Rickard
Urverk speldesign
Re: Regler som ger stöd för berättande(OT)
"Fast conflict resolution måste ju inte nödvändigtvis kräva diskution."
Nä, du har rätt. Jag tänkte fel. När jag läste tråden om när jag först hörde talas om det så lät det som att alla handlingar började med "Jag vill klätta uppför muren. Är den någon som har en vettig nackdel?". Det tyckte inte jag var så himla upphetsande, utan jag vill ha lite formaliserade saker att säga så att svaret på den där frågan kommer automagiskt. Nu när jag tänkte efter lite (allt jag skrev i trådstarten kom jag på under skrivandets gång) så är mina regelförslag precis som konfliktresolution och att trådstarten är en liten tankegång hur man borde skriva ett rollspel för att främja det spelsättet.
Jag tyckte min regellösning var vettigt på pappret men jag vet inte hur det funkar i verkligheten. Spelare kan hitta på alltför bra lösningar. Det är därför jag enbart tillät full frihet med fortsättningen utav handlingen om spelaren fick perfekt (läs: ett visst antal poäng över svårighetsgrad eller ett visst antal successes, beroende på spelsystem). För även ett lyckat slag innebar en viss grad av misslyckat, såvida spelaren inte deklarerade en stark fördel med en stark nackdel. Där är jag rädd för att det kan bli "Jag spränger 12 stjärnkryssare innan de hinner skjuta sönder mitt kök i rymdskeppet." och då måste jag som spelledare ändå gå in och påbörja en diskussion (Nä, det är inte vettigt. Vad kan man utvinna med...?).
"För att hoppa tillbaka till tråden igen så måste jag säga att jag gillar just när reglerna ger stöd åt berättandet, men jag tycker inte att det alltid måste vara så. Alltså exemplet du gav om spelaren som kapade en bil och körde in i byggnaden är ju ruskigt coolt,"
Fast det var enbart spelarberättande. Fram till tärningsslaget så satt spelaren och berättade (om än kortfattat) bland annat om hur den gamla kärringen försökte göra motstånd. Vid tärningsslaget blev det konfliktresolution och sedan använde jag mig av en teknik att förmedla något till spelarna genom att ändra perspektiv (18:e stycket). Istället för att beskriva utifrån spelarens perspektiv, så beskrev jag utifrån de andra spelarnas perspektiv. Jag brukar göra så när jag vill få fram bombastiska saker.
"Tycker det kan vara lite skönt med att koppla av en stund och låta tärningarna rulla och sköta större delen av berättandet."
Hur menar du mer noggrant? Om jag får gissa, så själv tycker jag det är skönt att ibland snacka byxorna av en spelledarperson men ibland är jag inte på hugget och säger istället "Jag vill försöka bluffa honom. Kan jag inte bara få slå ett tärningsslag?". Det är viktigt att kunna variera sig. Det finns ingen universallösning för hur man ska spela rollspel, utan man får helt enkelt försöka hoppa mellan olika tekniker.
"Som sagt får återkomma när jag testat lite mer."
Awww. Du har en spelgrupp. Jag får bara spelleda kanske 4 gånger per år eller något, så jag har tyvärr ingen chans att testa mitt teoretiserande i praktiken. Vänta nu lite. *läser "Söker spelare"* "Är i Taiwan!" <-- Va?!
/Han som skrattade lite när han läste resten av det som stod där
<font size="1">Sökord, länk 2: "miljöbesk" med Han som skribent.</font size>
"Fast conflict resolution måste ju inte nödvändigtvis kräva diskution."
Nä, du har rätt. Jag tänkte fel. När jag läste tråden om när jag först hörde talas om det så lät det som att alla handlingar började med "Jag vill klätta uppför muren. Är den någon som har en vettig nackdel?". Det tyckte inte jag var så himla upphetsande, utan jag vill ha lite formaliserade saker att säga så att svaret på den där frågan kommer automagiskt. Nu när jag tänkte efter lite (allt jag skrev i trådstarten kom jag på under skrivandets gång) så är mina regelförslag precis som konfliktresolution och att trådstarten är en liten tankegång hur man borde skriva ett rollspel för att främja det spelsättet.
Jag tyckte min regellösning var vettigt på pappret men jag vet inte hur det funkar i verkligheten. Spelare kan hitta på alltför bra lösningar. Det är därför jag enbart tillät full frihet med fortsättningen utav handlingen om spelaren fick perfekt (läs: ett visst antal poäng över svårighetsgrad eller ett visst antal successes, beroende på spelsystem). För även ett lyckat slag innebar en viss grad av misslyckat, såvida spelaren inte deklarerade en stark fördel med en stark nackdel. Där är jag rädd för att det kan bli "Jag spränger 12 stjärnkryssare innan de hinner skjuta sönder mitt kök i rymdskeppet." och då måste jag som spelledare ändå gå in och påbörja en diskussion (Nä, det är inte vettigt. Vad kan man utvinna med...?).
"För att hoppa tillbaka till tråden igen så måste jag säga att jag gillar just när reglerna ger stöd åt berättandet, men jag tycker inte att det alltid måste vara så. Alltså exemplet du gav om spelaren som kapade en bil och körde in i byggnaden är ju ruskigt coolt,"
Fast det var enbart spelarberättande. Fram till tärningsslaget så satt spelaren och berättade (om än kortfattat) bland annat om hur den gamla kärringen försökte göra motstånd. Vid tärningsslaget blev det konfliktresolution och sedan använde jag mig av en teknik att förmedla något till spelarna genom att ändra perspektiv (18:e stycket). Istället för att beskriva utifrån spelarens perspektiv, så beskrev jag utifrån de andra spelarnas perspektiv. Jag brukar göra så när jag vill få fram bombastiska saker.
"Tycker det kan vara lite skönt med att koppla av en stund och låta tärningarna rulla och sköta större delen av berättandet."
Hur menar du mer noggrant? Om jag får gissa, så själv tycker jag det är skönt att ibland snacka byxorna av en spelledarperson men ibland är jag inte på hugget och säger istället "Jag vill försöka bluffa honom. Kan jag inte bara få slå ett tärningsslag?". Det är viktigt att kunna variera sig. Det finns ingen universallösning för hur man ska spela rollspel, utan man får helt enkelt försöka hoppa mellan olika tekniker.
"Som sagt får återkomma när jag testat lite mer."
Awww. Du har en spelgrupp. Jag får bara spelleda kanske 4 gånger per år eller något, så jag har tyvärr ingen chans att testa mitt teoretiserande i praktiken. Vänta nu lite. *läser "Söker spelare"* "Är i Taiwan!" <-- Va?!
/Han som skrattade lite när han läste resten av det som stod där
<font size="1">Sökord, länk 2: "miljöbesk" med Han som skribent.</font size>