Nekromanti Reklam för rollspel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag läser amerikanska serietidningar, och sådana är späckade med reklam till en sådan mängd att man blir positivt överraskad när man faktiskt hittar en sida med serierutor. Under den senaste månaden har en del av reklamen faktiskt varit för rollspel, närmare bestämt Dungeons & Dragons. Följande annons återfinns till exempel i Batman #656:

För de som inte är utrustade med mikroskopsyn står webbadressen "playdnd.com" nere i vänstra hörnet, och över loggan står det "Get together. Roll some dice. Have fun."

Det finns även en annan variant, där en annan (obetydligt mindre nördig, men istället betydligt tröttare) kille sitter vid en annan dator i ett annat rum som troligen är beläget i hans föräldrars källare. Budskapet där är: "If you're going to sit in your basement pretending to be an elf, you should at least have some friends over to help."

Frågan är: Är detta bra reklam?

Och mitt svar är ett rungande Nej! Det är väl fint att man kan vara lite putslustigt självironisk, men jag tror inte att det rätta sättet att sälja rollspel är med det underförstådda budskapet "Det här är jättenördigt. Var jättenördig du med!"

Följdfrågan är: Hur skulle bra reklam för rollspel (D&D eller något annat) se ut?

/tobias

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Min spontana tanke går till denna "motivational poster" som återfanns i den ökända monstertråden med sådana på rpg.net:

Givetvis klart mindre slagkraftigt för folk som inte redan är halvt inne i nördträsket redan men som sagt, min spontana tanke gick dit. Ska se om jag kan få fatt på någon genomtänkt tanke också. :gremwink:

Gordeg

Hero
Om man medvetet går in för att plocka kunder från WoW och andra onlinespel kan det nog vara bra reklam. Annars känns det mer som en skämtteckning.

Följdfrågan är: Hur skulle bra reklam för rollspel (D&D eller något annat) se ut?
Lite gladare bild, med glada gamers i ett ngt mer upplyst rum, med pizzakartonger i ett hörn. Produkterna man gör reklam för ska synas tydligt i bild och de ska vara i bättre skick än mint condition.

Gordeg

Kultkult

Veteran
Jag tycker nog reklamen är bra. Rollspel behöver inte vara nördigt men handen på hjärtat, så är det oftast det. Vi som utövar det och älskar hobbyn kan kanske inbilla oss motsatsen och ibland är det inte ens nördigt men utanför vår sfär är det annorlunda.

Människor runtomkring ser hobbyn och dess utövare som nördiga, det är bara att inse. Inget fel i det iofs. Alla som har särintressen och avviker från mittenfåran bör ju rimligtvis betraktas som kufiga. Jag kan rabbla argument i timmar för rollspelandets alla positiva spinoff-effekter men det handlar inte om vad vi tycker.

Tillbaka till reklamen. En styrka med rollspel är just den fysiska samvaron. Samtalet. Affischen trycker på det, i motsats till skärmensamheten. Postern vill ju sno folk från datorspelen och då är det helt rätt väg. Hade syftet varit att locka helt oinvigda, är den ju värdelös. Målgrupp.

Rickard

Urverk speldesign

Jag tycker de hade en bra idé att rikta sig mot datorspelare och sedan följa upp det med en länk till en hemsida (eftersom nördar surfar dagligen). Det är därifrån man bör försöka sno lite folk. Annars hade jag nog helst sett att man istället försöker dra folk till konvent och inte till specifika spel. Jag vet inte hur given succé spelveckan är som Sverok arrangerar, men jag tror många tycker att bästa sättet att få reda på vad rollspel är för något är att lira ihop med någon som redan vet vad det är.

/Han som inte vet varför hans bildtagg inte fungerar... tills han kom på att han ställt in AdBlock på att aldrig visa element som innehåller ordet "reklam"

<font size="1">[edit] Lade till lite i signaturen.</font size>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Den där reklamen tror jag mer på. Det är ett klassiskt reklamknep att visa något som är fel, och sedan föreslå den egna produkten som ett bättre alternativ. Jag tror däremot att man, för att få det att fungera, antingen måste visa ett fel som är absurt och eller humoristiskt, vilket inte nörden vid datorn är i tillräckligt stor utsträckning, eller måste visa det korrekta alternativet så att mottagaren fattar varför det är bättre. Det misslyckas D&D-reklamen med. Man ser bara en fånig nörd och tänker därför att spelet antagligen bara är för fåniga nördar. Kontrastera med personer som ser ut att ha kul tillsammans så blir det omedelbart mycket bättre.

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Man ser bara en fånig nörd och tänker därför att spelet antagligen bara är för fåniga nördar. Kontrastera med personer som ser ut att ha kul tillsammans så blir det omedelbart mycket bättre.
Öh, ja grabbarna i Hans reklam såg ju jävligt hippa ut..

<.<
>.>

Nä, sluta larva dig, D&D-reklamen var skitbra, kunde inte bli bättre. Det är nördigt, och till för nördar, ingen idé att låtsas som något annat.

- Vulf

olaberg

Hero
Oooh, jag tyckte reklamen var jätterolig!

Det _är_ nördigt att låtsas vara alv. Men med tanke på att hjältar som t ex Nemi gör det så vad 17...

Nerd n' proud!

Förslag på ännu en rollspelsslogan:

"Ska vi spela på datorn eller på riktigt?"

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror däremot att man, för att få det att fungera, antingen måste visa ett fel som är absurt och eller humoristiskt, vilket inte nörden vid datorn är i tillräckligt stor utsträckning
Har du missat videon med honom? Det finns inte en nörd på hela nätet som inte sett den, så jag tycker den bilden säger tillräckligt mycket. :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
nörd vs nörd

Har du missat videon med honom? Det finns inte en nörd på hela nätet som inte sett den, så jag tycker den bilden säger tillräckligt mycket.
Jag refererade till nörden vid datorn på annonsbilden i mitt originalinlägg, inte den arga tyska psykopatkillen. Det är han som inte är tillräckligt absurd eller humoristisk. Den arga tyska psykopatkillen är närmast oändligt humoristisk.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Håller med dig, det här kansek inte är så lycakt som reklam nej. Känns som man nördifierar det hela lite väl mycket. Vilket är lite trist.

Well, jag hade nog gjort nån roligare bild. Laggt till med nån allmän info, eller nått sådant.
Skule vara kul om nnå med lite bättre kunskaper än en själv göra ett reklamjobb för just rollspel. Skulel vara kul att se hur det skulle se ut.

Genesis

Ni dés ni maître
Den där reklamen tror jag mer på. Det är ett klassiskt reklamknep att visa något som är fel, och sedan föreslå den egna produkten som ett bättre alternativ.
På designutbildningen hade vi en dag besök av självaste reklamgurun Mons Kallentoft, som bland annat förklarade för mig att så kallad "negativ reklam" är mycket farligt. Det första du gör är att tala om för personen att han är fel. "Du är en nörd och det är dåligt. Se här vad mycket bättre grejer du kan göra." I min (och kanske även Mons) mening är det värre än att säga "Du är en nörd, men det är inget fel med det. Vi är också nördar. Vill du bli en av oss, så kan vi vara nördar tillsammans?" Okej, nu drog jag en positiv spinn på det andra meddelandet, men du förstår min poäng. Det är svårt att skapa en positiv bild av produkten genom att inleda med vad som egentligen är en förolämpning.

Man kan dra parallellen till när Lätta först skulle lanseras. Slogan var "För dig som vill bli smal". Det sålde inte så bra alls. In kom ett reklamgeni, ändrade slogan till "för dig som bestämt dig för att inte bli fet". Lätta blev tokpoppis och snubben håvade in pengar för att byta ut några ord. Sensmoral: ingen vill erkänna att han är fet, men alla kan erkänna att de inte vill bli det.

Så, om man vill göra reklam för D&D bland nördar (och kom ihåg, annonsen var i en Batman-tidning) så är det nog inget fel på den däringa annonsen de hade.

