Nekromanti Rekommendera ett datorspel till mig och min syster

Übereil

Swashbuckler
Det första man kan nämna är att det är samma motor som Ps:T, det är bara karaktärsskapandet som är lite annorlunda (du rollar värden (vilket är skittrist, så jag brukar fuska till mig dom braiga värdena som känns realistiska) och du får välja klass). Den stora skillnaden mellan spelen är i princip att Ps:T har mycket mer fokus på historia och karaktärsinteraktion än dom andra två. IWD är byggt som en linjär Dungeon Crawl. BG 1 och 2 är lite av en blandning mellan IWD och Ps:T.

BG 1 är väl det spel jag skulle rekomendera om man inte spelar för striderna. Där finns det i alla fall en massa att upptäcka bortsett från huvudhistorien och städerna. IWD är så som jag uppfattat det ganska så straight forward fokuserat på striderna (jag vet inte om det blir bättre senare i spelet men jag tror inte det), till skillnad mot BG. Strider har dock fortfarande en ganska så central roll i BG, särskilt i huvudhistorien (jag tröttnade på den av det skälet).

Übereil

Sodivra

Champion
Ubereil said:
BG 1 är väl det spel jag skulle rekomendera om man inte spelar för striderna. Där finns det i alla fall en massa att upptäcka bortsett från huvudhistorien och städerna. IWD är så som jag uppfattat det ganska så straight forward fokuserat på striderna (jag vet inte om det blir bättre senare i spelet men jag tror inte det), till skillnad mot BG. Strider har dock fortfarande en ganska så central roll i BG, särskilt i huvudhistorien (jag tröttnade på den av det skälet).
Tack för tipset Ubereil!

Set my mind at ease on this: Kan det vara så att Baldurs Gate kan bli lite överväldigande om man bara träffas och spelar lite då och då?

Och min vän säger att Baldurs Gate 2 är lite mer utvecklat och intuitivt. Skulle det vara en bättre idé att börja med tvåan? Det finns ju inget som säger att vi orkar spela bägge spelen, eller ens slutföra ett av dem... :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
Jag skulle kolla vad det finns för moddar till BG1. Jag har för mig det finns moddar som flyttar BG1 till den mer utvecklade BG2-motorn (med fler klasser, bättre grafik etc).

Och så vitt jag vet så är BG2 mer överväldigande än BG1. Kan vara så att BG2 blir värre i senare delar av spelet, men BG2 var rätt illa hela spelet igenom, speciellt i början (senare blev det lite mer linjärt).

Übereil

superfly2000

Veteran
Det känns som att du letar efter Neverwinter Nights 1 om jag skall vara helt ärlig.

Det är ett rollspel som är en efterträdare till Baldur's Gate men med ännu mer fokus på co-op och multiplayer.

Ni kan antingen spela original kampanjerna som kom med spelet eller (ännu bättre) tanka hem multiplayer kampanjer gjorda av andra spelare...eller ännu ännu bättre..helt enkelt bara logga in på någon av de online servrar som finns och bara spela där helt enkelt.

Jag har gjort en mycket informativ tråd om detta spelet:
Klicka här

Håller helt med dig om att Heroes of Might and Magic 3 är ett himla gulligt spel. Det är ju mer taktik dock..och jag antar att du ville ha mer rollspel så därför tror jag att detta spelet kan vara perfekt för er.

Speciellt om ni gillade stilen i Baldur's Gate.

Vad gäller moderna MMO's som WoW så måste jag säga att jag är mycket missnöjd med hur lite rollspelskänsla man får av de spelen.

Kul med en till Göteborgare i forumet förresten :)