Nekromanti Rekomendera ett julklappsrollspel.

Chryckan

Swordsman
Julen lackar på och så även givandet av julklappar.
Därför måste jag komma på en önskelista mina släktingar (främst mamma) kan få och vad bättre att ha med än några nya rollspel till samligen.

Så har ni några rekomendationer på några bra rollspel att önska sig?
De kan vara nya, de kan vara gamla. Enda egentliga kravet är att de ska gå att köpa i SF-bokhandeln eller liknade butik eftersom morsan är old school.

Hastfer

Warrior
Jag har hittills bara gott att säga om Numenera så om du inte redan har det hoppas jag tomten är snäll och levererar :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Chryckan said:
Därför måste jag komma på en önskelista mina släktingar (främst mamma) kan få och vad bättre att ha med än några nya rollspel till samligen.

De kan vara nya, de kan vara gamla. Enda egentliga kravet är att de ska gå att köpa i SF-bokhandeln eller liknade butik eftersom morsan är old school.
Tja, det är visserligen lite tacky att rekommendera sina egna spel, men det skiter jag i:

Null State är antagligen mitt bästa spel. Kort, lättläst, snyggt som fasen, snabbspelat, snabba förberedelser, och roligt nästan jämt.

More than Human är å andra sidan det enda av mina spel jag fortfarande spelar regelbundet, sedan fyra-fem år tillbaks ungefär. Ett lite mer komplext men väldigt flexibelt (och ganska realistiskt) regelsystem för att skapa och spela folk med superkrafter. Plus en ganska rejäl, komplex kampanjvärld, för de som inte vill hitta på en egen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Nej inte Numenera!

2097 said:
Hastfer said:
Jag har hittills bara gott att säga om Numenera så om du inte redan har det hoppas jag tomten är snäll och levererar :)
Läs i så fall sidan 249 för den förstör hela spelet!
Sidan 249 går att riva ur om man vill och då lär spelet funka kanoners. Har inte koll på vad som står där och har kört Numenera några veckor nu utan att ha läst igenom hela boken. Det som behövs för att lira finns ju i den lilla boken resten är ju i stort bara fluff och det kan man ju använda lite som man vill.

Sodivra

Champion

2097 said:
Hastfer said:
Spoila plz!!!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Epimas

Det hjälper ju inte din mor, men du kanske själv vill ge lite rollspel till någon kusin på annan ort eller så, så jag tipsar om Epimas igen.

Epimas

Epimas är ett trevligt, och för all del billigt, sätt att ge bort rollspels-PDF:er.

RasmusL

Champion
Spione. Hälften historielektion och konspirationsteorier, hälften Story Now. Förutom kortresolutionsmekaniken som jag tyckte var lite lurigt beskriven (och skulle förklar själv) så är det här något som jag med gott samvete skulle sätta i händerna på en icke-rollspelare med lite intresse för kalla kriget.

Hastfer

Warrior

Arvidos MC said:
2097 said:
Hastfer said:
Spoila plz!!!
Gört inte! Jag föreslår att TS mor river bort sidan och det får bli ett mysterium.

Arfert

Facit
RasmusL said:
Spione. Hälften historielektion och konspirationsteorier, hälften Story Now. Förutom kortresolutionsmekaniken som jag tyckte var lite lurigt beskriven (och skulle förklar själv) så är det här något som jag med gott samvete skulle sätta i händerna på en icke-rollspelare med lite intresse för kalla kriget.
Har SF Spione? Ballt spel, eller i alla fall historielektionen och hur spioner jobbar. Mycket användbart till andra spel också.

Arfert

Facit
Om han är old school, köp ett Fantasy!-paket! Du får ju typ 3 böcker för vad ett vanligt rollspel brukar gå på.

Patrick Bateman

Warrior
Vilka är dina preferenser?

Om din mor tar vägarna förbi Alphaspel i Hägerstensåsen, skulle jag spontant rekommendera The one ring. Men det vore som sagt lättare att rekommendera något, om man vet i vilken riktning man kan peka. :gremsmile:

Chryckan

Swordsman
Preferens?
Nått som är bekvämt att läsa på muggen, kanske. :gremlaugh:

Numenera, more than human låter som intressanta förslag.
Har även funderat på svavelvinter och shadowrun 5ed.
Så det är ganska fritt vad ni föreslår.

(har dock både one ring och Fantasy!)

Chryckan said:

Spelet om Morwhayle - en box som skramlar av tärningar, det perfekta julklappsrollspelet. :gremsmile:

LordTengel

Swordsman
Jag måste lägga en röst på Legend of the Five Rings, om du inte är totalt anti pseudojapansk fantasy.

Arntsen

Warrior
Arfert said:
Om han är old school, köp ett Fantasy!-paket! Du får ju typ 3 böcker för vad ett vanligt rollspel brukar gå på.
Haha, du är på hugget nu, från att aldrig (sällan) rekommendera dina egna grejer till detta :gremsmile:
Helt rätt Jantelagen är så 2012 :gremwink: