Nekromanti Reklam för rollspel

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
Det där var ju en skitskoj reklamgrej juh ! Tror att reklam med mycket humor släjer bra. Tror på att använda liknande saker för att göra rekalm för hust olika rollspel.

Lindenius

Swashbuckler
Din okänsliga j*v*l!!!

De enda målgrupper man eventuellt kan nå med smickrande reklam idag är fjortisar, gamla tanter, tyskar och frireligiösa/new age:are. Mofon; helt enkelt.
Rising din onyanserande huligan. Nu råkar det vara så att tre av dessa passar in på mig. Du kunde vara lite mer finkänslig! :gremmad:

Edit: Tänk efter innan du skriver nästa gång!

Skäms.

//erik. åberopar någon form av sans här på forumet

Saxifrage

Hero
Däremot tror jag inte på att visa glada spelare runt ett bord med pizzakartonger. Möjligen om det är supermodeller. ;-)

En klassiker för att illustrera rollspel brukar vara en bild på ordinära snubbar runt ett bord, samt en gemensam "tankebubbla" där samma snubbar dödar drakar och hittar skatter. Jag tror bla. att Kamratposten illustrerade rollspel på det sättet. Är inte det ett ganska juste sätt att beskriva rollspelandet? Liksom, både spänning och trivsel. Enbart snubbarna blir som sagt lite Doris. Men enbart fantasivärlden kanske blir för svagt kopplat till hobbyns kärna?

Genesis

Ni dés ni maître
Problemet...

... är att folk är mofon.

De enda målgrupper man eventuellt kan nå med smickrande reklam idag är fjortisar, gamla tanter, tyskar och frireligiösa/new age:are. Mofon; helt enkelt. Vi andra köper helt enkelt inte sånt. Vi gillar att skratta och vi gillar att känna oss smarta.
Följande utgår ifrån min erfarenhet av reklambranchen, vilken består av ett samtal med Mons Kallentoft. Visserligen verkade han en smula cynisk, men det grundläggande i vad han sade var: gör inte reklam som du skulle vilja se, gör reklam som folk skulle vilja se. Och folk är mofon. Så är det bara. Individer gillar att skratta och känna sig smarta. Folk vill ha enkla budskap som man inte behöver "tänka" för att fatta. Varje gång du får någon att känna sig smart, får du tio andra att känna sig dumma.

Folk är mofon tills de börjar spela rollspel. Då kan vi börja jobba med dem. Men sett ur perspektivet "vi vill få folk att spela rollspel" så har man inte råd att exkludera mofon. Det blir inte så många kvar.

Hade jag någon poäng, då? Tja, den är inte att D&D-reklamen är dålig. Inte alls, den är riktigt bra, för sin målgrupp. Den skulle nog till och med kunna funka i Sverige (vi har rätt många dataspelsnördar här också). Det jag reagerade på är att Riesen-reklamen inte skulle vara bra. Må så vara att den är smäckad med nostalgiporr så man vill kräkas. Man måste skilja mellan smart/rolig/intressant reklam och bra reklam. Ibland kan de vara samma sak, men ofta är de inte det. Sorgligt, men jag tror att det är så det funkar. För att citera Tommy Lee Jones i MIB: "A person is smart. People are stupid, and you know it".

Gordeg

Hero
Däremot tror jag inte på att visa glada spelare runt ett bord med pizzakartonger. Möjligen om det är supermodeller. ;-)
Samtidigt som jag funderar på vilket du menade funderar jag på vilket som skulle funka bäst:
Glada supermodeller runt ett bord med pizzakartonger, eller glada spelare runt ett bord med supermodeller
:gremcool:

Gordeg

Bjorn

Hero
Gejen är ju den att i en tid där vi (eller ja samhället om du hellre vill det) går mer och mer mot en visuell kultur så är ju bordsrollspelen nästan helt verbala.

Att i det läget satsa på visuell reklam kan vara ganska knivigt. Tror att det är mycket lättare att fånga vad rollspel är i t.ex. en radiospot än i en tidningsannons.

/Bjorn

Nero_UBBT

Warrior
Det som finns i spelet...

