Nekromanti Regler

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Framställning medelst text

"ag hade aldrig ställt en fråga till er om jag hade uppfattat er som puckon. Jag är här för att diskutera. Jag hade inte gått hit för att diskutera något med er om jag hade sett er som puckon. Jag skriver inte för något självändamål. Jag skrev för att jag ville ha en diskussion med er."

...och det uppskattar vi att du gör (skriver för att föra en diskussion). Vad Krille vill uppmärksamma dig om är att man faktiskt kan skriva en text med en andemening. Sen när den läses av en annan person som inte har tillgång till sammanhanget från tankarna i ditt huvud, så får texten en helt annan andemening. Nu vet jag inte om så verkligen var fallet i din tråd här, men det verkar som att en del personer har missuppfattat vad du försökte säga och tolkade ditt uttalande som mer negativt än det var tänkt.

Det är ett fenomen som tåls att tänka på när man skriver på forum. Tumregeln "Skriv som dina läsare vore idioter, chansen finns att dom är det" gäller tyvärr :gremwink:

/Naug

G

Guest

Guest
...men jag undrar bara varför det är så mycket snack om regler.

Själv tycker jag regler är nödvändigt för att jag ska få ut något ur ett rollspel. Både som spelare och spelledare upplever jag att reglerna är det som gör ett rollspel interaktivt på riktigt. Om jag bestämmer mig för att hugga ner häxmästaren som just ska ge mig ett uppdrag så kan spelledaren inte hindra mig. Häxmästaren kanske kan det, men inte spelledaren. Sl kan inte bara säga, "ja han slänger en eldboll i huvudet på dig, gör en ny rollperson".
Följdaktligen tycker jag även det är viktigt att följa reglerna, en tärning är en tärning, om man ignorerar resultatet så fanns det ingen poäng att slänga den från början. Däremot är reglerna jag följer inte alltid de som står i boken, eftersom jag och de som skrivit rollspelet ifråga inte alltid har samma åsikter. Alltså ändrar vi vår spelgrupp på det vi inte tycker om.

Anledningen till att jag diskuterar regler (nu gör jag inte det så mycket, i.a.f. inte på det här forumet) är antingen att jag inte förstått en regel, eller att jag inte gillar en regel och funderar på att ta bort den/ byta ut den.

Du har fått mycket skit för att du föredrar friform, eller något liknande åtminstone. Och vi tärningstalibaner tror i allmänhet att friformare är överlägsna jävlar som tycker att deras sätt att spela på är mycket bättre än vårt.
Detta är en fördom så god som någon och den stämmer väl emellanåt antar jag, men vad jag förstått så stämmer den åtminstone inte på dig.
Och därför är det synd att du fått så mycket skit som du fått istället för några vettiga svar. Jag hoppas i.a.f. att jag sagt något läsvärt.

Gastono

Hero
Re: Framställning medelst text

Vissa/många vill vet vad som menas med regler och därför diskuterar dom om det och detta forumet är om eon och dom diskuterar regler i eon.
Nu när det är många som vill vet vad som menas med olika regler så blir det mycket prat om regler i detta forumet :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Nja...

Jag har kommit till slutsatsen att tärningar och regler har sin tid, och fri form har sin.

Ibland är det lättare, och mer stämningsfullt att helt sonika skippa tärningsslagen och friforma lite grann, mest för att undvika antiklimax.

Jag minns att Viking hade ett utmärkt exempel på när det var läge att göra det. Det löd ungefär såhär:

Efter en lång och storslagen kampanj konfronterar rollpersonen slutgiltigen sin ärkefiende och faders mördare. Vid sin sida har han sin bror och sin kusin, och våra protagonister drar sina svärd för attt få sin hämnd. Oturligt nog är det första rollpersonen gör är att fumla rejält och begrava svärdet i sin kusins rygg, snava och knuffa ut sin bror från en klippkant och därefter trilla ihop och bryta benet.

Det kanske är läge för SL att ingripa om sånt händer, oavsett vad reglerna säger.

/Joel

Krille

Super Moderator
Fummeltraditionen

"Efter en lång och storslagen kampanj konfronterar rollpersonen slutgiltigen sin ärkefiende och faders mördare. Vid sin sida har han sin bror och sin kusin, och våra protagonister drar sina svärd för attt få sin hämnd. Oturligt nog är det första rollpersonen gör är att fumla rejält och begrava svärdet i sin kusins rygg, snava och knuffa ut sin bror från en klippkant och därefter trilla ihop och bryta benet.

Det kanske är läge för SL att ingripa om sånt händer, oavsett vad reglerna säger."

