Björn Wärmedal;n332390 said:
Givet många böcker, flera människor, liten bordsyta och mycket förtäring är det bara en fråga om tid innan någon spiller.
Därför bör man, givet att man spelar spel där böckerna är dyra, se till att plocka bort någon av faktorerna. Färre böcker, färre människor, större bord eller mindre förtäring.
Jag tycker inte att det är rimligt att säga att alla bara bör spela spel med få eller billiga böcker. En del människor råkar ha spel med stora, dyra böcker man behöver slå i under spel som sina favoritspel.
Om man då spelar med människor som till exempel tenderar att stoppa fingrarna i ostbågepåsen och sedan fingra i böckerna så tycker jag inte att det är det minsta konstigt att man hädanefter spelar utan förtäring vid bordet.
Eller ja, folk får väl utsätta sina böcker för precis vad de vill. Men
jag tänker inte utsätta
mina böcker för kladd, och om någon spiller juice på min dyra bok och sedan tycker att det är väl något jag får räkna med för "sånt händer" eller "det var bara en fråga om tid" så tänker jag reservera rätten att bli förbaskad på personen.
Ett exempel från den här tråden är dessutom inte direkt "råka spilla ut ett juiceglas", utan snarare "stoppa in en baksnus och sedan fingra i boken". Det tycker jag man ska kunna kräva av folk att de inte gör. Samma sak med att kladda i maten och sedan i böckerna. Det är skillnad på drullighet och att helt enkelt sakna respekt för andras saker.