Rekommendationer på fastlandseuropeisk fantastik filmer

Rickard

Urverk speldesign
Jag förstår om man är skeptisk mot att betala för ryska produkter. Men om man skulle råka hitta den (🏴‍☠️), så rekommenderar jag Nochnoi Dozor/Night Watch från 2004. En slags Urban fantasy, fast som utgår från att alla de där trollkarlarna, vampyrerna etc har det ganska sunkigt snarare än magiskt glamoröst.
Nightwatch bör alla försöka se. Här är några fler ryska som knappt är sevärda annat än för att ha sett dom:

JohanL

Champion
Jag förstår om man är skeptisk mot att betala för ryska produkter. Men om man skulle råka hitta den (🏴‍☠️), så rekommenderar jag Nochnoi Dozor/Night Watch från 2004.
Den är inte bara rysk - bokförfattaren är extrem ryssnationalist. Så det är värre än vanligt.

Froste

Veteran
Luna Nera, italiensk tv-serie period häx-fantasy
The Platform, spansk dystopisk framtid, lite äckel
Apocalypse Z, riktigt bra spansk zombie survival, fokuserad mer på överlevande än splatter
Hell, som inte är engelska utan det tyska ordet, post-apoc
Mars Express, fransk animerad cyberpunk
The Night Eats The World, fransk zombie, fokuserad mer på isolation och ensamhet
Orbiter 9, spansk scifi

zonk

muterad
Acción mutante av Alex de la Iglesia är förbannat rolig. I en mörk framtid styrs världen av de vackra - men en terrorgrupp av deformerade vill ändra på detta! Tyvärr är de kanske aningen mindre kompetenta..

Hans The Day of the Beast är inte dum heller, där en klantig präst o en metal head försöker förhindra att antikrist föds.

Lanina

Oneironaut
Den är inte bara rysk - bokförfattaren är extrem ryssnationalist. Så det är värre än vanligt.
Medveten om detta. Författaren stöttar kriget och är definitivt inte någon "good guy". Har läst några av böckerna förut, och måste också säga att filmen är bättre.

Några Netflix-tips på trådens tema (om ni skulle råka ha den tjänsten):
Órbita 9 är en spansk science fiction-rulle som jag minns att jag tyckte om. Men den är inte något banbrytande, inga av sci-fi-ideerna är sådant jag går omkring och tänker på i efterhand. Men trevlig ändå.

Blod Red Sky är en tysk vampyrfilm som också är en film om terrorister som kapar ett flygplan. Den försöker vara lite för många saker på en gång, men den var definitivt kul.

Last edited:

Khan

Kondottiär
Var det någon som sade tysk vampyrfilm? Varför inte titta på Nosferatu på tyska, den version som Herzog själv tyckte blev bättre än den på engelska?

Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Här är några fler ryska som knappt är sevärda annat än för att ha sett dom:

Har bara sett Guardians av de två men jag mins den som något jag tänkte man kunde se om vid ett senare tillfälle och jag vill visa mina kompisar - men Putins agerande gör att det känns lite knepigt att ta upp sådan saker med andra som inte är slavofiler.

mrund

Warrior
Varför inte titta på Nosferatu på tyska, den version som Herzog själv tyckte blev bättre än den på engelska?
Bra film, men det finns faktiskt ett skäl att inte titta på den som en del tycker är rätt viktigt. Och det är anklagelserna om långvarigt sexuellt utnyttjande som Kinskis dotter riktat mot honom. Kinski var iofs tidvis psykotisk, vilket kan påverka hur man skall se på ansvaret. Men känns inte så kul hur som helst.

Khan

Kondottiär
Bra film, men det finns faktiskt ett skäl att inte titta på den som en del tycker är rätt viktigt. Och det är anklagelserna om långvarigt sexuellt utnyttjande som Kinskis dotter riktat mot honom. Kinski var iofs tidvis psykotisk, vilket kan påverka hur man skall se på ansvaret. Men känns inte så kul hur som helst.
Aj! Det hade jag inte koll på. Ber om ursäkt.

mrund

Warrior
Aj! Det hade jag inte koll på. Ber om ursäkt.
Icke då, du behöver inte alls be om ursäkt. Men jag tänker på Roman Polanski. Han är globalt hatad för våldtäkt mot ett barn en gång. Om man instämmer i det så är förstås våldtäkter mot någons eget barn oräkneliga gånger en ännu värre sak.

Gamiel

Myrmidon
Var det någon som sade tysk vampyrfilm? Varför inte titta på Nosferatu på tyska, den version som Herzog själv tyckte blev bättre än den på engelska?

har bara sett den på tyska, att ta o se den på engelska känns fel.

Kan vi ha den här typen av information bakom spoilers i framtiden? Vissa av oss vill inte veta vad som är problematiskt med folken som ligger bakom filmerna vi ser. I alla fall i den här typen av trådar.

JohanL

Champion
Håller absolut med om Vidocq. Bra film.

Adèle var OK men med litet andra vibbar än serien.

Khan

Kondottiär
Tyskarna har tydligen gjort en film baserat på Nibelungenlied, men berättad ur en av skurkarnas perspektiv. Ser sådär urlakat grå och fisig ut i färgskalan, men idén är grym. Jag tänker se den själv.

Bitterknekt

Awful Neutral
Jag ekar rekommendationen ac Cargo, den var tuff vill jag minnas!

Annars skickar jag in förslaget Sauna från finland. Skräck-fantastik som utspelar sig på slutet av 1500-talet. Tät stämning som jag minns det!