Nekromanti Rekommendera en läcker fackbok

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
w176 said:
Rekommendera en fackbok i något ämne som gjort dig lycklig.
Björn Landströms Vägen till Indien, som jag hittade på ett antikvariat för ca 15 år sedan. Hans sjöfartsbilder är fantastiska.
:t6b-6: :t6r-6: :t6b-6:

Willy Leys Conquest of Space med illustrationer av C Bonestell. Seriösa tankar om rymdfart från 1949. Bra målningar av en mästare. Jag hittade en amerikansk förstaupplaga på ett antikvariat i Kalmar (!) sommaren 2010. :zeppelinare: :kaffe:

mcwolfe

Veteran
"Kaos" - En bok om kaosteori och fraktaler. Intressant skriven och definitivt en ögonöppnare

/McWolfe

Ögat

Hero
Slakthuset och skyskrapan av Marco d'Eramo.
För att den är både välskriven och väl genomtänkt, ger en mustig bild av hur en storstad växer fram och kommer med idéer och tankar om vart den är på väg.

Bondepraktikan (om den nu räknas som fackbok).
För att den är jordnära och skrockfull på samma gång.

Nässe

Myrmidon
Lycklig är kanske ett starkt ord men "Narcissism : ett psykodynamiskt perspektiv" av Bo Sigrell var spännande läsning.

Jag går ju annars igång som fan på Jungs föreläsningar- han är fan ett under. Gillade den här Jungs analys av Zarathustra.

Men det låter snobbigt som fan att rekomendera den ju, och kanske konstigt. Det är en relativt lättsam och pratig dialog på mängder av sidor- massa koola och helt wierda diskussioner och referenser- underbart!

Annars råälskade jag faktist "Bowie in Berlin"- mkt bra "fackbok"! Fan, det får nog bli den som jag rekomenderar "till slut...

w176

Förlorad dotter
A World History of Architecture
Vad finns inte att älska med en 600 sidor,3 kg tung, 1000+ färgbilder och 300 krs billig bok om arkitektur från forntida mesopotanien, till indiska tempeltraditioner, till renässansen till Alvar Alto.

En fruktansvärt läcker bok.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"City of Dreadful Delight" av Judith Walkowitz är en utmärkt bok om kvinnor i det offentliga rummet i senviktorianska London, med ett öga (så klart) åt framställningen av Jack the Ripper. Annars älskar jag Ryszard Kapuścińskis texter, sammanställda under en fyrtioårig karriär som utrikeskorrespondent i framför allt Afrika. På svenska finns åtminstone en samling som heter "Fotbollskriget".

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Europa vid tusenårsskiftet
  • Herraväldets former och förändringar
  • Kyrkans och kristendomens värld
  • Bondeliv och krigarliv
  • Europa i rörelse
  • De marginaliserade

Sodivra

Champion
Nässe said:
Lycklig är kanske ett starkt ord men "Narcissism : ett psykodynamiskt perspektiv" av Bo Sigrell var spännande läsning.
Åh fan. Varför då? Satt och snackade Sigrell och narcissism för bara 30 minuter sedan.

mcwolfe

Veteran
unfair said:
McWolfe said:
"Kaos" - En bok om kaosteori och fraktaler. Intressant skriven och definitivt en ögonöppnare

/McWolfe
Vem skrev boken?
Minns inte faktiskt.. läste den typ för 15 år sedan, lånade på biblioteket, så jag har den inte kvar. Skulle egentligen behöva gå på omslaget för att hitta den igen, men skulle tro att det finns en ny-utgåva av den med annat omslag på ren pin kiv.

Edit: Efter lite letande: Det KAN vara James Gleick...

/McWolfe

JohanKarlsson

Not the one
Himla trevlig tråd får jag säga.
Nästan så man blir lite lycklig.
Jag kommer inte på någon fackbok som verkligen gjort mig lycklig just nu, men jag läser en väldigt fascinerande för tillfället.
"Endurance: Shackleton's incredible voyage" av Alfred Lansing.
Ett otroligt äventyr ur verkligheten.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag sparar de mer jargongtunga fackfilosofiska verken för mig själv.

Alf Hornborg -- The Power of the Machine
En av de böcker som mest påverkat mitt tänkande. Alf Hornborg är lundaprofessor i humanekologi, och lägger här fram sin teori om teknikens politisk-sociala väsen.

Daniel Dennett -- Freedom evolves
Dan Dennett är en filosofi som skriver för den bildade lekmannen likväl som för fackfilosofen, och i denna bok lägger han fram sitt försvar för den fria viljan i ett naturvetenskapligt universum. Intressant både som begreppsanalys (vad menar vi egentligen med "fri vilja"?) och som skildring av empiriska rön.

Sean Carrol -- From eternity to here
En populärvetenskaplig bok om tidens natur, om relativitetsteori och kvantmekanik och universums uppkomst.

Paul Feyerabend -- Against Method
Filosofi igen, denna gång om vetenskapshistoria och hur nya vetenskapliga teorier ofta framstår som "förnuftsvidriga" när de först dyker upp.

Jocke

Man med skägg
Tricks of the Mind av Derren Brown.
Det är en bra introduktion till hur modern mentalism fungerar med tex minestrix läsaren själv kan testa blandat med självbiografiska texter och skepticism.