Nekromanti Regler och magi Dod 91

Dimfrost

Special Circumstances
Re: "Lappsjuka"

Jag tror att många som kritiserar Ereb för lapptäckesyndromet tycker samma sak om Mundana, fast kanske i något lägre grad. Själv har jag ingen koll alls på Mundana så det får vi lämna därhän för ögonblicket.

En värld ska inte vara helt homogen. Samma kultur överallt, utan några som helst variationer, är det ingen som vill ha; det vore både fånigt och tråkigt. Istället ska världen ha olika kulturer, fast med ett inbördes samband. Om vi har riddare i Zorakin vill vi inte träffa på greker och romare en liten bit längre bort. Det är helt enkelt inte trovärdigt på något sätt (om man inte skaffar fram någon särdeles krystad förklaring), och det tillför inte stämningen någonting. Det är därför Trudvangs pseudovikingar kan kombineras med pseudokelter och något slags pseudomongoler (ingen vet ju egentligen hur Riotminds har tänkt sig de andra delarna av Trudvang, men det borde väl vara så här), men inte med renässanssjöfarare eller egyptier. Jag medger att riddarna känns lite svåra att smälta, men jag kan tänka mig sätt att anpassa ett tidigt riddarväsende i Trudvang också.

Det är helt enkelt så att det är enklast att anklaga Ereb för "lappsjukan" för att den världen är svårast drabbad, och dessutom enklare än Mundana att jämföra med övriga DoD-världar.

/Dimfrost

Evil Peter

Hero

Så det fanns inte greker under riddarnas storhetstid eller? :gremwink:

Personligen ser jag inget stort problem med Aidne-halvön kontra Felicien osv. Man ser ju naturligtvis var inspirationen kommit ifrån men så länge man ser till att man inte låser kulturen till den tidsera den hade i vår värd och därmed dess utveckling utan ser till hur en sådan kultur skulle utvecklats om den hållit i sig så den funnits samtidigt blir det inte så konstigt. Som jag skrev får man bara titta lite på hur eventuellt kulturutbyte skulle kunna ske.

Dock är det fullständigt självklart att kulturerna inte kan blanda sig så mycket pga religionen. I arabvärlden, för att ta ett exempel, har västvärldens kultur (stor generalisering, jag vet) inte fått något snabbt genombrott och vice versa och i Ereb är nog religionerna än mer fanatiska. I en värld med bevis för att gudarna existerar (gudagåvor osv) behöver inte förklaringarna vara så krystade som vissa påstår. I vår värld där information och kulturutbytet går ofantligt lätt jämfört med en fantasyvärld finns det massor av länder vi kan åka till där livet blir fullständigt annorlunda på nästan alla plan. Jag får ibland känslan av att vissa tänker lite för "modernt".

Jag håller naturligtvis med om att Ereb Altor har sina brister i detta (har ju som sagt moddat världen lite) men håller även med Vandraren om att det inte är riktigt så illa som vissa hävdar.

Krille

Super Moderator
"Chronopia var en populär hackekyckling under några år och det var riktigt inne att hata "Chatastropia" tills Rising klev upp och försvarade det. Då gjorde folk helt plötsligt helt om och hävdade motsatsen."

Nja, jag tror snarare att de som hatade Chronopia inte ville säga emot en forumsprofil som Rising och helt enkelt höll käft, varvid de som faktiskt gillade Chronopia plötsligt hördes över larmet.

Jag ogillar fortfarande Catastrophia och jag har mina skäl till detta. Trots det så ställde jag mig ofta upp och försvarade härket när det begav sig; inte för att jag tyckte om det, utan för att jag tyckte att många av argumenten mot det inte höll. Likförbannat tänker jag kalla härket för "Catastrophia", om inte annat så för att småretas med vissa fanboys... :gremwink:

Nightowl

Champion
Här finns ett inlägg där jag försvarar Chronopia; det har jag gjort hela tiden trots att det inte nödvändigtvis är ett favvospel. Att jag skulle ändra åsikt bara för att Rising gör det är väl ganska osannolikt, även om jag är mindre känd som Rising-motståndare än Krille... :gremgrin:

Så jag köper inte Vitulvs teori förrän jag ser nån sorts statistik, obstinat som jag är. :gremelak:

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Att kalla Chronopia för Catastrophia är ungefär lika fånigt som att kalla fantasy för fjantasy. Hmm, vänta lite nu, det kanske är fel argument i sammanhanget...

