Nekromanti Regler när de är som värst

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Regler när de är som värst
Regler när de är som värst
Denna historia skrevs efter att jag har fått klagomål på mitt sett att leda rollspel. Tja, det må vara ett rätt så regelfritt sätt, men min filosofi är att inte förstöra ett gott nöje med en massa regler. Denna historia visar hur det kan gå om man tar FÖR hårt med regler och sådant...

”Du vaknar efter en orolig sömn.”

Spelledaren tittar spelaren i ögonen och säger:

”Vad gör du?”

Spelaren (som är ny med rollspel) skruvar nervöst på sig.

”Eh…jag tar och stige... (1649 fler tecken)

Gå till artikeln

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker absolut att man kan diskutera kring regler och hårt de ska implementeras. Men man måste utgå ifrån relevanta och trovärdiga exempel. En spelledare som kräver slag för att rollpersonerna ska ta sig upp ur sängen är en uppenbar idiot i allas ögon. Vem tycker inte att det är ett felaktigt beteende? Frågan måste behandlas med större seriositet. Det är inte så enkelt att man antingen spelar enormt fritt utan någon hänsyn till något annat än rollpersonerna och storyn eller så spelar man superstrikt med tärningsslag för blåstömning och matsmältning. Det är klart att friformning framstår som en gudagåva om alternativet är ett tärningsslag var tredje sekund.

Troberg

Sinister eater
En spelledare som kräver slag för att rollpersonerna ska ta sig upp ur sängen är en uppenbar idiot i allas ögon.
Eller en spelledare som såg mig när väckarklockan ringde i morse...

Eksem

Champion
Det är typ så här det är att spela Liftarens Guide till Galaxen-datorspelet (det med textkommandon).

I vilket fall var det en väldigt meningslös historia som inte på något sätt bidrar till en diskussion om vilken roll regelsystem bör ha i rollspelande. Det är ju inte diret som att någon kommer ta ställning för den här fiktive spelledaren ändå (möjligtvis Rising, om tillräckligt många förklarar att de tycker att det vore en askorkad spelstil).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vill inte vara taskig

Men har vi ingen kvalitetskontroll på inskickade texter? Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det här, men särskilt meningsfullt var det inte.

Låt inte rollspel.nu bli som Elfwood där det som faktiskt är bra har drunknat i obscena mängder skit.

- Vulf

Gardener

Champion
Re: Jag vill inte vara taskig

Saxat från vår novell-sida:
"Här hittar ni ett flertal olika noveller inom flera olika genrer, både relaterade till rollspel men även helt fristående. Vi lägger upp nästan alla noveller vi får in varför vi inte heller ansvarar för innehållet, författarna själva måste se till att novellerna är korrekturlästa."

Rising

Vila i frid
Dagens Vitulv:

/Rising
som älskar Vitulv, men som tycker att han borde stoppa in lite iskuber innanför nätlinnet ibland (och då menar jag inte bara för att han skulle se sexigare ut med hårda bröstvårtor)

Anders Åstrand

Swordsman
Eller en spelledare som såg mig när väckarklockan ringde i morse...
Eller mig när jag vaknade av att telefonen ringde härom morgonen, och väckte flickvännen och frågade vad jag skulle göra. "svara" svarade hon. Jag tänkte efter lite, sen frågade jag henne "vad ska jag säga?".

//Anders som är fullt kapabel att nyttja en telefon i vanliga fall.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Dagens Vitulv:

Rising. Du vet att du kan lägga upp serier här på rollspel.nu?

Just sånt här behöver vi. verkligen :gremgrin:

(för jag räknar med att Vitulv inte tar illa upp. om han tar illa upp så får han använda meddela-moderator-funktionen. sådeså.)

chrull

Rising

Vila i frid
Serier å artiklar

Du vet att du kan lägga upp serier här på rollspel.nu?
Blä! Det är som artiklar, och jag hatar artiklar (vi pratade om det i lådan i går kväll). De här serierna måste läsas som just inlägg och ingenting annat, annars tror jag att de framstår som oförskämda och otrevliga. Rycker man dem ur sitt sammanhang så kan jag faktiskt inte stå bakom dem längre. Dessutom måste de ju få bemötas, och det gör enklast i de trådar där de ursprungligen postats.

Om jag någon gång skickar in en serie som just serie, då kommer det att vara en generell serie som behandlar rollspel i stort, och inte enskilda forumiter (eller i vart fall så kommer den att vara trådoberoende och bara behandla forumskulturen generellt).

Duddmannen

Hero
Coolt!

Sån't där har vi sysslat med också. Vill minnas att vi diskuterade slag mot färdigheten Överlevnad en gång per dag för att se om rollpersonerna de facto överlevde. :gremlaugh:

När det sedan gäller diskussioner om för mycket eller för lite regler kan jag bara säga så här: Så länge man kan spela utan att någon känner sig hindrad av regelboken har man i alla fall inte för mycket regler.

Jag kanske ignorerar en hel massa regler för att få en av mina spelsessioner att flyta på bra, men jag plockar mer än gärna upp regelboken också och kör med ett eller annat specialfall när det verkar coolt. Det gäller att man hela tiden hittar en lagom balans - och den ändrar sig från spel till spel och från spelgrupp till spelgrupp. Kör man Rolemaster så måste man ju använda ALLA regler, för det är på grund av reglerna som man kör Rolemaster! Spelar vi däremot Buffy blir det nästan friform så länge spelarna klarar av det utan gå total bärsärk.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Coolt!

