Faehrengaust
Hero
Det jag skulle säga om hållbarhet är att det inte är en rustningsspecifik fråga. All utrustning som en äventyrare har behöver löpande underhåll och reparationer. Delar som går sönder behöver bytas ut oavsett om det är rustning, vapen, kläder, ryggsäck, verktyg, skor eller något annat. Spännen, nitar, snörningar, knappar, läderband, sulor, etc. går sönder förvånansvärt ofta.Vad säger du om hållbarhet?
Det som är speciellt med rustning är väl att vi som spelare är väldigt medvetna om att de tar emot smällar. Men det samma gäller ju t.ex. kläder, bälten, väskor, vapen och annat. Det är ju inte så att anfall råkar missa dem bara för att vi inte räknar med dem som skydd (det kan vara intressant att få med sådana händelser i sina skadeförklaringar på något sätt för att ge spelet lite färg).
Antingen kan man väl klumpa ihop allt en rollperson äger och baserat på det ta fram en månadskostnad för att hålla allt i trim (rabatt om rollpersonen eller gruppen har färdigheter som gör att de kan reparera en del själv). Eller om man spelar på en nivå där sådana utgifter inte är av intresse så struntar man bara i det. Vi har oftast med en månadsavgift, men inte alltid.
Jag gillar månadsavgifter. Delvis för att det skapar en utgift för rollpersoner som ger dem en viss motivering att tänka ekonomiskt och skaffa pengar. Men främst för att de tar bort en massa detaljism. Månadskostnaden täcker mat, dryck (att betala ett par kopparmynt för en öl när man ignorerar så många andra utgifter är ju bara fånigt), barberare, hygien (i den mån det nu finns), stallkostnader, hästskor, reparationer, underhåll, bidrag till templet, ett par mynt till tiggare eller trubadurer, läkarbesök, rum på värdshus, etc.
Ibland kopplar jag även ihop månadskostnaden med slumpade månadshändelser. Om man väljer att ligga på en högre nivå så ökar chansen för bra händelser (t.ex. intressanta rykten) och risken för tråkigheter (t.ex. sjukdomar) minskar (man snålar inte på t.ex. mat och när man ger tiggare några extra mynt så kan man höra intressanta rykten, etc.). Högre nivå innebär också en högre status.
Normalt så särbehandlar jag alltså inte rustningar eller vapen. Men det finns givetvis specialfall som t.ex. om en alien har blod av syra eller något annat. Då behövs särbehandling för stämningens skull.
---
Lite vid sidan om detta. Jag gillade tanken med att utveckla sin utrustning med XP i gamla Star Wars. Det gjorde rymdskepp och rustningar levande. Lite så tänker jag mig en äventyrares rustning även i fantasy. Man börjar med en viss rustning, men med tiden så ändras delar och äventyraren pillar med rustningen på kvällarna runt lägerelden för att optimera den. Med tiden så blir rustningen allt mer personlig. Vi har även experimenterat med att kunna köpa en personifiering av en rustning med XP. Det är som en specialisering av en färdighet. En del spelare gillar det, andra gör det inte.
Reddokk Fheg said:även vi brukar köra med någon form av månadskostnad i många fall. som täcker löpande utgifter. det Tillför en bra realism utan att behöva bry sig om allt för mycket detaljer. som att varje dag räkna ut hur mycket man lagt på mat, husrum reparationer av utrustning och så vidare.
beronede på situation ochvilken typ av karaktär det rör sig om är ju självklart kostnaderna olika. Den lite bortskämda sonen till en baron. lär ju ha dyrare leverne än flera andra. medan en person som inte dricker, spelar, och föredrar enkel mat och enkelt boende kommer undan billigare
Måns said:Oj, så klok du är! Bra grejer!