Fortsättning...
För att låta mina tanker nå ut till folket så skriver jag lite till här, Strider delas in i rundor, ingen bestämd tid angiven, och de olika rundorna i faser, i varje runda finns det 3 faser, Ordefasen, Händelsefasen och till sist konsikvensfasen. Varje runda skall man också slå ett slag på "vädertabellen" för att se ev. väder omslag, även om detta inte är något som sker på några sekunder så kan det varabra och spela stor roll i stridens utgång, vinden kan vända sig, öka/minska i styrka, dock inte allt för mycke/runda.
Orderfasen:
Här beslutar sig befälhavaren över skeppet vad han vill att männen skall försöka sig på, för varje order han delar ut så blir det hela svårare, men i grundsvårigheten funkar det med 2 ordrar/runda. Med endast en order blir det en nivå lättare, och för varje extra order så ökar svårigheten en nivå. Om man befinner sig i "närstid" (bordad eller dy.) så blir det hela en nivå svårare igen. Exempel på olika ordrar e hissa/hala vissa segel , gira/jippa(svänga skeppet), kasta dragg(för å försöka sig på en fartminskning), skjuta med vissa kanoner på vissa mål, man behöver ju nödvändigtvis inte låta hela bredsidan bränna av på en gång, eller ge en order om full eld hela tiden.
Händelsefasen:
Här tolkar spellederan vad som egenligen sker.Hur de olika skeppen förflyttar sig beroende på vind och försök till olika manövrar med mera, han tolkar också om det är möjligt å träffa skeppet där borta eller ej.
Konsekvensfasen:
Här tar men reda på vad de olika händelserna får för effekter, exempelvis det där skeppet därborta som blev träffad av en salva från styrbord sida, hur många kanoner som träffar, och hur hög skade verkan bli, och man skulle ju för att göra det hela extra roligt kunna lägga till en tabell med extra skador, ala eon, exempelvis att du delar den "fulla" skadad med tio, och för varje hel du har där får du en extra skada, en extra skada kan sen vara allt ifrån en knäcktmast till en träff rakt in i krutförådet eller en träff på någon viktig officer/befälhavare.
Och för att fortsätta det hela med skador på skeppet kan man även här andvända ett eon inspererat sytem, där man byter ut blodförlust, trauma och smärta mot skick(för varje nivå här så blir det en nivå svårare för alla manövrar), skada(för att se hur skadat skeppet egentligen är, och se ifall det sjunker, man får då slå mot skeppets "chockvärde" och modifiera svårigheten beoende på väder och vind med mera), sen kommer hur mycke vatten hon tar in också, dessutom kan man ha bemanningens moral istället för utmattning. Och olika kaonoer e ju olika farliga, men de tunga kanonerna kan skada det egna skepets om dom är för stora, och om man har för många för stora kanoner på samma sida som alla går av samtidigt, det kan få förödande effekter även för det egna skeppet, fördelen med mindre kanoner e att det är både billigare i inköp och bruk, mondre kanonkuler, mindre krut, och även något längre reäckvidd eftersom det är svårt å få en störra tyngre kula att flyga iväg allt för långt, jämför en golfbol och en fotboll vilken kastar du längst??