Nekromanti [reklam]Touche RPCG[/reklam]

Quadrante

Grisbonde
Lägger ut lite bilder för beskådan..

Vet egentligen inte om det här kommer att bli ett färdigt verk, men en massa bilder har det blivit. Bilderna är till kortspelet som jag postade om för ett tag sen. [Touche RPCG] . Använder jag dem inte till det, blir jag väl tvungen att göra ett äventyr alt rollspel som jag kan använda bilderna till :gremwink:..

Dimfrost

Special Circumstances
Jävlar, det här var ju... inte dåligt! Jag vet att man inte ska göra sådana här inlägg, men ibland är det faktiskt motiverat. Inte för att jag vet om man verkligen kan säga såhär, men det här känns som ren konst och inte bara illustrationer.

Kul att göra bilder först och rollspelet sedan. Annars känns det som om det är något mer normalt att först göra rollspelet, och sedan få problem med att få tag på illustrationer till det. :gremsmile:

/Dimfrost

Jarl

Hero
Snyggt!

Väldigt trevliga bilder, ungefär sådan stil skulle jag vilja ha på bilder till mitt rollspel. Nu vet jag vad jag kan använda som referens när jag försöker förklara stil för eventuella illustratörer :gremsmile:

Quadrante

Grisbonde
det är faktiskt lite ditt fel :)

Jag brukar rita som en del av min research och konceptfunderande.. det är väl ungefär som att göra anteckningar. Nu är det här, om man drar väldigt långa paraleller, ditt (Dimfrost) och risu (Rising):s fel. "Det hela började" med ditt inlägg om vansinnigt vettiga vapenvärden, vilket fick mig att få en liten tecknings rusch. Sen Risings kombinera komponentertråd, vilken fick mig i rullning.. vilket sen fick mig att skriva mina "La Commedia Guerra"-inlägg. Vilket fick mig att ramla över att använda mig av funderingarna i ett kortspel..(touche) ..och som nu, mot bättrevetande, får mig att sitta och teckna. Läsa om uniformshistoria, får mig att bläddra i barockböckerna, får mig att sitta och tillverka svärd och knivar i wellpapp (så jag kan se hur stora de är i förhållande till varandra och till mig) , och som får mig att sitta uppe och tillverka ett värjfäste i naturlig storlek (av ståltråd, träpinnar och tejp)..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, alltså...

Jag vet inte vad jag ska svara riktigt... Grejen är den att jag måste svara för att visa min oändliga beundran. Jag visste redan tidigare att du ritade snyggt och jag har sagt det tidigare (jag använder ju för fasiken en av dina bilder som avatar) men när jag såg den tredje bilden uppifrån i ditt inlägg tappade jag hakan... Det kan vara bland de snyggaste bilder jag sett, alla kategorier... Stora applåder och lova att aldrig sluta rita!

Quadrante

Grisbonde
upp till bevis - handarbete(värjfäste)

tänkte bara bekräfta vissa rykten om att jag håller på med handarbete.. närmare bestämt ståltrådspyssel...

hantag och knopp av trä,tejp och najtråd, korg och parerstång av ståltråd och najtråd, blad är en stållinjal ..dock var linjalen inte stel utan vajar hit och dit :gremsmile:
bevis ett

bevis två

Rising

Vila i frid
De är alla skitsnygga, men det är den andra bilden uppifrån som verkligen knockar mig baklänges. Påminner inte om hur rollspelsillustrationer brukar se ut, eller tja, det påminner inte om någon illustration jag sett överhuvudtaget, faktiskt. Bilden verkar komponerad mer såsom en fotograf borde välja att se på saker och ting. De var alla grymma, dock. Bra kontrast mellan det snofsiga & eleganta mot det ovårdade & smutsiga.

Mask_UBBT

Hero
Re: det är faktiskt lite ditt fel :)

"Jag brukar rita som en del av min research och konceptfunderande.."

Yeah, samma här. Mina anteckningar till Sisu är egentligen bara några hundra kladdar och skisser på personer, platser och kartor, en mindmap eller två samt några sidor stödord. Och hey! om bilder säger mer än tusen ord så har ditt inlägg stoff nog till en hel artikel :gremwink:

/Mask

Johan K

Gammal & dryg
Oj !

Alltså... Jag vet heller inte vad jag ska säga..
Är åxå helt mållös.. Det misnta man kan säga är att jag är J****** impad av bilderna !!
De påminner lite om Pirates of the caribian... :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Oj !

det är lustigt, det är flera som har sagt det.. antagligen valet av tidperiod skulle jag tro.. eller skäggen ?
Kan nästan tänka mig det ja... :gremgrin:
Det är nog både valet av tidsperiod & skäggen i en trevlig kombination... :gremwink:

/ Johan, K, som våldgästar sina päron..

Snow

Swashbuckler
som alla andra säger... mycket snygga bilder!

jag tycker mig se spår av en digitizer (ritplatta)
har jag rätt?

Quadrante

Grisbonde
De här bilderna är heltigenom digitala.

Bara bild två är inte helt gjort på ritplatta, den är mixad med ett manupulerat foto (delar av löven, nästan alla egentligen)..

allt annat är så att säga gjort med ritplatta+photoshop..

Fantastiskt!!

Strålande!!!

Det som är så fantastiskt med dina fäktningsbilder är att de inte enbart är snygga, actionsspäckade och på alla sätt häftiga utan att de dessutom är bland de mest realistiska stridsteckningar jag sett. Inte nog med att de fångar nyckelögonblick som verkligen kan förekomma utan de har också detaljerna som grepp, vinklar, positioner, hjalt, etc. helt korrekta. Det är så långt ifrån de läbbiga barbarbilderna som man kan komma.

Den enda pyttelilla detaljen jag skulle vilja att du förbättrar är klingorna, det är något som inte riktigt stämmer med deras form och dimensioner. Det är definitivt inget stort fel, men det är något som inte känns helt rätt, kan iof även vara att min bild av verkliga klingor är skev. Om du har lust skulle du kunna studera bilder på verkliga klingor, t.ex. på följande sajter:
Albion Armorers
Arms & Armor
Lutel
Pavel Moc (specielt sidan med mästerverk)

Skälet att jag rekommenderar moderna svärdssmeder är att bilderna på de sajterna oftast är mycket bättre.

En detalj att tänka på är t.ex. att tvärssnittet på en rapirklinga oftast särskiljer sig från tvärssnittet på ett långsvärd. Inte enbart på storleken utan även formen på tvärssnittet (t.ex. hur blodskårer ser ut).

Snow

Swashbuckler
Vilken ritplatta? [OT][ANT]

Själv har jag en gammal graphire som jag inte är alls lika bra på att hantera :-(