Det låter som du skulle behöva en bra färglaser. Om jag då lutar mig mot alla de råd jag fått av andra, till exempel då jag själv för inte så längesedan köpte skrivare, så är HP riktigt schysst. Bland annat så använder de flesta skolor jag känner till just HP, vilket bör vara ett bevis på att de är slitstarka. Kort sagt - om jag vore du skulle jag börja titta på olika HP färglaser i den prisklass du kan tänka dig och därmed kolla in olika funktioner; du verkar ju behöva en som skriver ut bilder av bra kvalisort.
Själv skriver jag ut väldigt mycket text men aldrig bilder. Därmed slog jag till på en sådan
här fin, trådlös makapär - en prisklassen billigare laserskrivare från HP. Tror den gick på lite mer då men nu är den ju på kampanj. ... Relativt snabb, trådlös (går även att koppla in), stabil och trevlig. Enkel att installera i Windows och var i princip bara att plugga in och köra i Ubuntu... Tror jag körde 10.10 då, uppgraderade sedan till 11.04 varpå det fortsatte att fungera lika bra. Har skrivit ut bland annat Fantasy!-betan a la 40 sidor på den, i godtaglig takt. Inga problem där. Skriver annars ut dagligen, lit smådokument hit och dit. ... Fast som sagt, du verkar vilja ha tillgång till färg.
Laser, färg, kvalitet... Sedan huruvida du vill ha en monsterskrivare för fotobruk och så vidare det får du avgöra själv. Kan tänka mig att fotolaserskrivare blir ganska så dyrt. Bläckstråle är bara att glömma. Det har jag haft hela livet fram till att jag skaffade denna och patronerna tog slut innan jag knappt hunnit byta dem.
... Och vill du skriva ut rollformulär osv. så kolla gärna om det finns funktion för dubbelsidig utskrift. Det är rock n roll. Det saknar jag på min och tvingas att vända pappret manuellt för att få dubbelsida rollformulär.
Edit: Överväg också om du vill kunna scanna och kopiera direkt med din skrivare, för då är det multifunktionslaser som gäller. Jag själv saknar numera scanner utav bara helvete, sedan jag kastade ut min bläckis som var multifunktionell.