Vill man locka onördiga folk (som man antagligen försöker nå på andra vägar), så får man lägga upp det annorlunda (och det misstänker jag att de gör). Anspela inte på nördighet överhuvudtaget. Säg istället "D&D är ett kul sätt att samlas. Det är som att läsa en bra bok, spela en teater och småprata, allt på en gång".

Rickard

Urverk speldesign
<center>
</center>
/Han som tyckte idén var roligare än (det halvkassa men tidsödande) utförandet

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nerds

Jag kan tänka mig att nörd är en mycket större och mer accepterad subkultur i staterna dit reklamen är riktad och då kanske det mer handlar om att lyfta fram andra sidor av nörderiet i sig. Annars är jag själv inte heller tilltalad av en reklam som säger "Hej tönt, du kan i alla fall ljuga dig normal via ett rollspel så samla ihop dina loserpolers och ockupera morsans källare".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aldrig! Aldrig, säger jag!

Lite gladare bild, med glada gamers i ett ngt mer upplyst rum, med pizzakartonger i ett hörn. Produkterna man gör reklam för ska synas tydligt i bild och de ska vara i bättre skick än mint con
Det går inte att visa bordsrollspel som aktivitet på en enda bild som skulle övertyga någon att vilja börja. Jag såg nog av de glada rollspelarna som satt kring bord och log sitt skitfåniga leende på 90-talet, och de annonserna sög så jävla fett att den annonsen som var ursprunget till denna tråd verkar vara värsta "1984"* i jämförelse.

Så nej, inga realistiska bilder på glada gamers i rollspelsreklam.

Tycker jag, i alla fall. Jag menar, fatta hur närdig jag framtstod i Samantha, när jag visade hur saker och ting funkade. :gremlaugh:

/M

* "1984", alltså Apples reklamfilm regisserad av Ridley Scott om jag inte minns fel, som utsetts flera gånger till den bästa reklamfilmen någonsin.

Nightowl

Champion
Menassåvafan... Var är Rising...?

...när man behöver honom. Han jobbar ju med reklam och brukar ha vettiga åsikter om sådant här. Nu måste jag ju bilda mig en egen uppfattning... :gremmad:

OK: Efter att ha spelat WoW och blivit tagen för kvinna ett antal gånger (varpå folk försökt ragga upp mig över chatten), måste jag säga att jag tycker den är skitkul - och den riktar sig ju till folk som redan är (självironiska?) nördar som spelar MMPORPGORGOPUNG eller hur man nu förkortar det.

Erik

Genesis

Ni dés ni maître
Mitt rollspelsreklamförslag

Tack för inlägget! Det inspirerade mig till att göra en bild (och jag är inte alltid lättinspirerad). Det blev nå'n sorts reklam för Noir, tror jag (förutom att pickadulvern är nå'n sorts 1800-talsreplika. Hade tyvärr ingen beretta på lager...).

Poängen med bilden (i den mån det finns någon) är att det skall vara någon sorts o-nördig rollspelsreklam. Visa något tufft och säg att "det här är rollspel! Det är inte vad du tror. Vill du vara med?" Rollspel är ju trots allt inte bara spetsöron och kortväxta skäggon (D&D excluded).

Insåg dock att en så'n här kampanj skulle kunna bli svår att köra i Svedala. Rollspel har nog tillräckligt mycket våldsassociationer som det är, utan att man gör reklam som säger "titta vad tufft det är att döda folk! Det är vad vi rollspelare sysslar med!" Men i rätt medium kan det kanske funka. Det är litet som snygga brudar på motorhuvar. Noir (genren) är tufft. Noir är rollspel. Ergo, rollspel är tufft.

Äh, vet inte vad jag svamlar om, men jag fick en ursäkt att göra en ny bild till mitt webbgalleri. Hurra!

/Genesis, som påminns om sin egen reklamslogan för rollspel som han hittade på för länge, länge sedan. "Rollspel - nöj dig aldrig med verklligheten."