Nekromanti Regler som inte behövs

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kosmisk påverkan

Artesia har just regler för vart man hamnar, inte bara världsbeskrivning. Det finns tärningsslag för rollpersonens förmåga att ta sig till dödsgudens domstol, vilka modifieras av de anhörigas böner och huruvida man har fått en hederlig begravning och hur "oren" man var (det vill säga om man ätit kött som inte slaktats rituellt, arbetat i jorden, rört vid döda kroppar, et cetera). Därefter finns också regler för processen i domstolen, då djur och personer man på ett otillbörligt vis dödat försöker få en till helvetet (ett bra sätt att undvika detta är att ge även sina fiender en begravning). Detta är enligt mig ett utmärkt exempel på en regel som skapar en känsla för spelvärlden.

Bunny

Crazy like a fool

"Men det är möjligt att jag missar något i er diskussion, för jag tycker inte att ämnet (så som jag tolkar det) rättfärdigar tonen mellan er."

Ok, du verkar inte vara den enda. Från min sida har den råa tonen varit mer på lek än allvar, och via PM verkar det som om den andra parten uppfattat det likadant. Jag inser att det kan missuppfattas av tredje part. Beklagar.

När det gäller din fråga så tror jag Krille och Bobby besvarat den ganska väl. Jag har visserligen inte exemplifierat med hur reglerna faktiskt fungerar, men i världsbeskrivningen i fråga finns de där som en essentiell del - det är vad jag i samanhanget finner intressant.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Ok, du verkar inte vara den enda. Från min sida har den råa tonen varit mer på lek än allvar, och via PM verkar det som om den andra parten uppfattat det likadant. Jag inser att det kan missuppfattas av tredje part. Beklagar.
"Rått men hjärtligt" kanske man kan beskriva det som, om man måste... =)

Bunny

Crazy like a fool

"...medan jag å min sida hävdar att sådant sköts bättre utan regelmekanik, och att jag hoppas att färre spel i framtiden begagnar sig av dylikt."

Men förstår du inte att du har fel? Rent objektivt, alltså. :gremwink:

"Utgå inte från att jag inte begriper vad du talar om, är du vänlig"

Jag ber om ursäkt, det faller bara sig så lätt att tro så... :gremcrazy:

"Jag tycker att det är ett skitdåligt sätt, rent utsagt, att göra det på [...] möjligen undantaget Baron von Münchaussen, men det kan inte ritkigt räknas - det är ju baronen trots allt."

Tihi! Det är nu jag verkligen börjar ifrågasätta om du faktiskt försöker göra det svårt för mig att argumentera emot. Baron von Münchhaussen är helt tydligt ditt Artesia, så det tycks oundvikligen låta sig göras bra ändå.

Rent objektivt, allså. :gremwink:

Nåja, jag kan efterskänka en "agree to disagree"-avrundning på den här diskussionen. Jag är trots allt en ödmjuk man - rättare sagt tror jag faktiskt ingen är mer ödmjuk än jag. Varsågod!

"Mooohohohuhuhahaaaa...."

Det är vid detta tillfälle du inträder som en följetång i mina mardrömmar.