Nekromanti Regler

Mambo

Veteran
Tolkar ni reglerna som dom står eller gör ni om dom SL:s
Jag anser att dom bästa tolkar reglerna efter situationen och inte efter boken..

T.ex en SL som jag spelar AD&D med kräver tärningsslag för en så enkel sak som att slänga en kotte på någon!!
DE E SJUKT!

Tärningsslag bör användas i strid och sedan bör man använda dom så lite som möjligt.

DEATH

Veteran
på orörliga föremål brukar inte vi få slå på nån tärning (om det inte gäller för att slänga 22 meter)

Ðea†h - Nekromantiker

dream

Hero
Vilket får effekten att du blir skitbra i dina stridsfärdigheter och suger i resten.
Jag tycker att det är ett stort misstag att göra strid till det absolut mest centrala i spelet, vilket jag vill hävda att man gör om man koncentrerar mycket av tärningsslagen dit.

Jag tycker att det är extremt underhållande att slå tärningar för lärdomsfärdigheter exempelvis, och för vildmarksfärdigheter.

Och varför är det så mycket lättare att kasta en kotte än en kastkniv förresten?

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Mambo

Veteran
om man ser en kille skapa en karaktär utifrån stridskapacitet vet man direkt att det är en dålig spelare.
det man tänker på när man gör en karaktär är inte om den är bra i strid utan om den är rolig att spela, dom roligaste karaktärerna jag någonsin har spelat och stött på är dom som inte kan slåss för 5 öre!
Och NEJ man borde inte behöva slå för att träffa någon men en kotte eftersom det inte gör någon skada!
Om man kastar en kotte är det för att skapa konflikter mellan spelade karaktärer, den spelgrupp utan konflikter är en tråkig spelgrupp.

Targon

Hero
SL-dynamik viktigt

Jag tror det handlar om vilken grundläggande inställning som den enskilde spelledaren har till rollspelet. En sak som jag har fått lära mig som spelledare att aldrig vara rädd att våldföra mig på ett rollspelsmaterial, särskilt inte när det kommer till reglerna. Själv har jag reducerat Eons regelsystem till ett pensum som motsvarar ungefär 20 sidor och där även åtskilliga regler ingår som direktimporterats från DoD. Ett rollspel kan aldrig reduceras till ett regelsystem. Rollspel handlar att inom några av spelledaren definierade ramar driva fram en interaktiv story som förhoppningsvis är lika intressant för spelarna som för spelledaren. Våga ställa dig framför en kopieringsmaskin, klippa och klistra och få ihop ditt eget regelsystem som du kan köra själv. Det är bara en sak som är jaevligt viktigt, nämligen att dina spelarna måste vara helt på det klara med vad som gäller. Gör gärna ändringar i regelverket, men informera ständigt dina spelare om vilka ändringar du gör, särskilt om dina spelare är bekanta med rollspelet och dess regler sedan tidigare.

- Targon, skrivare

Skelander

Veteran
Hmm, får du experience för ditt kottekastade? :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy

Mambo

Veteran
Re: SL-dynamik viktigt

well spoken

Once upon a time there was a mutated goat.
RIP

Mambo

Veteran
hehe
nej tuvärr, fasst det vore cool't

RIP

Mr SL

Warrior
Ja vist
jag gör om reglerna så att det passar mig jag har lakt ner brytvärdes reglerna och bestämmer skelv om någon spelares svärd går sönder.

Jag slutar med rollspel då gurderna slutar tjattra<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mr SL on 2001-07-10 17:14.</EM></FONT></P>

Regler bör endast användas när du, som SL inte klara av att leda situationen. Kanske har du bristande inlevelse eller erfarenheter som gör det svårt att förstå olika handlingars direkta och indirekta konsikvenser. Då kan det vara skönt att luta sig tillbaka på ett antal regler som hjälper dig att hantera kedjan av händelser eller situationen.

Jag skulle faktiskt tvinga dig att slå för att träffa ifall det skulle göra någon skillnad. T.ex; du ska kasta en kotte i bakhuvudet på en skurk så att riddaren i gruppen får lättare att slåss mot honom och för att störa hans koncentration. Tänk om du missar och träffar din kompis. Då blir han störd istället och detta kan vända striden. Annars kan man skippa slaget.

Jag försöker att inte ändra på reglerna för mycket. Då vet inte rollspelsonerna hur de ska göra sina saker och vilken svårighet handlingen ligger på. Däremot brukar jag hitta på extraregler om det inte finns några regler för saken rp vill göra. Men eftersom EON är så detaljerat behöver jag inte ändra på reglerna särskilt ofta.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

dream

Hero
Man kan skapa en karaktär med många fina färdigheter som inte har med strid att göra, och den kan vara hur kul som helst att spela. Men om man aldrig får använda sina färdigheter så försvinner enligt min mening en stor del av spelets tjusning, nämligen att slå tärningar, att lyckas med saker, och att utveckla sin karaktärs färdigheter. Det man har kvar är iofs inte dåligt det heller- karaktärsutveckling, social utveckling osv, osv, men varför ta bort en bit, när man kan ha alla tre?

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Organ

Out of time, out of mind
Re: SL-dynamik viktigt (lite OT)

Appropå debatten om ändringar av regler så tror jag inte det finns en enda spelgrupp som inte har gjort egna regeländringar. Finns det nån som med handen på hjärtat kan säga att de faktiskt använder alla regler som finns utan tillägg, vilket spel det än månde vara? Skulle vara intressant att höra.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Kast med liten kotte

>Och varför är det så mycket lättare att kasta en kotte än en kastkniv förresten?

Att kasta en kniv (eller vadsomhelst för den delen) så att den bara "träffar" sitt mål är inte så j-a svårt. Färdighetsslaget däremot kommer in när man försöker kasta på ett sådant sätt att man får tillfälle att skada målet. Alla som kastat en kniv vet att problemet är inte att träffa målet, utan att träffa med bladet först och att få kniven att sätta sig. Fast å andra sidan, att bli träffad av en tung kastkniv eller yxa (huvva!) med skaftet före kan göra fan så ont ;-)

/Anders

Targon

Hero
Endast verkliga regelmastubatörer tvingar spelarna att slå för kast med kotte. Någon jäkla känsla måste väl kunna tillåtas i liret. Spelledaren får avgöra var och hur kotten träffar. En del spelledare skulle man vilja ta ifrån tärningarna helt och hållet.

- Targon, skrivare

Mambo

Veteran
så du menar att man inte kan kolla på fv och dra en slutsats om han/hon klarar det eller inte??
alltså MÅSTE man slå för att koka barr om man har 27 i matlagning.. skulle han misslyckas eller?

det jag menar är att om man tar bort tärningsslagen för alla såna onödiga saker och böjar dra fler slutsatser istället. T.ex i Dungeons and Dragons, om man har 18 i dex ska man väl inte behöva slå för att träffa en kille på två meters håll med en kotte som inte kan skada en mygga!

RIP<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mambo on 2001-07-11 16:16.</EM></FONT></P>

Inte in en avgörande situation. Det lär också spelarna att lägga mer på de "onödiga" färdigheterna nästa gång.

Klart man väljer om den träffar om det bara gäller i att kaste en kotte på sin kompis. Herregud, jag är inte SÅ regelkåt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"