Jag minns en bild som jag tyckte var bra när som jag elvaåring tittade på Drakar och Demoner första gången (version 1986?) och försökte förstå vad rollspel var.
I "vad är rollspel"-kapitlet fanns en teckning av en kille som satt med ett rollformulär och en penna och ovanför hans huvud en tankebubbla med riddare, drakar och en borg - jag minns att det gav mig ett hum om hur rollspel funkar.

Idag är bilden inte lika fräck, men den är fortfarande förklarande på ett vettigt sätt.

MrG

Swashbuckler
Re: klam för rollspel

Fast bilden körs hårt i amerikanska serier, skulle misstänka att den är väl genomtänkt och nischad för den målgruppen. Nästan så jag är sugen på att gräva igenom och kontrollera vilka titlar jag hittar en i, för jag har förkänslan att det finns ett mönster där också...

Seriebranschen i usa verkar försöka hitta nya målgrupper och DnD försöker väll haka på trenden. De allra flesta läsarena känner nog till ungefär vad det handlar om (dvs DnD härskar över WoW), speceillt om man tittar till hur ofta som liknande kunskaper tas för givet i mediet. Och utgår man från att det är en insatt publik är det en kul och skön känga.

Skulle reklamen vara i ett annat media (typ PROs tidning) håller jag med om att den skulle suga, men här verkar den vara ett svar på att WoW växer och DnD vill punktmarkera mot den målgruppen. (Och snabbt ur minnet kommer jag på fler serie refenser till rollspel än nätspel).

Johan K

Gammal & dryg
Re: Mitt rollspelsreklamförslag

Vacker, mycket vackert måste jag säga !
Jag tro att även denan blid skule vara mycket bra för att göra reklam för just rollsepl.

kängtrollson

Veteran
Re: Aldrig! Aldrig, säger jag! Samantha var inte

Reportaget om rollspel i Samantha vill jag nog inte ens kommentera, men jag anser inte att du framtog i lika dålig dager som den manlige programledaren, han var hum........................

Nävål, Nördar hit och dit och lämplig reklam, läser någon här gamla Marvelserier från tidigt 80-tal? Hittade mina gamla och hittade en sida reklam för D&D i en gammal Punisher tidning.
Tyckte att den annonsen var fin, det var en serietecknad bild på ett gäng äventyrare i flashiga poser och så stod det något om "Join the adventure" eller något sådant. Det jag vill säga är, visa något som ser kul ut och som relaterar till själva spelet. När man gör reklam för en film så visar man väl inte regisörens nuna och kameran och ljudtecknikern på affischerna, så varför visa spelarna i en spelreklam.

Nu skall jag också passa på att påpeka att de flesta jag spelat med under de senaste åren, verkligen inte passar in på bilden av nördar. De som jag huvudsakligen spelat med är Punkare eller Hårdrockare som tycker att rollspel är något som är kul att hålla på med som alternativ till att surfa på nätet eller se på film. De ser det inte som något nördigt att spela WoW eller rollspel och ser inte heller ut som nördar på något sett, några håller på med musik, några med Motorcyklar osv. Dessa människor är snarare sådana som folk ser som legetimerade "Tuffingar". De "Nördar" i min bekantskapkrets som passar in på den klassiska nördmallen, ägnar sig varken åt onlinerollspel eller bordsrollspel, nej de diskuterar Linux eller diskuterar musik eller foto och kameror.

Det mesta kan anses vara nördigt och fånigt ur någons synvinkel, så varför acceptera en titel någon annan ger en.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag skulle å andra sidan säga att den stereotypa hårdrockaren med en urtvättad bandtröja från 80-talet och långt flottigt hår är en typisk nörd, men jag fattar vad du menar.

/Dimfrost

thark

Hero

...och därtill en ganska vanlig syn i rollspelssammanhang.

kängtrollson

Veteran

Nja, det beror väl på vad man menar med hårdrockare. Jag menar inte riktigt så kanske. Tänker mer på den lite modernare varianten, sådana som ser ut och beter sig som exempelvis Pantera gjorde i sina hemvideos om det säger något.

Jambu

Swordsman
Undrar om någon kommer att läsa det här...

SÅ HÄR ska reklam för rollspel se ut. Ehm... Låta. Sammansatt av mig och min förtjusande assistent Calle.

The offer stands.