Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Re: Kosmisk påverkan
Artesia har just regler för vart man hamnar, inte bara världsbeskrivning. Det finns tärningsslag för rollpersonens förmåga att ta sig till dödsgudens domstol, vilka modifieras av de anhörigas böner och huruvida man har fått en hederlig begravning och hur "oren" man var (det vill säga om man ätit kött som inte slaktats rituellt, arbetat i jorden, rört vid döda kroppar, et cetera). Därefter finns också regler för processen i domstolen, då djur och personer man på ett otillbörligt vis dödat försöker få en till helvetet (ett bra sätt att undvika detta är att ge även sina fiender en begravning). Detta är enligt mig ett utmärkt exempel på en regel som skapar en känsla för spelvärlden.
Artesia har just regler för vart man hamnar, inte bara världsbeskrivning. Det finns tärningsslag för rollpersonens förmåga att ta sig till dödsgudens domstol, vilka modifieras av de anhörigas böner och huruvida man har fått en hederlig begravning och hur "oren" man var (det vill säga om man ätit kött som inte slaktats rituellt, arbetat i jorden, rört vid döda kroppar, et cetera). Därefter finns också regler för processen i domstolen, då djur och personer man på ett otillbörligt vis dödat försöker få en till helvetet (ett bra sätt att undvika detta är att ge även sina fiender en begravning). Detta är enligt mig ett utmärkt exempel på en regel som skapar en känsla för spelvärlden.