Värld före regler! Jag säger det igen. Värld före regler!
Det här är ett inlägg som riktar sig framför allt till de som hänger här och läser och vill skriva eget material men inte riktigt tagit steget än.
Jag skrev regler före värld för 25 år sen. bara för att jag är en entreprenörssjäl och inte ville använda det som fanns (BRP DoD Mutant). Jag ville rymd och Star Wars så klart och det som fanns på engelska dög inte. Dessutom var det ju så jävla KUL att skriva egna regler.
Jag gjorde regler för värld. Jag HADE ingen värld.
Om jag skrev ett nytt spel idag skulle jag börja med världen. Anledningen är enkel: Du hittar på en awesome plats som du älskar och skulle kunna skriva spaltmetrar om. Du känner din värld, lever din värld, ÄR din värld. Du vet hur den hänger ihop. Du vet vad som är viktigt i den och vad folk bryr sig om och hur folket är. Du vill kliva in i den och interagera och dela med dig. Det enda du behöver göra då är att bygga något som tillåter det: Regler. Reglerna kommer automatiskt att via din älskade värld få fokus på det du tycker är viktigt: Strid, sociala konflikter, skador, intellektuella utmaningar etc etc.
Jag gjorde inte så! Jag gjorde fuckin tvärtom. Och det är inte så bra. Nu funkar det förvisso iom att jag spelat mitt spel så länge att jag vet vad reglerna ska ha fokus på och vad de inte ska ha fokus på och de delar som kom till nu tänkte jag ut i samspel med regelmakandet för det så det fick en skön samklang mellan värld och regler.
Jag gjorde de nya reglerna till mitt spel för att jag tyckte det saknades saker i de förra. Man märker också i det förra att världen är ditslängd även om det är stor och komplex. Nu jobbar jag med en historia om världen men den speglar sig inte så mycket i reglerna. Därmed inte sagt att reglerna inte funkar.
Jag gjorde sociala konflikter till en grej för att jag gillar det sättet att komplettera strid - inte för att världen uppmanar till det. Om det är bra eller anus lär ju visa sig. Sen gillar jag spelighet så spelsystemet blev speligt - inte för att världen uppmanar till det. Om det är bra eller anus lär ju visa sig. Sen har jag gjort det regellätt och det är bra för jag gillar det.
Hade jag gjort ett spel från början idag hade jag aldrig ens börjat om jag inte ville ha sex med min egen värld för att den är så cool. Jag hade aldrig börjat i regeländen.
Det här är ett inlägg som riktar sig framför allt till de som hänger här och läser och vill skriva eget material men inte riktigt tagit steget än.
Jag skrev regler före värld för 25 år sen. bara för att jag är en entreprenörssjäl och inte ville använda det som fanns (BRP DoD Mutant). Jag ville rymd och Star Wars så klart och det som fanns på engelska dög inte. Dessutom var det ju så jävla KUL att skriva egna regler.
Jag gjorde regler för värld. Jag HADE ingen värld.
Om jag skrev ett nytt spel idag skulle jag börja med världen. Anledningen är enkel: Du hittar på en awesome plats som du älskar och skulle kunna skriva spaltmetrar om. Du känner din värld, lever din värld, ÄR din värld. Du vet hur den hänger ihop. Du vet vad som är viktigt i den och vad folk bryr sig om och hur folket är. Du vill kliva in i den och interagera och dela med dig. Det enda du behöver göra då är att bygga något som tillåter det: Regler. Reglerna kommer automatiskt att via din älskade värld få fokus på det du tycker är viktigt: Strid, sociala konflikter, skador, intellektuella utmaningar etc etc.
Jag gjorde inte så! Jag gjorde fuckin tvärtom. Och det är inte så bra. Nu funkar det förvisso iom att jag spelat mitt spel så länge att jag vet vad reglerna ska ha fokus på och vad de inte ska ha fokus på och de delar som kom till nu tänkte jag ut i samspel med regelmakandet för det så det fick en skön samklang mellan värld och regler.
Jag gjorde de nya reglerna till mitt spel för att jag tyckte det saknades saker i de förra. Man märker också i det förra att världen är ditslängd även om det är stor och komplex. Nu jobbar jag med en historia om världen men den speglar sig inte så mycket i reglerna. Därmed inte sagt att reglerna inte funkar.
Jag gjorde sociala konflikter till en grej för att jag gillar det sättet att komplettera strid - inte för att världen uppmanar till det. Om det är bra eller anus lär ju visa sig. Sen gillar jag spelighet så spelsystemet blev speligt - inte för att världen uppmanar till det. Om det är bra eller anus lär ju visa sig. Sen har jag gjort det regellätt och det är bra för jag gillar det.
Hade jag gjort ett spel från början idag hade jag aldrig ens börjat om jag inte ville ha sex med min egen värld för att den är så cool. Jag hade aldrig börjat i regeländen.