Vad är det egentligen man strävar efter då man skriver stridsregler eller stridssystem (för att göra de så roliga som möjligt att spela)? Vilka egenskaper tycker ni gör ett stridssystemet roligt att spel? Och vilka egenskaper försämras då jag förbättrar en annan, ex realism kontra tid?
Realistiska jag uppskattar i alla fall personligen när reglerna är realistiska. Klart att man ska kunna utföra hjältedåd men i så fall med våra naturlagar.
Rum för taktik , något viktigt som många rollspel missar är att rollspel även är ett SPEL. Det ska precis som i vilket sällskapsspel som helst finnas utrymme taktik, möjligheten att välja mellan manöverar. I många rollspel idag känns det som den enda gången då man kan göra taktiska val är när man bygger karaktären. - Oj hoppsan jag är ju magiker bäst å slänga eldklot! Man blir tvingad att agera likadant i varje strid eftersom du redan gjort ditt val. Är det någon som sett eller har någon idé om detta?
Tid det finns tusentals bättre sett att dra ut en strid på än att slå i tabeller, försöka förstå regler eller slå upp dom.. Man vill ha regler som är så snabba som möjligt. Personligen tycker jag även det är kul att uppleva stridens hetta i vardagsrummet, att ha en kort stund (lr bestämd tid) på sig att förklara sin nästa handling. Ska det tittas i regelböcker får man gått om tid.
Håller ni med eller försöker jag bygga regler ingen annan vill ha?
Realistiska jag uppskattar i alla fall personligen när reglerna är realistiska. Klart att man ska kunna utföra hjältedåd men i så fall med våra naturlagar.
Rum för taktik , något viktigt som många rollspel missar är att rollspel även är ett SPEL. Det ska precis som i vilket sällskapsspel som helst finnas utrymme taktik, möjligheten att välja mellan manöverar. I många rollspel idag känns det som den enda gången då man kan göra taktiska val är när man bygger karaktären. - Oj hoppsan jag är ju magiker bäst å slänga eldklot! Man blir tvingad att agera likadant i varje strid eftersom du redan gjort ditt val. Är det någon som sett eller har någon idé om detta?
Tid det finns tusentals bättre sett att dra ut en strid på än att slå i tabeller, försöka förstå regler eller slå upp dom.. Man vill ha regler som är så snabba som möjligt. Personligen tycker jag även det är kul att uppleva stridens hetta i vardagsrummet, att ha en kort stund (lr bestämd tid) på sig att förklara sin nästa handling. Ska det tittas i regelböcker får man gått om tid.
Håller ni med eller försöker jag bygga regler ingen annan vill ha?