Nekromanti Rekommendera en skrivare

Storuggla

Champion
Jag tror jag behöver en skrivare. Jag tänkte skriva ut kartor, rollformulär, ev handouts, old school-prylar och spel-pdfer. Pdferna kommer dock antaligen inte vara större än 40sidor eller på sin höjd 80, mer än så och jag försöker nog köpa dem som bok istället.
Laser, bläck, färg, svartvitt, allt det är öppet för förslag, jag har inga speciella krav annat än att den inte ska gå sönder eller ge mig rabies.
Ge mig förslag!

Storuggla, brrr brrr zomp

Arfert

Facit
Ska du bara skriva ut svartvitt är OKI B411 en bra arbetshäst. Vill du ha färg väljer du en OKI C110 eller nån annan av deras mindre skrivare.

En bläckstråleskrivare är inte lönsamt.

Caligo

Swashbuckler
Jag har bra erfarenhet av HP's billigaste färglaserskrivare. Snygga utskrifter och mycket för pengarna (jag är ganska kräsen). Kolla bara att du kan ta bort "toner-spärren".

sirfrog

Warrior
Storuggla said:
jag har inga speciella krav annat än att den inte ska gå sönder eller ge mig rabies.
Och du sa att du skulle ha en skrivare, och inte ett mirakel?

Nä, men kan väl hålla med att bläckstrålar inte varken är ekonomiska eller snabba (tog typ 30 min att skriva ut ett dokument på 21 sidor med ~5 bilder/sida).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har 100% positiva upplevelser av HP P1006. Lite av en klassiker i HP's sortiment också. Svartvit laserskrivare med bra kvalitet, hyfsad snabbhet. Stabil och ekonomisk. Jag skriver aldrig ut i färg, så den här passade mig ypperligt.

Det är den här skrivaren jag brukar berätta om som funkade så bra med Ubuntu också. Stoppade in USB-sladden i serverdatorn, ställde in på min arbetsdator att den skulle visa utdelade skrivare i nätverket och så... funkade det bara. Lite mer krångel i Windows, men allt funkar bra.

//Krank, gillar HP

solvebring

Superhero
Det låter som du skulle behöva en bra färglaser. Om jag då lutar mig mot alla de råd jag fått av andra, till exempel då jag själv för inte så längesedan köpte skrivare, så är HP riktigt schysst. Bland annat så använder de flesta skolor jag känner till just HP, vilket bör vara ett bevis på att de är slitstarka. Kort sagt - om jag vore du skulle jag börja titta på olika HP färglaser i den prisklass du kan tänka dig och därmed kolla in olika funktioner; du verkar ju behöva en som skriver ut bilder av bra kvalisort.

Själv skriver jag ut väldigt mycket text men aldrig bilder. Därmed slog jag till på en sådan här fin, trådlös makapär - en prisklassen billigare laserskrivare från HP. Tror den gick på lite mer då men nu är den ju på kampanj. ... Relativt snabb, trådlös (går även att koppla in), stabil och trevlig. Enkel att installera i Windows och var i princip bara att plugga in och köra i Ubuntu... Tror jag körde 10.10 då, uppgraderade sedan till 11.04 varpå det fortsatte att fungera lika bra. Har skrivit ut bland annat Fantasy!-betan a la 40 sidor på den, i godtaglig takt. Inga problem där. Skriver annars ut dagligen, lit smådokument hit och dit. ... Fast som sagt, du verkar vilja ha tillgång till färg.

Laser, färg, kvalitet... Sedan huruvida du vill ha en monsterskrivare för fotobruk och så vidare det får du avgöra själv. Kan tänka mig att fotolaserskrivare blir ganska så dyrt. Bläckstråle är bara att glömma. Det har jag haft hela livet fram till att jag skaffade denna och patronerna tog slut innan jag knappt hunnit byta dem.

... Och vill du skriva ut rollformulär osv. så kolla gärna om det finns funktion för dubbelsidig utskrift. Det är rock n roll. Det saknar jag på min och tvingas att vända pappret manuellt för att få dubbelsida rollformulär.

Edit: Överväg också om du vill kunna scanna och kopiera direkt med din skrivare, för då är det multifunktionslaser som gäller. Jag själv saknar numera scanner utav bara helvete, sedan jag kastade ut min bläckis som var multifunktionell.