Nekromanti Regler

Satt och tänkte på en sak medans jag satt och bläddrade igenom mitt nyinförskaffade ex. utav "All flesh must be eaten". Nämligen: Orkar jag läsa igenom och lära mig alla dessa regler eller ska jag bara skumma igenom dom och börja slakta Zombies med mina kompisar på direkten?

Nu undrar jag hur gör ni med reglerna till era rollspel? Följer ni dom slaviskt, lär ni dom på ett ungefär eller skiter ni i dom helt (eller kanske konstruerar egna)?

King Kromm

Hero
Tar regelboken, tittar i den, försöker fånga grunderna i reglerna, gör karatärer, spelar och sen går det som det går första gångerna, alltså lär vi så länge vi lever!

Rising

Vila i frid
Jag brukar lära mig hur man gör en rollperson bara, samt några grunder om färdighetsslag och strider. Det är verkligen inte sällan som jag spelleder ett spel som jag inte ens läst igenom helt och hållet.

Några regler lär jag mig aldrig (brytvärden?) och jag brukar hitta på en del eget rätt tidigt.

Fast under första spelmötet är det okej om det går lite trevande. Då är man ju ändå turister på något sätt. Då är det bara roligt om man får se hur de nya reglerna fungerar, och det är okej om SL bläddrar lite i boken om man behöver ta reda på något som inte är helt självklart, som typ giftreger eller fallskada.

Jag kräver mer av mig själv andra gången jag spelleder ett spel. Då har spelarna rotat sig i världen och nyhetens behag har lagt sig något. Då måste man kunna sina saker, typ.

/Riz

Troberg

Sinister eater
Nu undrar jag hur gör ni med reglerna till era rollspel? Följer ni dom slaviskt, lär ni dom på ett ungefär eller skiter ni i dom helt (eller kanske konstruerar egna)?
Läser genom, tar bort sådant jag inte gillar och ersätter med bättre regler.

Johan K

Gammal & dryg
Ja & Nej !

För min del så börjar jag med att läsa igenom de böcker jag har några gånger, så att jag vet hur det är med reglerna & sådant. Sen så är det ju bra Att testa med de riktiga reglerna nån gång. Efter det så kan man ju moduler efter behov & önskemål..

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Läser dem, tänker igenom dem och gör om dem så att de blir bra! :gremcool:

Nu för tiden kan jag helt enkelt inte låta bli att gå in och peta lite i ett rollspel jag ska leda. Oftast blir det ganska små förändringar (jag tar bort ett gäng färdigheter, som jag inte kan se någon mening med och lägger till ett par som jag tycker saknas), men några förändringar blir det alltid.

Däremot försöker jag alltid spelleda med något som är klart och tydlingt identifierabart som det spelsystem jag utgått ifrån, annars är det ingen större poäng att spela spelet över huvud taget.

/tobias

/tobias

Nu för tiden kan jag helt enkelt inte låta bli att gå in och peta lite i ett rollspel jag ska leda. Oftast blir det ganska små förändringar (jag tar bort ett gäng färdigheter, som jag inte kan se någon mening med och lägger till ett par som jag tycker saknas), men några förändringar blir det alltid.
Är bara nyfiken... skriver du upp regel förändringarna någonstans? Eller har du dom bara i huvudet? Det kan ju bli problematiskt om någon annan ska spelleda och inte kan dina regler. Eller får den personen hitta på egna/använda dom vanliga reglerna?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är bara nyfiken... skriver du upp regel förändringarna någonstans? Eller har du dom bara i huvudet? Det kan ju bli problematiskt om någon annan ska spelleda och inte kan dina regler. Eller får den personen hitta på egna/använda dom vanliga reglerna?
Jag skriver alltid ner alla förändringar jag gör i reglern (jag använder ofte en sammanfattning som jag skrivit själv, istället för regelboken). Om någon annan ska spelleda så får de göra precis som de vill. Den som är spelledare bestämmer vilka regler som gäller. Vi brukar dock spelleda olika spel, så situationen har aldrig inträffat.

/tobias

Staffan

Myrmidon
Jag kör efter reglerna. Eventuellt efter modifierade regler, men modifikationerna är i så fall gjorda i förväg och följs.

Oftast så modifierar jag snarare spelets "parametrar" än dess "regler" - i D&D så ändrar jag t ex på en del spells och kanske feats och så, men inte på regelsystemet som sådant.

Sting

Veteran
Re: Regelälskare

jag tillhör den sorgliga skaran människor som tycker det är Kul att läsa reglerna. Eftersom det dessutom spelas blott sällan här så hinner jag lära mig reglerna bra (oftast).

Ändringarna som görs sker ofta under spelets gång eller direkt efter och görs för det mesta i samråd med spelarna (som ofta kommer med egna förslag till ändringar). Det brukar oftast resultera mer i att vi ignorerar vissa regler (och tar det i friformsstil istället) än i att vi är smarta och duktiga och skriver upp ändringarna. Då vi dessutom oftast inte ändra så mycket som vi tar bort så blir det mycket lite att skriva.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Doing it Waliumstyle

Själv brukar jag läsa igenom reglerna hyfsat nogrannt för att sedan mer eller mindre glömma bort de mindre intressanta bitarna. Jag försöker vara så konsekvent som möjligt och behåller de regler som känns relevanta och används någorlunda ofta. Hellre än att bläddra en massa i en regelbok bara för att få tag i exakt rätt regel så improviserar jag istället.