Re: Tillsammans!
Att se regler som naturlagar är vanskligt, i varje fall om man vill bibehålla någon form av konsekvens i spelvärldarna.
Varför skulle man nödvändigtvis vilja det?
I D&D t.ex, hur rimligt är det att äventyrare generellt bara råkar stöta på varelser som ligger ungefär på deras egen nivå, oavsett vad denna nivå är? Finns det en himmelsk naturlag som säger att alla som går ut och bankar gobbos i tunnlar automatiskt får varelserna i tunnlarna förvandlade till sin egen nivå? Förhoppningsvis handlar det snarare om en del av perspektivet på världen, snarare än en av världens naturlagar.
Varför skulle det behöva vara varkendera? Upprättar man en sådan dikotomi, så har man redan förutsatt att världen är det intressanta i ett rollspel, och att regler bara kan vara relevanta såtillvida de hjälper en att skildra världen: antingen genom att approximera dess naturlagar eller genom att ge spelarna ett visst perspektiv på den. Men om man inte har erkänt spelvärldens primatur, så finns det ingenting som hindrar en från att betrakta reglerna som något som verkar
direkt på spelet, utan att gå omvägen via spelvärlden; att se reglerna, helt enkelt, som
regler för spelet.
Genesis hävdar att reglerna är en del av spelvärlden. Jag vill göra det motsatta, och hävda att
spelvärlden är en del av reglerna, såtillvida att både regler och spelvärld är delar av den kod som styr hur spelet spelas. När vi talar om rollspelsvärldar, så talar vi inte om några metafysiska, platonska entiteter som flyter fritt från allt annat och som kan "skildras" eller "betraktas" med hjälp av olika regelsystem. Det finns ingen inbördes hierarki mellan regler och värld. De ligger bägge på samma nivå; de är bägge verktyg som syftar till att ge upphov till
spelet, i bemärkelsen spelmötet, speltillfället, händelsen i tid och rum som är vår hobbys ständiga mål. I den mån
spelet, i denna bemärkelse, är världsfokuserat, som exempelvis ditt eget spelande, så kommer världen givetvis att spela en dominerande roll över reglerna; de kommer att vara viktigare när det gäller att ge upphov till spelet. För personer med andra estetiska agendor, kommer det inbördes maktförhållandet att vara annorlunda.
Om du hävdar något annat, så hävdar du samtidigt att andra estetiska agendor än din egen på något sätt "inte räknas", och i sådana fall ser jag verkligen ingen anledning till att vi ska bry oss om vad du säger.
/Kalle