Sade verkligen reglerna att om man fumlar rejält så hugger man ihjäl en person, knuffar ut en annan över klippkanten och bryter benet på sig själv? Jag är mycket skeptisk till detta.

Problemet är att vi av någon anledning har en tradition av att göra fummel till en oerhört dödlig historia - det handlar helt enkelt inte om att ha ihjäl fienden först, utan att fumla sist.

Personligen tycker jag att den idén är totalt knas. Ett fummel ska inte dräpa. Det ska försämra läget allvarligt, men inte dräpa. Dessutom ser jag inte någon nackdel med att fumlet är kul också. Lite pajkastning är inte tråkigt. :gremwink:

Bättre fummel, enligt min åsikt, är bland annat följande:

"Du anfaller, fumlar och öppnar dig totalt, så fienden sköldtacklar dig. Du tappar luften, och dessvärre också svärdet, och knuffas tillbaka."

"Du tar i för kung och fosterland, men missar fienden med din yxa. Däremot missar du inte stolpen bakom honom, så yxan knäcker stolpen, vilket gör att hyllan ovanför rasar, vilket innebär att du just har fått tjugosex ölkrus, en kopparkittel och en säck mjöl över dig."

"Vem sjutton placerade den där imaginära osynliga sköldpaddan där? Du ligger på marken, oskadad men med ryggen mot fienden. Två tärningar extra i svårighet tills du lyckas resa på dig."

"När du smyger dig fram bakom knekten för att däcka honom så trampar du plötsligt på en kvist."

Helmgast
Medhåll samt fuskteorier

Om man har dödliga fummel så ökar risken för att skrupelfria spelare börjar fuska. Gör man istället komiska fummel så kommer risken för fusk minska avsevärt. Bra spelfilosofi är att sagoskaparledaren ska sätta regelsvårigheter på ett sådant sätt misslyckanden/fumlanden försvårar istället för omöjliggör. Nåt åt det hållet iaf.

Förresten, idén med fummel (starkare misslyckande), är det från BRP?

// avatarex, diggar Chronopia mer än Eon på en punkt, fummeltabellerna

Pendragon

Swashbuckler
Re: Fummeltraditionen

Håller helt och hållet med dig. Exemplet jag tog var förvisso extremt, men jag vill minnas att det är ungefär så det står i Viking (min egen bok har försvunnit nånstans, så jag kan inte kolla exakt). Det är ett bisarrt exempel, men när man kollar vissa spels fummeltabeller så är det inte så otroligt.

Fummeltabeller har jag inte använt på åratal.
I Star Wars D6 t ex slår man ju en "vild tärning" tillsammans med de andra, och om denna tärning skulle hamna på ett eller sex, så händer det nånting oväntat.

Ett exempel var när en rollperson var i vild eldstrid med några skurkar i en lagerlokal. Rollpersonen sköt mot en skurk och missade, men hans "vilda tärning" blev ändock en sex (vilket är bra). Spelledaren bedömde att även om han missade skurken, träffade han ett rör som gick sönder och spydde ut ett rejält ångmoln mellan dem. Alltså, även om han inte träffade sin motståndare, blev han skymd från denne en stund och fick tillfälle att smita.
Hade han fått en etta hade kanske ångröret sprutat honom i ansiktet istället. :gremwink:

Spelledarimprovisation är ett måste när reglerna ger knasiga resultat, och det gör de flesta regelsystem mer eller mindre ofta.

/Joel

parasite

Veteran
Tror att alla spelare känner olika för regler. Vissa gillar regler, andra tycker att dom är i vägen :gremwink:

Jag tycker om att fundera på vilka effekter en regel har i spelet. Att försöka hitta saker i verkligheten som kan ge stöd åt regler är också lustigt (det roliga är snarare att hitta saker som stjälper regler).

Jag tycker helt enkelt om att modifiera och skapa regler. I ett spel som eon, där regler finns för det mesta, är det extra tacksamt.

"eller kanske rent av lever för det, eller vad säger du regelslaktaren?"

Tja...få se, vad gör jag i mitt liv?
Hmm...spelar rollspel....pratar regler....dricker öl....spelar rollspel....skriver regler....pratar regler....spelar konfliktspel....pratar regler....

Tja, vad säger man? :gremtongue:

Pendragon

Swashbuckler
Tja...få se, vad gör jag i mitt liv?
Hmm...spelar rollspel....pratar regler....dricker öl....spelar rollspel....skriver regler....pratar regler....spelar konfliktspel....pratar regler....
Tja... det finns värre saker att göra med sitt liv, helt klart. :gremwink:

/Joel