Nekromanti Regler vi tar för givet

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Uppföljningsfråga, regler vi tar för givet

Han said:
En uppföljningsfråga till alla som har svarat.

"Men vad då? Hur och när använder man dem då? Jag förstår inte."

/Han som här någonstans upptäckte hur dumt det är att göra rollpersonerna först
"När du vill att din roll ska göra något som det inte är självklart att vem som helst skulle lyckas med -- då gör vi (vad nu det aktuella systemet gör med färdigheter) för att se hur det går."

Så jäkla krångligt kan det inte vara. Jag fattade det när jag var en nioåring som fick det förklarat för mig av en annan nioåring, så konceptet är inte övermåttan komplicerat.

Pilzefrau

hon/henne
Det finns många fall när det är relevant att ha binära färdigheter. Säg Gumshoe til exempel: antingen kan du avkoda den latinska skriften, eller så kan du inte. I praktiken görs ingen skillnad på en docent och en professor emeritus i latin.

Det finns också många rollspel som (motiverat eller inte) har en uppdelning i saker man kan bli bättre på, och saker man inte kan. Typ grundegenskaper som Intelligens brukar vara en favorit här, eller varför inte vanliga egenskaper/traits i uttalade one-shot-spel, vars värden aldrig är planerade att ändras öht.

Den som lade vikt på att färdigheter ska gå att bli bättre på menade antagligen någon av dessa två saker.

Att det hela, i min mening, är rätt irrelevant när det kommer till att förklara det för nybörjare (när någon frågar vad färdigheter är menar de nog inte "vilka siffror är färdigheter och vilka är grundegenskaper" utan snarare "vad är poängen med siffror på saker jag kan") är en annan fråga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Pilzeman said:
Det finns många fall när det är relevant att ha binära färdigheter. Säg Gumshoe til exempel: antingen kan du avkoda den latinska skriften, eller så kan du inte.
Nog för att Gumshoes färdigheter är lite mer komplexa än så (det är stor skillnad mellan 0 och 1, och sedan mindre, men fortfarande viss skillnad därefter; man får "stajlarpoäng")

Pilzeman said:
Det finns också många rollspel som (motiverat eller inte) har en uppdelning i saker man kan bli bättre på, och saker man inte kan.
Det vet väl jag också att de har. Det jag frågar mig är inte om det finns, utan om det är relevant.

I det här fallet hjälper du mig dessutom att påvisa hur värdelöst "det man inte kan förbättra är inte en färdighet" är som argument. Tack =)

Ram

Skev
Man måste på något sätt bestämma en nivå. Man kan säkert bli bättre på sådana saker som att gå, att andas etc. men det finns så vitt jag vet inte många spel som har det som färdigheter (vissa specialfall finns såsom diverse march-färdigheter etc). För att det skall kallas en Färdighet (som är skilt från ordet färdighets definition antar jag) så måste kunskapen vara relevant för spelet.

Sedan får man ta sig en funderare på om man skall dela upp det finare än kan och kan inte. Om det aldrig är viktigt vem som simmar bäst så kan man välja att enbart dela upp simma i kan och kan inte. Om det sedan är en färdighet då kan säkert diskuteras.

Därefter kommer de klassiska färdigheterna, de där det är relevant hur bra man är och ens kompetens skall jämföras endera med en annans kompetens eller med en statisk svårighet.

---

Att säga att man måste kunna bli bättre på något för att det skall vara en färdighet är kanske inte helt sant, men för att förklara för en nybörjare (som del av en förklaring) tycker jag det duger helt ok. Det i kombination med att man kan vara olika bra och det som Bobby skrev är en klart fullgod beskrivning som alla normalbegåvade bör kunna greppa.

Ram

Skev
Re: Uppföljningsfråga, regler vi tar för givet

Han said:
"Men vad då? Hur och när använder man dem då? Jag förstår inte."
En färdighet är någonting som man (karaktären) kan men som det inte är självklart att man kan eller någonting som det är viktigt hur bra man är på. Man använder dem för att se om man lyckas med det man försöker sig på och bara om det finns risk att man misslyckas.

.113

Swashbuckler
jag skulle bara säga att "färdigheter är saker man kan" och på andra frågan "när man är i en situation där det passar att man använder dom, tex om man ska hoppa över ett hål slår man hoppa" eller nåt annat exempel på en skill man kan använda som hör till det system man nu använder.

Tillägg: Eventuellt, beroende på personen, skulle jag väl kanske säga att "Sätt ut i det du tycker passar att din gubbe är bra på"