Jag arbetar på ett regelsystem (som än så länge endast existerar i mitt huvud) där jag har tänkt ha med följande saker:
____________________________________________________________________________________
Grundegenskaper och andra egenskaper
Jag har tänkt ha med grundegenskaper som huvudsakligen ska vara av fysisk karaktär. Anledningen är att det finns så gott som inga gränser för hur många färdigheter man kan lära sig eller hur bra man kan bli på dem.
Däremot finns det gränser för hur mycket kroppen klarar.
Även andra saker som är på något sätt begränsade eller som jag inte vet var de annars ska placeras kan komma att räknas hit.
Hittils har jag kommit på: Styrka, Snabbhet, Uthållighet, Rörlighet, Koordination och Viljestyrka.
Andra egenskaper, nackdelar och färdigheter ska köpas med ett slags "skapelsepoäng" (lite som i GURPS fast utan enorma poängmängder och mindre trassligt uppbyggt).
__________________________________________________________________________________
Trötthet
Utmattning ska räknas bort från vissa egenskaper för att på så sätt simulera att ju tröttare man blir ju svagare och långsammare blir man. Även koncentrationsförmågan påverkas av utmattning. Till slut är man så trött att man bara måste sätta sig ner och vila.
______________________________________________________________________________________________
Skador och sånt
Jag har tänkt använda skador som var och en har en egen beskrivning av läketid, blödning, var den sitter och vilken inverkan den har på den skadade istället för att som i många fall kryssa i ett par rutor eller skriva in en siffra och sedan hålla reda på resten själv.
Skadans allvarlighet ska påverkas av var den sitter och hur djup/stor den är.
Stridssystemet ska bygga på hur skicklig man är i det avseendet att anfallaren och försvararen slår varsitt slag och lägger samman med sitt färdighetsvärde och eventuellt en egenskap för att sedan se efter vem som kommer högst. Differensen ska på något sätt avgöra var och hur hårt träffen tar. På det ska i vissa fall en skadebons och extraskada från ett vapen eller annat föremål läggas till.
_____________________________________________________________________________________
Hur ska detta genomföras? Någon som har en åsikt? Andra förslag uppskattas.
____________________________________________________________________________________
Grundegenskaper och andra egenskaper
Jag har tänkt ha med grundegenskaper som huvudsakligen ska vara av fysisk karaktär. Anledningen är att det finns så gott som inga gränser för hur många färdigheter man kan lära sig eller hur bra man kan bli på dem.
Däremot finns det gränser för hur mycket kroppen klarar.
Även andra saker som är på något sätt begränsade eller som jag inte vet var de annars ska placeras kan komma att räknas hit.
Hittils har jag kommit på: Styrka, Snabbhet, Uthållighet, Rörlighet, Koordination och Viljestyrka.
Andra egenskaper, nackdelar och färdigheter ska köpas med ett slags "skapelsepoäng" (lite som i GURPS fast utan enorma poängmängder och mindre trassligt uppbyggt).
__________________________________________________________________________________
Trötthet
Utmattning ska räknas bort från vissa egenskaper för att på så sätt simulera att ju tröttare man blir ju svagare och långsammare blir man. Även koncentrationsförmågan påverkas av utmattning. Till slut är man så trött att man bara måste sätta sig ner och vila.
______________________________________________________________________________________________
Skador och sånt
Jag har tänkt använda skador som var och en har en egen beskrivning av läketid, blödning, var den sitter och vilken inverkan den har på den skadade istället för att som i många fall kryssa i ett par rutor eller skriva in en siffra och sedan hålla reda på resten själv.
Skadans allvarlighet ska påverkas av var den sitter och hur djup/stor den är.
Stridssystemet ska bygga på hur skicklig man är i det avseendet att anfallaren och försvararen slår varsitt slag och lägger samman med sitt färdighetsvärde och eventuellt en egenskap för att sedan se efter vem som kommer högst. Differensen ska på något sätt avgöra var och hur hårt träffen tar. På det ska i vissa fall en skadebons och extraskada från ett vapen eller annat föremål läggas till.
_____________________________________________________________________________________
Hur ska detta genomföras? Någon som har en åsikt? Andra förslag uppskattas.