det lugnt med att beskylla de som har andra erfarenheter än du själv för att ljuga. Även om det är med glimten i ögat.

Det räcker med att en enda person, t.ex. Måns, inte gillar att tortera folk i rollspel för att ditt kategoriska påstående om att »alla« gillar det inte ska gälla.
Jag var på inga sätt allvarlig i mina påståenden eller i mitt postande av gifs. Jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig eller trodde jag menade allvar.