Nekromanti Rekomendera ett SciFi äventyr

Hejsan.

Spelarna har beställt SciFi, laserpistoler, rymdskepp och utomjordingar.

Jag har inte spellett rymdrollspel sedan -80 talet, är inte ägare till något sådant spel och kan inget om dem. Jag är väl förmodligen normalbegåvad angående böcker, filmer och tv-serier för ett sådant här forum. Spelarna kan i genomsnitt antas vara lika normalbegåvade.

I vanliga fall spelar vi mest CoC, i princip regellöst.

Vad jag vill ha av er, är era tips på bästa SciFi äventyr, i princip oavsett regelsystem (bortsätt från 25år gamla, obskyra, saker som kostar en månadslön på Ebay och är absolut oundgängliga för att man skall begripa hur det bör spelas). Helst skall jag inte behöva läsa in regelsystemet, utan vill gärna kunna köra lite löst, "högt (eller lågt) slag är bra" system.

Dessutom ett plus om man kan ladda ner det som behövs (äventyr+regelböcker), gratis eller som betal-PDF.

/ Fredrik

Organ

Out of time, out of mind
Ni ska naturligtvis spela det coolaste SciFi-spelet på marknaden, Dark Heresy ! Du ville slippa köpa regelböcker annat än som pdf men jag kan, trots att det inte är möjligt med DH, ändå inte rekomendera det nog. Om du klickar här så finns det dessutom två äventyr för gratis nedladdning. På den sidan finns det även en hel del info om spelet ifall det skulle verka intressant.

/Anders

Storuggla

Champion
Tja... det var faktiskt ett ganska svårt dilemma där. In Spaaace! är förvisso helt gratis men kanske för oseriöst för din smak, medan Traveller är en klassiker i genren (och om jag inte missminner mig kan man lira med Developers Pack?) som desutom finns som pdf. Annars är Fading Suns ballt, men de tär mer "Bysans möter Dune möter Scifi" vilket en mer säregen smak.

Storuggla, it's also got speaking monkeys

Organ said:
Ni ska naturligtvis spela det coolaste SciFi-spelet på marknaden, Dark Heresy !
Jag kan bara hålla med. WH40K har den absolut coolaste Sci-fi settingen som existerar.

Genom år av bakgrundsinfo som kommit ut i div Codexar till de olika arméerna så finns det desutom fruktansvärt mycket matrial att plöja för den kunskapstörstande.
Plus att det finns en rätt fet hög med skönliteratur till världen också.

Jag rekomenderar följande bok för att få en bra inblick i Dark Heresy och Inkvisationen.

Organ

Out of time, out of mind
kolla in Purge the Unclean
Håller med. Jag har dock inte läst den men har spelat två av de tre scenariorna och i alla fall de var riktigt bra. De lär medvetet vara skrivna att tillhöra olika DH-genrer så de flesta lär åtminstone tilltalas av någon av dem. Min favorit var nog den där man ska undersöka en övergiven spacehulk som plötsligt dykt upp. Hjärtstilleståndsframkallande spänning och action, båda med smak av både Aliens, Predator 2 likväl som Event Horizon.

/Anders