Som ni kanske vet är jag rätt intresserad av de upphovsrättsliga problem som kan finnas med anknytning till rollspel. Nu har jag en förfrågan.
Jag skulle vilja ha exempel på "verk" från olika rollspel - jag vill undersöka hur mycket särart det finns t.ex. i olika beskrivningar av egenskapen "Styrka". Graden av särart avgör i sin tur om det finns något uppovsrättsligt skydd eller inte.
För att ge er ett exempel:
Ur KULT (andra upplagan)
Styrka (STY)
...
Styrka är att använda sin muskelkraft på bästa sätt för att uppnå sitt mål. Alla har inte samma förutsättningar att bygga upp sina muskler. Kvinnor får aldrig lika mycket muskler som män. En styrka på tjugo betyder att du tränat upp dig till toppen av din egen förmåga. En väldig man med styrka tjugo är starkare än en kvinna eller en mindre man med samma styrka, men alla har lika god kontroll över sina muskler.
Ur Dungeons & Dragons Player's Handbook (3:e ed)
Strength (Str)
Strength measures your character's muscle and physical power. This ability is especially important for fighters, barbarians, paladins, rangers, and monks because it helps them prevail in combat.
Vad tror ni? Är det någon skillnad på det upphovsrättsliga skyddet för dessa två texter?
Jag skulle be er att skriva av en eller flera av följande och anslå i denna tråd:
a) Beskrivning av egenskapen Styrka
b) Beskrivning av hur ett tärningslag läses av, dvs hur man avgör om slaget har lyckats eller inte
c) Beskrivning av färdigheten "Klättra"
d) Beskrivning av trollfomeln "Eldboll" eller trollformeln "ljus"/"tända ljus"
e) Beskrivning av varelsen "Drake"
f) Ett utdrag ur en vapentabell, inkludera svärd, yxa, spjut och sköld
g) Ett utdag ur en rustningstabell, ringbrynja (Chainmail) och läder
h) Ett utdrag ur en prislista
Markera bidraget tydligt med spelsystemets namn!!
Tack på förhand för hjälpen!!
Jag skulle vilja ha exempel på "verk" från olika rollspel - jag vill undersöka hur mycket särart det finns t.ex. i olika beskrivningar av egenskapen "Styrka". Graden av särart avgör i sin tur om det finns något uppovsrättsligt skydd eller inte.
För att ge er ett exempel:
Ur KULT (andra upplagan)
Styrka (STY)
...
Styrka är att använda sin muskelkraft på bästa sätt för att uppnå sitt mål. Alla har inte samma förutsättningar att bygga upp sina muskler. Kvinnor får aldrig lika mycket muskler som män. En styrka på tjugo betyder att du tränat upp dig till toppen av din egen förmåga. En väldig man med styrka tjugo är starkare än en kvinna eller en mindre man med samma styrka, men alla har lika god kontroll över sina muskler.
Ur Dungeons & Dragons Player's Handbook (3:e ed)
Strength (Str)
Strength measures your character's muscle and physical power. This ability is especially important for fighters, barbarians, paladins, rangers, and monks because it helps them prevail in combat.
Vad tror ni? Är det någon skillnad på det upphovsrättsliga skyddet för dessa två texter?
Jag skulle be er att skriva av en eller flera av följande och anslå i denna tråd:
a) Beskrivning av egenskapen Styrka
b) Beskrivning av hur ett tärningslag läses av, dvs hur man avgör om slaget har lyckats eller inte
c) Beskrivning av färdigheten "Klättra"
d) Beskrivning av trollfomeln "Eldboll" eller trollformeln "ljus"/"tända ljus"
e) Beskrivning av varelsen "Drake"
f) Ett utdrag ur en vapentabell, inkludera svärd, yxa, spjut och sköld
g) Ett utdag ur en rustningstabell, ringbrynja (Chainmail) och läder
h) Ett utdrag ur en prislista
Markera bidraget tydligt med spelsystemets namn!!
Tack på förhand för hjälpen!!