Nekromanti Reglerna för råfeta slagsmål

Storuggla

Champion
Jag glott lite i Snösaga och speciellt på de två sidor som behandlar fältslag. Nu undrar jag bara lite angående modifikationerna man kan få. Vissa är uppebara, har man tokbra kavalleri så är man bättre på ett öppet fält än otränade bönder, men det jag reagerat på är "+1 för varje >>Legend<< som deltar i försvaret".
God morgon, var fasen dök det upp i från? Visst, en sjukt bra krigare, tummen upp. Men om tusen man ska puckla på tusen man på ett fält så gör väl den legendariske hantverkaren Bosse ingen större nytta... eller? Umm... ja det var typ allt jag hade att gnälla på, jag vet att det är bara att säga att det bara gäller krigare, riddare, heliga krigare och råkarkade yrken, men ändå... ^_-

Storuggla, gillar reglerna ändå

Storuggla

Champion
Jodå, min biff ligger inte hos att legendariska krigare ger plus, det vet väl alla vilka moralbarn man blir om man hör ett fruktat namn ropas upp på motståndarsidan. Som att kliva upp i en ring och tro att man ska puckla på Woody Allen och så kommer MIke Tyson farandes och gnager en i öronen.
Men Hantverkare, Lärda Män och Underhållare? "Åh nej, de har Buddy Holly på sin sida! Och Gutenberg! Och Alf Hendriksson! Flyyy!" Eh... tror inte det va?

Storuggla, rallarslagmål

Krille

Lord
"God morgon, var fasen dök det upp i från? Visst, en sjukt bra krigare, tummen upp. Men om tusen man ska puckla på tusen man på ett fält så gör väl den legendariske hantverkaren Bosse ingen större nytta... eller?"

Äh! Det är en saga! Legender är snorbra att ha i sagofältslag!

Basenanji

Postd20modernist
Basenanji delar ut rallarsving (lite OT)

Strouggla, du verkar faktiskt ha en lösning på gång av dig själv. Tillåt bara Legendariska Krigare att ge den bonusen som omnämns i reglerna.

Jaha. Så var det lilla problemet löst.

Sedan till sub-diskussioner som Storugglas tråd ger upphov till:

* "Det finns fel/konstigheter i reglerna"
Hörrni, ni vet vad man ska göra då! Uppsträckning anbefalles, young boys/girls!!

Det vet alla att man faktiskt får ändra lite i reglerna. Om man tycker att det gör dem bättre.

Då jag är en gammal "rollspelsstofil (i rullstol)" så finner jag dock ett visst nostalgiskt värde i att köra med "gambla hederligha reghler" trots att dessa regler är grymt orealistiska. Det är bara så skönt att säga att "Ja, det går snabbare att dra en 2.2 m lång lans, än en Dirk, för det står inget annat i Reghlerna!"
Sån är jag! Tra la la!

*Sedan kan man ju alltid rekommendera andra spels regler för fältslag.

Kom igen nu, alla-mot-alla, vilket spel har de bästa reglerna för fältslag? Jag, mitt pucko, röstar för de som finns i Krigarens Handbok (Drakar-91).

Jaså, nu ska syster byta dropp igen. Jaha, jag får väl sluta nu.

Gör som ni vill, bara det blir som jag hade gjort!

/Basenanji

Rising

Vila i frid
Det som är riktigt konstigt är ju att en legend i en armé på hundra man mot hundra man är värd lika mycket som en legend i en armé på tusen man mot tusen man...

Således får man ta dessa rekommendationer med en nypa salt och komma ihåg att det inte är något ämlans strategispel utan spelledaren får göra lite som han tycker.

/Riz

walium

Ganska töntig, faktiskt
Försöker vara rolig

"Och Gutenberg! "

Men Gutenberg är ju en riktigt hemsk typ. :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Invändning

Å andra sidan kan väl Belok den legendariske skomakaren peppa upp soldaterna lika bra som en legendarisk krigare? En skicklig talare borde kunna bidra med mer än en jättebamsing till krigare som bara gnisslar tänder och måste kedjas fast för att inte gå bärsärkagång. Är det inte egentligen detta som avses? Det är väl inte aktivt deltagande i själva striden som är den främst anledningen till att värdena ökar. Sedan så får man förstås dra vissa gränser: Struma-Per den legendariske tiggaren kanske inte är den bästa moralhöjaren för en armé. :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Re: Invändning

Struma-Per den legendariske tiggaren kanske inte är den bästa moralhöjaren för en armé.

Jodå, generalen säger bara: "Ut och slåss för kung och fosterland nu! Annars slutar ni som struma-Per allihopa!", så blir alla soldater plötsligt väldigt motiverade. :gremsmile:

Annars känns det hela som ett upplägg för att ändra lite i reglerna så att det blir som man vill.... men det har någon redan sagt.

VanDahl

Veteran
Re: Invändning

En legendarisk skomakare i ain armé är väl alla soldaters dröm, tänk er att marshera 3 dar till ett slagfält utan att ha fått skoskav på vägen, bara det är en moral höjare som heter duga! :gremgrin: