Nekromanti [Reign] En tråd för dyrkan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jepp, jag tillhör också de som har skaffat Reign, och jag vill hänge hela den här tråden till dyrkan av det rollspelet.

Jag börjar med några av mina skäl. Det står er övriga fritt att fylla på med fler skäl om ni dyrkar spelet av andra anledningar än jag. :)

1. Omslaget, och innehållet. Jag har det röda Solis-omslaget och det bara ropar "Spela mig!" , dessutom är inlagan fin. Den blandar lite olika stilar beroende på om det är regler eller värld som avhandlas (reglerna i sig är rätt generiska, men settingen som följer med är mysig).

2. Texten och reglerna. Trots att jag fått en av de förhatliga fultryckta utgåvorna med sidorna i fel ordning (så det blir ett frenetiskt bläddrande när man läser) så har jag läst sådär en tredjedel av textmassan på en vecka nu, mer än jag läst i något spel på tio år.

3. Reglerna. De har stöd för att man har med sig ett följe när man är ute och slåss, och det blir inte speciellt tungrott (hela följet räknas ihop till en enda "person" och slås som en klump). Det finns regler för rikedom, som faktiskt gör det intressant att äventyra eller göra affärer, även om man inte med säkerhet blir rikare på kuppen.

4. Man kan slå fram hyffsat intressanta rollpersoner, och det går fort att göra det. Jag har laborerat lite och fått ihop allt från tiggare som stigit till bankirer till magiker som levt bland barbarer eller en student som till följd av olycklig kärlek gått till sjöss. (Jo, man kan köra point-buy också och har rätt juste möjligheter där med.)

Spelets hemsida

Recension på rpg.net

Storuggla

Champion
"1. Omslaget, och innehållet. Jag har det röda Solis-omslaget och det bara ropar "Spela mig!" , dessutom är inlagan fin. Den blandar lite olika stilar beroende på om det är regler eller värld som avhandlas (reglerna i sig är rätt generiska, men settingen som följer med är mysig)."

Du har märkt att det finns en mätare högst upp som säger vart i underkapitlet du är? Finfint.

"2. Texten och reglerna. Trots att jag fått en av de förhatliga fultryckta utgåvorna med sidorna i fel ordning (så det blir ett frenetiskt bläddrande när man läser) så har jag läst sådär en tredjedel av textmassan på en vecka nu, mer än jag läst i något spel på tio år."

Du har gjort det man ska göra om man fick en fultryckt va?

"4. Man kan slå fram hyffsat intressanta rollpersoner, och det går fort att göra det. Jag har laborerat lite och fått ihop allt från tiggare som stigit till bankirer till magiker som levt bland barbarer eller en student som till följd av olycklig kärlek gått till sjöss. (Jo, man kan köra point-buy också och har rätt juste möjligheter där med.)"

Jag älskar slumpsystemet för at tman kan styra det. "Jag vill inte poängköpa, men jag vill gärna spela en adelsman." - sätt två tärningar på tio och slå nio då! Guld! :gremlaugh:

Reign är biets knän. Inte för att settingen som medföljer är min kopp te, men attans vad sugen jag är på att överföra det till typ, romarriket eller generisk fantasy.

Storuggla, skallig med mustasch?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, jag har brevväxlat med Lulu, och sedan med Greg själv, det skall nog lösa sig tillslut.

Jag har varit för upptagen med att bläddra för att märka sådana effekter, men jag skall kika efter ordentligt när jag får den riktiga boken.

Det där med att sätta tärningar är något jag nog kommer att göra med mina spelare om de tvunget vill spela klubbare, stekare eller smygare .