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I och med den reviderade regelboken ...

… är »levlarna« borta.

Faktiskt var de borta redan i Expert.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
sen har vi ju DoD6-reglerna. Och tre grundböcker på tre år? Det känns lite dåligt faktiskt.
Vad är det som är dåligt? Att Riotminds försökte sig på något nytt bland alla BRP-kloner? Eller att de, när de insåg att reglerna inte togs emot väl, förbättrade dem? Hur tycker du att de skulle ha gjort? Släppt ett nytryck av EDD?

Själv tycker jag att de ursprungliga grundreglerna till DoD6 var helt ok. Jag gillade dem, med några få undantag och jag tycker att de fick oförtjänt dålig kritik. Mycket av den kritiken kom från folk som;

1. Aldrig provade reglerna utan dömde ut dem för att det inte var EDD.

2. Aldrig provade reglerna utan dömde ut dem för att det fanns ett system för yrkesnivåer

3. Aldrig provade reglerna, hävdade att de var en rip-off av D&D och dömde ut dem.

4. Aldrig provade reglerna utan dömde ut dem för att de i kategori 1, 2 och 3 dömde ut dem.

5. Provade reglerna, tyckte att de var ok men dömde ut dem för att personerna i kategori 1, 2, 3 och 4 dömde ut dem.

Sen har vi givetvis de som spelade med reglerna men inte tyckte om dem och därför dömde ut DoD6. Eller de som inte gillade yrkesnivåerna och valde att spela med de alternativa reglerna för spel utan yrkesnivåer. Eller de som tyckte att reglerna var rätt kass men diggade Trudvang så hårt att de moddade lite och körde på.

DoD ska inte vara levels!
Varför inte?

Ok då, kanske om det hade varit ett bra system, men det är det inte.
Jo, det är det.

/Vulf

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Vi kan ta en till värld också, men jag är inte lika påläst i denna: Trudvang. Först har vi lite vikingar i Osthem, sen har vi lite mer riddare i väst och så har vi väl kelterna nånstans, i söder bör det väl finnas något exotiskt, kanske araber eller liknande?
I och med att Trudvang är en kontinent som spänner över nästan 1200 mil så vore det konstigt om inte kulturerna varierade något. Detta är inte vad jag kallar lapptäcke utan snarare en ganska trovärdig utveckling.

Det jag hoppas på är att de olika kulturerna skiljer sig åt teknologimässigt - och det borde de inte göra efter vad jag har förstått av de kommande kulturerna. Vikingar och Kelter skiljer sig inte värst mycket åt i den aspekten.

Dessutom är inte Osthem vikingar. Det är en vanlig missuppfattning som inte stämmer väl överrens med det som faktiskt står i modulen med samma namn. Läs den så ser du själv.

/Vulf

Nid

Veteran
Samma fenomen ser man i dataspelsvärlden, snubbar som lirat Q2/UT i flera år har ingen större lust att byta upp sig till de nya Quake3/Unreal Tournament 2003 osv. De har lagt ned åtskilligt med tid och energi på att lära sig de gamla spelen och orkar inte börja om från början. Sen är de förstås duktiga på det gamla spelet och dåliga nybörjare på det nya. I rollspelsvärlden kan "skicklighetsfaktorn" jämföras med att det är mycket lättare att skapa en bra intrig ju längre ni spelat, karaktärerna har fått vänner och fiender osv, tacksamt stoff till nya kampanjer.

Och den emotionella faktor ska man väl inte underskatta, det finns kanske inte plats i hjärtat för flera rollspel av samma art.

Är det inte så att de flesta som diskuterar DoD-91 hellre pratar än spelar, medan DoD6-älskarna mest består av nya hungriga rollspelare? Om 15 år sitter troligen DoD6-älskarna här på forumet och tjötar om hur skönt DoD6 var och hur DoD9 suger.

Med det sagt, om jag fick igång min gamla rollspelsgrupp skulle jag först köra genom de oavslutade kampanjerna (Svavelvinter, Dödens Väg, egna äventyr) och sen köpa nya DoD6 och glatt ge mig in i den världen.

Måste bara tillägga hur kasst det är att inte en tråd flyttas längst upp i forumet när man gjort ett nytt inlägg. Tummen ned för detta.