Nekromanti Reglers särart, insamling av exempel

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Som ni kanske vet är jag rätt intresserad av de upphovsrättsliga problem som kan finnas med anknytning till rollspel. Nu har jag en förfrågan.

Jag skulle vilja ha exempel på "verk" från olika rollspel - jag vill undersöka hur mycket särart det finns t.ex. i olika beskrivningar av egenskapen "Styrka". Graden av särart avgör i sin tur om det finns något uppovsrättsligt skydd eller inte.

För att ge er ett exempel:

Ur KULT (andra upplagan)

Styrka (STY)
...
Styrka är att använda sin muskelkraft på bästa sätt för att uppnå sitt mål. Alla har inte samma förutsättningar att bygga upp sina muskler. Kvinnor får aldrig lika mycket muskler som män. En styrka på tjugo betyder att du tränat upp dig till toppen av din egen förmåga. En väldig man med styrka tjugo är starkare än en kvinna eller en mindre man med samma styrka, men alla har lika god kontroll över sina muskler.


Ur Dungeons & Dragons Player's Handbook (3:e ed)

Strength (Str)

Strength measures your character's muscle and physical power. This ability is especially important for fighters, barbarians, paladins, rangers, and monks because it helps them prevail in combat.


Vad tror ni? Är det någon skillnad på det upphovsrättsliga skyddet för dessa två texter?

Jag skulle be er att skriva av en eller flera av följande och anslå i denna tråd:

a) Beskrivning av egenskapen Styrka

b) Beskrivning av hur ett tärningslag läses av, dvs hur man avgör om slaget har lyckats eller inte

c) Beskrivning av färdigheten "Klättra"

d) Beskrivning av trollfomeln "Eldboll" eller trollformeln "ljus"/"tända ljus"

e) Beskrivning av varelsen "Drake"

f) Ett utdrag ur en vapentabell, inkludera svärd, yxa, spjut och sköld

g) Ett utdag ur en rustningstabell, ringbrynja (Chainmail) och läder

h) Ett utdrag ur en prislista

Markera bidraget tydligt med spelsystemets namn!!

Tack på förhand för hjälpen!!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Millennium

Jag märker att de exempel du vill ha från olika regelsystem är ganska vinklade mot fantasyspel. Inget ovanligt med det, men det känns lite tråkigt att alla utgår från att ett rollspelssystem handlar om standardfantasy.

Nåja. Här kommer de data du söker såsom de ser ut i Millennium som visserligen inte är ett kommersiellt rollspel, men det verkade inte finnas några krav på det.

Beskrivning av egenskapen Styrka

Styrka
Specialiseringar: Fasthållning, Kasta, Lyfta.
Styrka beskriver personens rena muskelstyrka. Egenskapen bestämmer hur mycket man orkar lyfta och hur mycket skada man gör när man slåss.

Beskrivning av hur ett tärningslag läses av, dvs hur man avgör om slaget har lyckats eller inte

När en person vill göra något och utgången inte är helt uppenbar (han kanske vill klättra uppför en brant klippvägg eller smyga förbi en vakt) ska man slå ett kontrollslag för att se om handlingen lyckades. Ett kontrollslag slås med 2T6 och till det lägger man värdet på en lämplig Färdighet. Om summan blir lika med eller högre än 14 har handlingen lyckats, annars har den misslyckats. Om spelledaren anser att en handling är ovanligt lätt eller ovanligt svår kan han välja att modifiera kontrollslaget enligt tabell 1-1.

Beskrivning av färdigheten "Klättra"

Det finns ingen Färdighet som heter Klättra. Det här är vad som används istället:
Smidighet
Specialiseringar: Balansera, Hoppa, Klättra.
Smidighet beskriver personens snabbhet och vighet. Om man ska göra något som kräver akrobatisk skicklighet, som att hoppa långt eller klättra uppför någonting, är det Smidighet som används.

Beskrivning av trollfomeln "Eldboll" eller trollformeln "ljus"/"tända ljus"

Eldboll
Modifikation: +0
Tid: 1 Manöver
Varaktighet: Omedelbar
Räckvidd: 30 meter
Ritual: Lite allmänt handvevande och åkallande av lämpliga högre makter.
Effekt: Magikern skapar en eldboll i sin hand och kastar den på ett utvalt mål. Eldbollen orsakar brännskada med Skadevärde 16. Magikern kan öka Skadevärdet om han vill, men han måste bestämma hur stor ökningen ska vara när han kastar besvärjelsen. För varje poäng han ökar Skadevärdet med får han -2 på kontrollslaget.

