Dimfrost
Special Circumstances
I Ghostbusters är det betydligt vanligare med 7-8 tärningar, vilket är rätt mycket mer än 4-5, det var mest det jag menade. I övrigt håller jag med dig.
Mitt ex av Ghostbusters dog också vattendöden (även om jag behöll tärningen).I Ghostbusters är det betydligt vanligare med 7-8 tärningar, vilket är rätt mycket mer än 4-5, det var mest det jag menade. I övrigt håller jag med dig.
Jag tror SWd6 i sig försökte "fixa" saker i Ghostbusters, även om senare utgåvor gick tillbaka till dem. Tror exempelvis att Ghostbusters har en variant av Wild Die, även om den inte heter så där, utan heter så först i senare d6-varianter. Första SWd6 är mer nedskalat överlag.I Ghostbusters är det betydligt vanligare med 7-8 tärningar, vilket är rätt mycket mer än 4-5, det var mest det jag menade. I övrigt håller jag med dig.
Möjligtvis start-karaktärer...I SWd6 1st har du sällan fler än fyra-fem tärningar om du inte använder Force-poäng (som dubblar antalet).
I det du är bäst på med en startkaraktär. XP räcker inte toklångt heller, och kräver att du köper pips i två steg innan du får en hel tärning. Men det landar i slutänden i hur generös SL är.Möjligtvis start-karaktärer...
Jag kollade lite mer på det här nu. Sannolikheterna blir tyvärr inte alls särskilt lika. Visst, med en tärning och ett lätt slag är det samma sak, men om vi tittar på 2D mot svårighet 5 är sannolikheten att få minst en 5+ 55%, medan chansen att slå 5 eller mer är 83%. Och med 3D har du 27% att slå minst två 5+, medan du har 63% chans att slå 10 eller mer.Men systemet är ju egentligen byggt på det ändå. Svårigetsgraderna är femtal: 5, 10, 15, etc. Det innebär ju att du kan använda dig av successes som 5+ och få väldigt nära samma utfall som om du räknat matten.
Sannolikheterna är en separat diskussion skulle jag säga. Du slipper räkna och du kan använda systemen som de fungerar i spelet hyfsat rakt av. Exempelvis för skada, etc.Jag kollade lite mer på det här nu. Sannolikheterna blir tyvärr inte alls särskilt lika. Visst, med en tärning och ett lätt slag är det samma sak, men om vi tittar på 2D mot svårighet 5 är sannolikheten att få minst en 5+ 55%, medan chansen att slå 5 eller mer är 83%. Och med 3D har du 27% att slå minst två 5+, medan du har 63% chans att slå 10 eller mer.
Personligen har jag aldrig förstått aversionen folk har från att räkna den lågstadiematte d6-systemet har. SWd6 1st är ju ett fantastiskt regelsystem.Hanterbart? Görbart? Spelbart?
Ja, jag menade mer att det ju tyvärr kommer att kräva en del konvertering då, inte bara ett sätt att rakt av få ett smidigare system som kan läggas in i spelet rakt av.Sannolikheterna är en separat diskussion skulle jag säga. Du slipper räkna och du kan använda systemen som de fungerar i spelet hyfsat rakt av. Exempelvis för skada, etc.
Det centrala problemet ju ingången att huvudräkning är jobbigt. Det är ju det som blir "löst" av en dylik approach. Att det gör skillnad för balansen är ju en annan konversation.
Tror dock ungefär tio av fem rollspelare inte bryr sig jättemycket om statistiken så länge det känns rimligt. Att köra 5+ handlar mer om att behöva göra så få ändringar som möjligt.Ja, jag menade mer att det ju tyvärr kommer att kräva en del konvertering då, inte bara ett sätt att rakt av få ett smidigare system som kan läggas in i spelet rakt av.
Jag håller med. Om man inte kan lösa balansen med ett enkelt hack så skapar man lika stora problem som man löser.Ja, jag menade mer att det ju tyvärr kommer att kräva en del konvertering då, inte bara ett sätt att rakt av få ett smidigare system som kan läggas in i spelet rakt av.