Nekromanti Reklam i rollspel [Edit]

Ymir

Liten kantbaron
Re: Hat

Och det här är förresten en sak jag har funderat över ganska länge nu: är jag den enda som till den grad hatar reklam så mycket att jag av ren avsky totaldissar produkterna som marknadsförs?
Beror på, men eftersom jag är emot kommersialism i alla dess former skulle jag gärna se att betald reklam förbjöds fullständigt. Det kan förstöra en bra film, det skadar det dramatiska flödet mycket i samtliga amerikanska tv-serier, det är störigt, meningslöst, påfrestande, uttråkande inför biofilmen...och jag vill ogärna se det i rollspel, just därför.

Men att en tillverkare gör reklam för sina egna produkter a'la WW är väl rätt acceptabelt, antar jag...

- Ymir, skiljer på reklam och reklam, förvisso

Honken

Hero
Re: Reklam nej tack!

oängen med att ha reklam i spelen skulle ju vara att det blir billigare för alla, så skulle du trots att ett spel som egentligen kostar 350:- går ner till 200:- med lite reklam i sig (nej, jag har ingen aning om ifall det var realistiska siffror) strunta i att köpa det? Jag förstår mycket väl att man vill slippa reklam överallt, därav min lilla följdfråga.

Är det ett välskrivet och bra rollspel betalar jag gärna 350 kr för det. Ett rollspel är ju inget hemmarnsköp. Det kan det iofs vara för den yngre generationen. Som engångsföreteelse är det väl kanske inte heller så farligt, det jag är rädd för är väl om det blir standard. "Utrustningslistan sponsras av Järnia". Men själv är jag inte så säker jag skulle köpa en produkt med reklam i. Kvalitéts känslan skulle nog sjunka rejält.

/Honken

Sodivra

Champion
Jag skulle inte vilja ha det. Mina rollspelsprojekt är verk, inte produkter.

Om det skulle kunna göra skillnaden på att ge ut sitt spel eller inte ge ut, eller kunna ge ut sitt spel och kunna täcka alla kostnader och kompensera lite för arbetet så kanske. Men det är nog inte aktuellt för någon att köpa reklamplats i dagens pluttiga rollspelsindustri.

Vad jag verkligen gillar med rollspel är oberoendet. Göra ett eget rollspel kostar ingenting, (förutom hårt arbete) så det är en suverän scen för oberoende pionjärer, att göra sin egen grej. Om reklam skulle kunna hjälpa eller störta det vet jag inte. Reklam kan hjälpa böckerna nå ut till människorna, men gör också verken mindre oberoende.

Men rollspel är kanske ändå dömt att aldrig bli lika stor som en kultur, på sin höjd en hobby. Rollspel kräver engagemang, inte som en film eller bok man kan plocka upp. (Det finns de som engagerar sig i filmer eller böcker, men det är deras intresse)

Men den kan förstås ändå bli större än det är.

Sodivra

Champion
Re: Varför inte?

Jag skulle till och med kunna se det som ett stämningsskapande element om det i ett cyberpunkspel fanns helsidersannonser för Coca-Cola, Samsung, Toyota och så vidare.

Coca-cola skulle kanske inte vara så intresserade av att sponsra ett typiskt cyberpunkspel. :gremsmile: (där onda megakorporationer styr världen)

Mindre produkter, som marknadsför sig med en mer subkultursattityd ("Var en hacker! Drick DoltKola!") skulle ju kunna funka som det som spelets punkhjältar dricker för att markera sitt oberoende, men då skulle nog också hjältarna behöva anpassas lite för att passa som reklammodeller.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mördande reklam

Coca-cola skulle kanske inte vara så intresserade av att sponsra ett typiskt cyberpunkspel. (där onda megakorporationer styr världen)
Men det nämner man väl inte för dem när de köper reklamen? :gremwink:
Bästa effekten skulle reklamen ha om den såg ut att komma från de onda megaföretagen. "Ät soylent green!"

/tobias

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Hat

" Men att en tillverkare gör reklam för sina egna produkter a'la WW är väl rätt acceptabelt, antar jag..."

Well, kanske kan gå med på det i alla fall.. But that's about where i draw the line.

Jag är förmodligen allergisk mot reklam.

Foggmock

Myrmidon
Aldrig i livet!

Lika lite som jag vill ha reklam i mina vanliga skönlitterära böcker vill jag ha det i rollspel. Det är inte värt det. Jag tycker knappast bättre om ett indiespel i tryck om det är fyllt med reklam för andra spel än vad jag hade tyckt i rent och snyggt pdf-format.

Klon

Hero
Att köpa reklam

Jag är inte så het på att köpa reklam, alls...
Jag avskyr då jag köpt en film, jag vill inte betala en massa pengar för 4-5 trailers...,

Jag avskyr reklam p0å bio, jag har egtalt för att se på filmen, inte på reklam.

Jag avskyr reklam på betal-tv, vad är det jag ebtalar för, reklamen?

Kort sagt, jag är emot all reklam i saker som jag faktiskt betalar för...
Jag kan ju förstå att det i vissa fall är ganska avgörande för priset om man har reklam med eller inte, som med kvällstidningar och liknande, det kan jag acceptera, det är inte en produkt som man behåller på samma sätt som en film eller en bok.

Och där till poängen, reklam i rollspel är jag emot eftersom jag betalat ganska mycket för spelet (så mycket billigare tror jag inte man kan göra rollspel med hjälp av reklam i dem, för snäv målgrupp för att få bra betalt) och väntar mig då att jag bara ska få det jag betalade för. Ska det vara reklam med så bör det röra sig om foldrar och inget som faktiskt är med i böckerna i sig....