Specialfall är kul. Jag älskar att hitta på regler som egentligen bara verkar i en enda situation. Kommer ihåg från förra 7th Sea sessionen, då folk försökte öppna portarna till en skeppsdocka så fort de bara kunde eftersom de snodde skeppet från insidan av kungens hamnar...

Då sa jag helt enkelt; "ni ska komma upp i ett totalt resultat på 500; varje gång ni slår så får de andra spelarna utföra varsinn handling, och vakterna kommer närmare", typ. Och tempot i den scenen blev ganska högt, även om de två slog såpass bra att det inte spelade någon roll. De lyckades kort och gott sno skeppet.

Sådana specialfall tycker jag är roliga, så jag brukar ofta använda dem. Vanligtvis för att förstärka en situation exempelvis för att återspegla stress.

Duddmannen

Hero
Really Cool!

Då sa jag helt enkelt; "ni ska komma upp i ett totalt resultat på 500; varje gång ni slår så får de andra spelarna utföra varsinn handling, och vakterna kommer närmare", typ.
Sådant där är ju verkligen en av de bästa sakerna man kan göra! Perfekt för att stressa spelarna. Fasen vilken bra idé! :gremgrin:

Jag har i Buffy använt mig av liknande saker. I Buffy är det ofta ackumulering av Success Levels som gäller - principen är ju densamma i ditt exempel ovan. Förstöra en pansardörr så att de kan fly från en demonbest, hitta rätt kod på datorn innan huset de sitter i exploderar, förstöra tillräckligt många voodoo-dockor innan ritualen hinner bli färdig. Jag älskar att kunna köra stressmoment med mina spelare så att det nästan blir actionfilm av det hela!

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, det där är väll vad man kan säga är övedrivet användande av regler..
Skulle aldrig falla mig in att följa sådana regler.

RM_GM Pontus

Veteran
Hrmm.
Det där var en oförtjänt känga. Det är ett fint system som uppmanar alla spelare och spelledare att vara flexibla. Reglerna som du anspelar på är Guidelines, och således ett förslag på hur man kan lösa olika situationer, inte gudasända budord huggna i sten. Om det är så ni har nyttjat RM så är det bara att beklaga er dåliga spelupplevelse.

Rolemaster RULES...

Krille

Super Moderator
Kängor

"Det där var en oförtjänt känga. Det är ett fint system som uppmanar alla spelare och spelledare att vara flexibla. Reglerna som du anspelar på är Guidelines, och således ett förslag på hur man kan lösa olika situationer, inte gudasända budord huggna i sten. Om det är så ni har nyttjat RM så är det bara att beklaga er dåliga spelupplevelse."

Till att börja med så diskvalificerar jag alla argument i linje med "reglerna blir bara vad spelledaren gör dem till". Kör man med det argumentet så är det omöjligt att göra någon slags komparativ jämförelse mellan system. Det förutsätter också att man har en spelledare som är kompetent och erfaren nog att kunna ignorera reglerna när det behövs. Det är tyvärr inte alla spelledare som har den kompetensen eller erfarenheten.

Även för att vara "riktlinjer" så är Rolemasters mängd enligt min åsikt ohanterligt stor, och om man jämför "riktlinjerna" med andra uppsättningar riktlinjer så är de omfattande och oflexibla. Visst, de är inte på Phoenix Command-nivå, men PCCS är å andra sidan extremt.

Pom

Swashbuckler
Jag har haft mycket kul med Rolemaster (före D&D3.5 var det absolut roligare att levla där än i något annat system :gremcool:). Men ett av systemets verkliga kännetecken är väl ändå att detaljerade slag med den kära T100 förekom i parti och minut.

rax

Swordsman
Re: Rolemaster när det är som värst

Men ett av systemets verkliga kännetecken är väl ändå att detaljerade slag med den kära T100 förekom i parti och minut.

Jag spelar själv i en Rolemaster-kampanj för närvarande och håller väl egentligen med Pontus att mängden regler inte är spelets huvudsakliga problem. Egentligen är ju systemet väldigt enkelt - slå 1T100, lägg till färdighetsvärdet och modifikationer, läs av resultatet på en tabell.

Där jag tycker det verkliga problemet finns är istället mängden färdigheter . Jag har aldrig träffat på ett system som har så många och så specifika färdigheter - det gränsar till det absurda. Favoriten är t ex att man delat upp färdigheten Spåra i Tracking och Reading Tracks. Det går alltså utmärkt att följa ett spår utan att för den skull ha den blekaste aning om vad det är för något man följer, om man inte köper båda färdigheterna! :gremgrin:

Dessutom har de olika färdighetskategorierna ju olika kostnad beroende på vilken klass man tillhör, vilket gör varje levelling till en övning i avancerad matte, iaf om man är det minsta mån om sina development points. Kombinerat med mängden färdigheter så försvinner tyvärr en stor del av den påstådda flexibiliteten i systemet - pga av de många olika färdigheterna är det med grundsystemet helt enkelt inte möjligt att vara bra (eller ens en gång halvbra) på något annat än sina klasspecialiteter.

En slimmad färdighetslista hade dock löst många av dessa knutar och gjort systemet mycket mer lättillgängligt, tror jag.

/Rax, skönt att få skälla av sig :gremtongue: