* Simkunnighet. Den är binär, man kan eller man kan inte.
* Sport: Simning. Det är en färdighet som man kan vara bra eller dålig på. Har dock aldrig sett en karaktär där den skulle förekomma...
Så tänker jag också, runt många saker. Det jag märkt (och använder) är att man kan vara petimetrig när man vill, och mer övergripande när man vill.
Kan du simma? För att alla figurer i miljön kan simma eller för att du har förmågan? Det går bra i vanliga fall. Blir det problem får du göra ett prov där du kan använda din Spänst (Athletics) eller liknande värde, om du har tillgång till något sådant.
Kan du inte simma? Du får göra ett prov som ovan, och misslyckas du så sjunker du. Blir det problem får du nackdel på provet (-5 eller 2t20 välj sämsta tärningen).
Är du extra bra på att simma (olympier på 100 meter fristil, tillhör Havsfolket, är en erfaren konstsimmare)? Då har du ett värde i färdigheten Simma, och du får använda detta tillsammans med det generella Spänst-värdet eller vad du har. Vi kan även säga att du klarar betydligt ruffligare vågor innan du får nackdel på provet, eftersom du är så generellt bra.
Så man kan BÅDE köra utan färdigheter OCH med färdigheter, i samma spel, beroende på hurpass mycket detaljerad just den här varelsen eller figuren behöver eller vill vara.
Och man behöver inte vara rädd för att ha både färdigheten Simma och Konstsim i samma system, eller känna att de måste förhålla sig till varanra, eller bestämma sig för om färdighetssystemet ska vara detaljerat och utbyggt, eller mer grovt och generellt.
Alla kan elda, vissa är duktigare på det för att de har Vildmarksvana, och vissa har vunnit Scouternas pyromantävling åtta år på raken och har Elda +5.
Det är den största förenklingen, tycker jag, att man inte behöver bestämma sig generellt för hur man vill göra. Granulera systemet efter vad som behövs för stunden, det kommer inte att gå sönder.