Härolden

Warrior
Om det passar i scenariot/spelvärlden, ja

Jag kan ta upp ecksemplet med James Bond-scenariona som gick på GothCon för ett par år sen. De scenariona var kända för att innehålla cirka en halv miljon handouts av hög kvalisort, och bland dessa fanns produktbroschyrer för agenternas specialutrustade bil. Det låg m a o en broschyr för senaste modellen Volvo bland övriga handouts, och det höjde faktiskt stämningen!

Samma sak hade kunnat vara att ha annonser för lämpliga flygbolag eller resmål, Martini-reklam (fast då blir det barnförbjudet) etc.

Poängen är att det mycket väl kan funka med reklam i rollspel om det passar in i spelvärlden. Jag har ett längre tag tänkt ha en handout till ett CoC scenario i formen av framsidan till en 1920-talstidning, komplett med tidstrogna annonser. Och vad säger att man inte kan ha varumärken som fortfarande finns bland dessa?

Vad gäller reklam som bryter spelvärldens illusion tror jag det funkar sämre - om det finns material som inte tillför något till modulen inskjutet här och var kommer man snarast bli irriterad över att den får ökat sidantal i onödan (och därmed blir svårare att hitta i).

DODswe4

Hero
Jag tror att det går om man väljer reklamen lite gran, du kanske inte ska ha typ string trode reklam, utan andra produkter av företaget som du väljer ska publicera ditt alster. Personligen tycker jag dock inte om Reklam så mycket. men du måste ju finansera rollspelt

Man Mountainman

Storsvagåret
För att erbjuda en annan synvinkel än majoriteten

Kort sagt, skulle reklam i rollspelen förstöra rollspelet?

Näh. Jag är beredd att stå ut med lite annonser, så länge de ger mig något (ett billigare spel, till exempel)

Är det en realistisk tanke med reklam i rollspel?

Näh. Då hade nog någon redan tänkt på det :gremtongue:. Vem skulle vilja annonsera?

hraufnir

Swordsman
Varför göra så att man skall ha reklamen intryckt i själva rollspelsboken. Säg hellre att du plastar in boken (ser jag som en självklarhet när det gäller seriös utgivning) och då skickar med en folder (typ 2 blad) reklam för rollspelsrelaterat material. Kanske låta SVEROK sätta in en annons t.ex.

Jag skulle inte rygga tillbaka för att Neogames gjorde en annons i ett blad som följde mitt rollspel, även om neogames har mer rutin och kan ta lite uppmärksamhet från mitt rollspel. Sakn är den att jag tror att det skulle ge mitt rollspel med kredibilitet om Neogames var villiga att annonsera i samband med mitt rollspel, då de är riktstäckande i sin produktion och jag är ny på marknaden.

Sedan håller jag med troberg på vissa punkter, hans form av reklam gör ju inte på minsta sätt rollspelet plottrigt och reklamfyllt, men man får in slantar för att skapa det.

Kanske räknas som sublimt meddelande, det får ni väl genomskåda isf =)

hraufnir

Swordsman
Re: Att köpa reklam

Jag gör inget försökatt ta ifrån dig din surt förvärvade rätt att tycka själv, men jag vill komma med lite kommentarer.

Om dessa filmer, kanaler, tidningar osv. inte innehållit reklam; vad tror du att du fått betala för dem då? Videofilmen skulle bli dubbelt så dyr t.ex.

Jag ser det inte som att jag betalar för att se reklam, reklamföretaget betalar för att få mig att se dem.

Jag är inte positiv till reklamavbrott i filmer/tv-serier, men däremot är jag positiv till reklam mellan filmer av den enkla anledningen att tack vare reklamen har jag råd att se på film/teve osv.

anth

Vetefan
Re: Att köpa reklam

Videofilmen skulle bli dubbelt så dyr t.ex.
Jag förstår och håller med dig - UTOM just ovanstående.
De videofilmer jag sett innehåller ingen reklam och kan således inte bli dyrare för att man tar bort något som inte finns.

Johan K

Gammal & dryg
Ingen dum ide..

Längst bak i d20-kampanjvärlden Dawnforge från Fantasy Flight Games finns en ensidasannons för tidningarna Dungeon/Dragon/Polyhedron.
En sådan sak skulle jag absolut kunna gå med på faktiskt... Skulle känans bättre om man sammlade all reklam i slutet av boken istället fär att sprida ut dem i böken..

Bjorn

Hero
Hur många annonser ser du i böcker?!?

Tror inte att "konventionell annonsering" vore intressant i rollspelsböcker av samma skäl som man inte hittar speciellt mycket annonser i vanliga böcker. Det sätt man läser sådana verk lämpar sig helt enkelt inte, antingen (om man läser "löpande" som i en historia) så kommer man bara hoppa över annonsblafforna eller så informationsöker man efter en specifik information och då kommer man också till stor del "missa" själva annonserna.

Möjligtvis skulle (om rollspelsmarknaden var stor nog för att vara intressant) någon form av produktplacering kunna funka. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att diverse länder och personer i en spelvärld har namn effter produkter eller företag.

Sådan pruduktplacering finns kanske redan idag föresten? Vem vet, kanske får riotminds, neogames & co en liten slant av Storstockholms Lokaltrafik för varje såld regelbok. Att diverse potentiella kunder indoktrineras i att man är ofelbar kan väl alldrig vara fel?

/Bjorn

Petri

Veteran
Re: Reklam nej tack!

Håller med fullständigt. Att det är tröttsamt att plågas av reklam vart man än vänder näsan. Men i fallet rollspelböcker så kom jag och tänka på att man kanske skulle kunna riva ut det, alternativt kladda över eller de följer med som lösa bilagor som man sedan kan slänga :gremgrin: