Nekromanti Rekommendation

Big Marco

Läskig
Jag sitter fn i finalen av ett ypperligt dataspel - nämligen Vampire: The Masquerade - Bloodlines.

Sällan har ett dataspel lyckats fängsla mig såpass som detta. Känslan är enorm, karktärerna starka (och tragiska), dialogerna superba och kopplingen till ens egen roll gör skillnad när man spelar. Allt är skitigt, nedgånget och just tragiskt. Mycket ångest. Kräver dock sin maskin och även senaste patchen, annars blir det så gott som omöjligt att klara spelet.

Spelet är gjort av Troika, som gjorde första Fallout och även Arcanum, i mitt tycke är de snäppet vassare än Bioware (mest beroende på att jag tycker att Troika är mer "vuxna" i sina historier och dialoger - i Bloodlines är ingen perversion eller övergrepp för grov för att ha med).

Johan K

Gammal & dryg
Ok, låter ju trevligt att någon har lirat det här sepelt. har nämligen funderat lite på att skaffa det nämligen.
Vad är det som krävs av sin burk för att kunna speal det här spelet ??

Jarl

Hero
Ja Vampire är ett rejält roligt spel, tyvärr nådde det inte riktigt ända fram ändå. Främst på grund av att:

* Det är rejält buggigt.

* Det är väldigt slött i förhållande till hur snygg grafiken är.

Och sist men absolut inte minst....

* Slutet. Ska inte spoila något, men utvecklarna måste verkligen ha tvingats stressa fram något slut, för maken till kass sista del av ett spel har sällan skådats.

Sen är det lite trist att nästan alla Disciplines har blivit "stridsmagi". Jag minns inte att Dominate handlade om att döda folk i pnp-versionen...

Men absolut ett roligt, underhållande och bra spel 80-85% av tiden.

Big Marco

Läskig
Jo, en schysst burk krävs, men min 2,5Gz med ett Geforce 5700 och 1GB RAM klarade det utan några problem. Buggarna finns, men patchen fixar de flesta.

Dock håller jag inte med om slutet - jag har spela igenom de flesta av de fem slut som finns, och såg ina fel med det. Däremot så skrattade jag högt över att ångesten och tragiken höll sig kvar in i sista sekunden. Det är inte ofta spel slutar på ett sådant... icke-hollywoods sätt. Utan att säga för mycket.

Jarl

Hero
SPOILER

Det jag störde mig på var att allt bara degenererade till en hop trista och utdragna strider. Inget av det som funnits tidigare i spelet, som bra dialog, kluriga quests etc fanns kvar. Bara hjärndött monsterslaktande. Hade man skapat en karaktär som var inriktad på sociala färdigheter så var man nästan körd. Spelet räknade kallt med att man fetsatsat på strid hela vägen nästan. Det kändes billigt och luktade rejäl tidspress.

Jösses, kunde dom inte ha gjort slutstriderna lite intressanta iallafall? Stå och slå på en dåligt animerad slemklump i 10 minuter kändes inte så inspirerat...

Big Marco

Läskig
Re: SPOILER

Medhåll - men "bossar" har funnits genom hela spelet. Dessutom är ju den ökade mängden XP man får på de sista uppdragen väl anpassade för att boosta en icke-stridis (som min Ventrue var) så det gick rätt bra.

[H2O]

Veteran
Generella svaret är: Mycket!
Min lillebror körde det på en 1,8 GHz P4 med ett 9200, och det laggar sönder när man är i städerna,

På min 3,2 GHz med ett 9800 pro och 1 Ghz RAM flyter det inte heller helt perfekt när det är mycket människor på skärmen samtidigt.

Vilket är ganska konstigt eftersom HL2 som använder samma motor och dessutom är snyggare flöt helt utan problem på betydligt högre inställningar. Troika var tydligen bättre på att skriva bra historier än på att förfina tekniken de använder...