Jag är här, baby
Vad tycker ni om Riesen-reklam? En lycklig farbror fotad genom vaselininsmort filter, så att allt som ser ut som en drömsk bild för... skivor med barnkörer, och så sitter han där och är så djäkla glad och nöjd att man direkt tänker "så där vill jag ha det när jag blir gammal." Eller?
Nej, för om man tilltalas av smickrande reklam så är man ett mofo.
De enda målgrupper man eventuellt kan nå med smickrande reklam idag är fjortisar, gamla tanter, tyskar och frireligiösa/new age:are. Mofon; helt enkelt. Vi andra köper helt enkelt inte sånt. Vi gillar att skratta och vi gillar att känna oss smarta.
Jag personligen ryggar omedelbart tillbaka mot reklam som målar upp en bild om att rollspel skulle vara "tufft"; för sådan reklam talar till mig som om jag vore en dweeb. När reklamen istället säger att rollspel är lökigt så litar den på att jag är både tillräckligt smart och säker för att förstå ett skämt.
Rollspelare är inte längre livrädda för att ses som nördiga. Det fenomenet hör till åttio- och det tidiga nittiotalet. Vad nördar däremot fortfarande ofta anklagas för är att sakna självdistans. Att inte kunna ta sitt intresse med en klackspark. Det är just denna fördom som D&D-reklamen slår hål på (eller åtminstone angriper: Försöker slå hål på). Skitsmart reklam, i mina ögon.
Om du som läser detta tog illa vid dig av reklamen så kan det bero på att du är lökig på allvar. Var då god och gör detta lilla test:
1. "Trouble with Tribbles" är:
A) Ett mycket intelligent Star Trek-avsnitt. Det söker visa vikten av människans altruistiska natur genom ett snillrikt transcenderande av S/F-genrens palett av konventioner.
B) Ett rätt pajigt avsnitt. Stundtals fånigt, stundtals skojigt, stundtals bara lökig. Det är en klassiker, dock. S.P.O.C.K-låten är rätt kul.
C) Öh? Inte fan vet jag.
2. Om jag säger att Vampirelajvare är medelklassungar vars önskedröm är att springa omkring cellgiftbehandlad i kloakerna under Paris och lyssna på NIN's Hurt; hur reagerar du då?
A) Jag blir upprörd, indignerad och kränkt, för du kommer med osakliga personangrepp!
B) Jag säger "stoppa pressarna", liksom... Jag har ju redan sagt mycket värre grejer, själv.
C) Vad är NIN?
3. Vem kom trea i Pod Racet i Phantom Menace?
A) Aldar Beedo, som körde Boona Eve Classic.
B) Erm... Vet inte vad han heter, bara hur han såg ut.
C) Är det där de åker omkring i skogen med de där små björnungarna?
Resultat:
Bara A: Du suger makrill. Om du dessutom har hockeyfrilla och höknäsa så tror jag att jag har spelat Magic en gång mot dig. Fy fan vad jobbig du är, det säger jag bara. Jag var så här nära att strimla din Mox när du började föreläsa för mig om att undvika Dance of Many i min lek.
Flest A: Ja, du är faktiskt lökig. Du borde vara mer laid back.
Flest B: Du är cool och balanserad. Titta på reklamen igen; nu kanske du gillar den.
Flest C: Du är n00b. Så om du inte gillade D&D-reklamen beror det på att du inte hör till målgruppen. Reklamen var riktad mot spelledaren i er grupp; ty Wizards förstår att det ändå är han som köper rollspelen.
Bara C: Du har kommit till fel forum. Här pratar vi om annat rollspel än det du är intresserad av.