Sådana här trådar behövs med jämna mellanrum.
Vilka spännande och kul regelbitar har du hittat (och testat?) på sistone? Har du nån bortglömd gammal pärla du kom att tänka på när du såg rubriken? Dela med dig med regel, system och motivering.
Här är några jag gillar:
Grundegenskap + Färdighet - Artesia
Det här används i, förmodar jag, tusentals rollspel men det var när jag spelade Artesia som jag insåg hur bra det egentligen är. Poängen är hur som helst att man väljer vilken färdighet man skall använda, och sedan vilken grundegenskap som skall ligga till grund för den. Varje gång. Låt säga att jag vill att min rollperson skall övertala en annan karaktär i spelet. Då kan jag välja att antingen Övertala med Styrka, List eller Karisma (eller något annat), beroende på hur jag vill att övertalandet skall gå till.
Vad är det som är så fint med det då? Jo, dels gillar jag att få större valmöjligheter som spelare. Dels gillar jag att grundegenskaperna faktiskt blir viktiga siffror. Men framförallt gillar jag att det ger bränsle åt berättandet.
100 ord karaktärsskapande - Hero Wars/Quest
Det första steget i karaktärsskapandet i Hero Wars är att skriva ned en kortfattade berättelse om din rollperson, ungefär 100 ord lång. Ur denna text väljer du sedan nyckelord, som blir dina färdigheter och föremål.
Vad är då bra med detta? Jo, din vision om din rollperson översätts direkt till spelvärden. Du tvingas också ha ett färdigt koncept innan du börjar spela, samtidigt som du inte heller kan utveckla ditt koncept fullständigt. Dessutom är det väldigt lätt att komma igång med.
Keys - The Shadow of Yesterday
Dessa är dina kriterier för att din rollperson skall bli bättre. Eller snarare är det så att om din rollperson följer sitt hjärta så blir han eller hon (eller den) belönad. Det kan vara t.ex. att "om du hjälper någon i knipa får du 2 XP" eller "om du stjäl ett vackert föremål får du 2 XP".
Detta är fint för det tvingar spelarna att se till att deras rollpersoner hamnar i de situationer som deras spelare vill att de skall hamna i.
---
Så, vad gillar ni?
Vilka spännande och kul regelbitar har du hittat (och testat?) på sistone? Har du nån bortglömd gammal pärla du kom att tänka på när du såg rubriken? Dela med dig med regel, system och motivering.
Här är några jag gillar:
Grundegenskap + Färdighet - Artesia
Det här används i, förmodar jag, tusentals rollspel men det var när jag spelade Artesia som jag insåg hur bra det egentligen är. Poängen är hur som helst att man väljer vilken färdighet man skall använda, och sedan vilken grundegenskap som skall ligga till grund för den. Varje gång. Låt säga att jag vill att min rollperson skall övertala en annan karaktär i spelet. Då kan jag välja att antingen Övertala med Styrka, List eller Karisma (eller något annat), beroende på hur jag vill att övertalandet skall gå till.
Vad är det som är så fint med det då? Jo, dels gillar jag att få större valmöjligheter som spelare. Dels gillar jag att grundegenskaperna faktiskt blir viktiga siffror. Men framförallt gillar jag att det ger bränsle åt berättandet.
100 ord karaktärsskapande - Hero Wars/Quest
Det första steget i karaktärsskapandet i Hero Wars är att skriva ned en kortfattade berättelse om din rollperson, ungefär 100 ord lång. Ur denna text väljer du sedan nyckelord, som blir dina färdigheter och föremål.
Vad är då bra med detta? Jo, din vision om din rollperson översätts direkt till spelvärden. Du tvingas också ha ett färdigt koncept innan du börjar spela, samtidigt som du inte heller kan utveckla ditt koncept fullständigt. Dessutom är det väldigt lätt att komma igång med.
Keys - The Shadow of Yesterday
Dessa är dina kriterier för att din rollperson skall bli bättre. Eller snarare är det så att om din rollperson följer sitt hjärta så blir han eller hon (eller den) belönad. Det kan vara t.ex. att "om du hjälper någon i knipa får du 2 XP" eller "om du stjäl ett vackert föremål får du 2 XP".
Detta är fint för det tvingar spelarna att se till att deras rollpersoner hamnar i de situationer som deras spelare vill att de skall hamna i.
---
Så, vad gillar ni?