Det första man kan nämna är att det är samma motor som Ps:T, det är bara karaktärsskapandet som är lite annorlunda (du rollar värden (vilket är skittrist, så jag brukar fuska till mig dom braiga värdena som känns realistiska) och du får välja klass). Den stora skillnaden mellan spelen är i princip att Ps:T har mycket mer fokus på historia och karaktärsinteraktion än dom andra två. IWD är byggt som en linjär Dungeon Crawl. BG 1 och 2 är lite av en blandning mellan IWD och Ps:T.
BG 1 är väl det spel jag skulle rekomendera om man inte spelar för striderna. Där finns det i alla fall en massa att upptäcka bortsett från huvudhistorien och städerna. IWD är så som jag uppfattat det ganska så straight forward fokuserat på striderna (jag vet inte om det blir bättre senare i spelet men jag tror inte det), till skillnad mot BG. Strider har dock fortfarande en ganska så central roll i BG, särskilt i huvudhistorien (jag tröttnade på den av det skälet).
Übereil
BG 1 är väl det spel jag skulle rekomendera om man inte spelar för striderna. Där finns det i alla fall en massa att upptäcka bortsett från huvudhistorien och städerna. IWD är så som jag uppfattat det ganska så straight forward fokuserat på striderna (jag vet inte om det blir bättre senare i spelet men jag tror inte det), till skillnad mot BG. Strider har dock fortfarande en ganska så central roll i BG, särskilt i huvudhistorien (jag tröttnade på den av det skälet).
Übereil