Nekromanti Regler

King Kromm

Hero
Låg igår innan jag somnade och fundera lite. Lite kring regler och sånt.
jag vet inte hur andvänbara dom e men dom skulle verkligen vara snabba om
man kunde andvända dem.

Vi börjar med stridsvana. Det kan man ha 1 till 10 i. har an 1 har man
kanske sett en krogslagsmål, inte mer el. mindre.
10 är man den gamle veteranen som sett ALLT.

Sen har man de vapen man använder. Varje vapenkombination är en egen
färdighet.olika vapen kombinationer ger olika modifikationer.

Där kan man ha mellan 1 och 10. 1 harr set andra använda vapnet, 10, en
levande legend som hanterar vapnet bättre än någon annan levande varelse.

Man lägger nu ihop stridsvanan och sitt fv i vapen kombinationen.
Det bildaren "combat pool" med mellan 2 och 20 poäng.

Dom påängen skall sedan läggas i två högar, Offensiv och defensiv.
Den defensiva måste minst vara 25% av ens totala "combat pool"

Man tar sin offensiva pool och drar bort fiendens defensiva pool
Sen tar man en träning (t10 ?) och lägger till det värde man innan
fått och läser av på den tabell som inte finns än.

Där kan man få resultat som att:

Fienden får inte en skråma.
Fienden får en och annan skråma
Du skadar din fiende lite
Du skadar din fiende mycket
Du skadar din fiende svårt
du drper din fiende.

Sedan gör du samma sak med "fienden" för att se vad som händer rpn.

Rickard

Urverk speldesign
Intressant.. Hur menar du med att (bad)poolen ska delas i två högar.. Gör man det innan varje attack? Rätt kul idé.. Ibland vill man kanske attackera och ibland vara defensiv..

Hur påverkar skadorna tärningspoolen? Drar "Du skadar din fiende mycket" av på poolen?

Rätt schysst idé, skulle helst vilja testa den själv först, men man kan ju inte göra flera attacker i rad, typ från filmen "Gladiator" utan det blir mer "Han slår *bonk*, du slår *bonk*"..

/[color:448800]Han</font color=448800> som gillar att man kanske slipper att slå en massa skadetärningar

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Rolemaster har ett liknande system. Fast de har olika tabeller för olika vapen, och möjlighet att hantera olika rustningar osv.. Men det är ett klart funkis system.

Fundera på hur du skall göra om någon vill göra två anfall samma runda, om man får göra det och isf hur.

Hur skall systmet hantera folk som vill göra "underliga" saker, typ kombinera ett hopp med att skjuta för att göra som de gör i film (i slow motion :)
.

"Fundera på hur du skall göra om någon vill göra två anfall samma runda, om man får göra det och isf hur."

Systemet säger inte att det bara är ETT anfall som genomförs, han kanske hugger sin motståndare tre gånger, men bara gör "lite skada"

"Hur skall systmet hantera folk som vill göra "underliga" saker, typ kombinera ett hopp med att skjuta för att göra som de gör i film "

Man rollspelar den biten o får eventuella plus/minus på slagen.

King Kromm

Hero
Nå, får la fortsätta lite på denna tråd.

Wilper: "Fundera på hur du skall göra om någon vill göra två anfall samma runda,
om man får göra det och isf hur."

regelslaktaren: "Systemet säger inte att det bara är ETT anfall som genomförs, han kanske hugger
sin motståndare tre gånger, men bara gör "lite skada""

Där får regelslaktarn rätt, systemet har ingenting med hur många attacker som görs, när jag lurade på
detta tänkte jag försöka få striderna lite så som dom ibland är i böcker. snabba och mest beskrivande,
och då så motsvarar detta en runda som är X sekunder lång, och när sl rullat klart tärningar och sådant
så fr han tid att beskriva dessa sekunders strid innan man fortsätter striden, om det nu är någon
fortsättning.

Wilper:"Hur skall systmet hantera folk som vill göra "underliga" saker, typ kombinera ett
hopp med att skjuta för att göra som de gör i film"

öhhh ja... hmmm... vet inte riktigt, när jag fundera ut detta var det som sagt ett snabbt och
enkelt system som jag va ute efter. Men om man nu vill ha sådant med så varför inte rollspela det?

Han: "Rätt schysst idé, skulle helst vilja testa den själv först, men man kan ju inte göra flera attacker i
rad, typ från filmen "Gladiator" utan det blir mer "Han slår *bonk*, du slår *bonk*".."

Njae, så e det nog inte tänkt, vad jag är ute efter är att fort bli klar med "tärningar och tabeller"
för att sedan låta sl berätta och måla upp scenen.

Han: "Hur påverkar skadorna tärningspoolen? Drar "Du skadar din fiende mycket" av på poolen?"

så som jag tänkte så tar man sin offensive pool, drar bort fiendens defensive pool och
lägger på en tärning(t10 tror jag att jag skrev) och läser av det resultat du fårr från en tabell.