Beskrivning av varelsen "Drake"

Drake
Drakar är mäktiga varelser med stora ödleliknande kroppar, täckta av mörka, hårda fjäll. För länge sedan var drakar vanliga i människornas värld, men nu är de mycket sällsynta, även om de fortfarande är vanliga i andra dimensioner. Det finns dimensioner som styrs av drakkungar, som är mäktiga, magikunniga varelser, som fruktas även av de mäktigaste gudarna. En drake kan flyga dubbelt så snabbt som den förflyttar sig till fots.
Egenskaper: Intelligens 12, Kroppsbyggnad 16, Smidighet 9, Styrka 20, Uppmärksamhet 10, Viljestyrka 12.
Tillgångar: Rikedom 12.
Kunskaper: Bluffa 12, Hemligheter 10, Hypnos 12, Magi 10, Ockultism 10, Skjutvapen 12, Slagsmål 12, Språk X 12, Stridserfarenhet 12, Undvika 6, Övertala 12.
Attacker: Bett (Skadevärde Styrka+8), Klor (Skadevärde Styrka+7), Svanssnärt (Skadevärde Styrka), Eldsprut (Skadevärde 30, når lika många meter som drakens Styrka, kan träffa flera personer om de står tätt).

Ett utdrag ur en vapentabell, inkludera svärd, yxa, spjut och sköld

(Jag märkte just att jag inte har tid att formatera tabellen så att den ser vettig ut.)
Vapen Skadevärde Skadetyp Vapenlängd
Svärd Styrka+10 Kött 2
Yxa Styrka+10 Kött 2
Spjut Styrka+10 Kött 3
Sköld förekommer inte i något vapentabelliknande sammanhang.

Ett utdag ur en rustningstabell, ringbrynja (Chainmail) och läder

Läder ger -1. Kan skydda enskilda kroppsdelar eller alla kroppsdelar.
Ringbrynja ger -1. Omvandlar köttskada från närstridsvapen till krosskada. Kan skydda kroppen eller alla delar.

Ett utdrag ur en prislista

Inga prislistor förekommer.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Millennium

"Jag märker att de exempel du vill ha från olika regelsystem är ganska vinklade mot fantasyspel. Inget ovanligt med det, men det känns lite tråkigt att alla utgår från att ett rollspelssystem handlar om standardfantasy."

Jag märkte samma sak, men sen kom jag ihåg att syftet är att jämföra olika regeltexter med syfte att jämföra likhet och upphov till respektive regelstycken. Och ska man jämföra likhet så är det knappast någon större mening med att visa upp de mest olika reglerna som man kan hitta. I det här fallet är utgångspunkten standardfantasy ett krav för övningen ifråga.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Är det bara jag...

... som ser det roliga i syftningsfelet nedan:

En väldig man med styrka tjugo är starkare än en kvinna eller en mindre man med samma styrka, men alla har lika god kontroll över sina muskler.

Dessutom: Ska man tolka det som att en kvinna som har lika mycket styrka som en man har mindre styrka för att hon är kvinna? Det är ju som att säga att en cykel som är blå har samma färg som en bil fast inte samma färg för det är en cykel.

//erik. drar könsproblematiken till sin spets
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Standardisering

Och ska man jämföra likhet så är det knappast någon större mening med att visa upp de mest olika reglerna som man kan hitta. I det här fallet är utgångspunkten standardfantasy ett krav för övningen ifråga.
Men det nämns inte i inlägget att det ska röra sig om standardfantasy, och ett av exemplen han själv presenterar är från Kult, som knappt kan kallas för fantasy över huvud taget. Jag kan dock se poängen i att jämföra just standardfantasy eftersom sådana spel uppvisar så många likheter.

/tobias
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Standardisering

Tack för bidraget Gurgeh!

Jag valde KULT som exempel för att det skillde sig så mycket från D&D, mao det var ett försök till ett pedagogiskt grepp... :gremsmile:

Och det är visserligen sant att de exempel jag ber om är tagna från fantasy spel, men man behöver ju inte bidra med än en eller ett par kategorier, om man inte vill.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Är det bara jag...

Man ska kanske tolka det som att 20 är 100% styrka som man kan få ut ur kroppen. Vad man har för nytta av att veta det har jag ingen aning om. Det går ju inte jämföra.
 
Top