Nekromanti Rekommendera ett snällt indie-ish rollspel till en oneshot!

Mogger

Hipsteranka
zonk;n334666 said:
Det börjar dra ihop sig till ett första trevande spelmöte med en ny grupp, och det funderas på vad som ska spelas. Det finns ett sug efter något annat än traditionella rollspel. Men vad ska man spela? Jag satte mig just och läste en del i reglerna till Utpost. Det verkar som ett mycket intressant spel, men det slog mig att ett spel med så mycket potential för RP-mot-RP-konflikt kanske inte är idealiskt för att känna av varandra sådär precis i början.

Har ni några tips på några andra story-indie-flum-icketraditionella rollspel, som funkar i en oneshot, och som är lite snällare? Lite mindre om att RP är oense?
Jag hade plockat fram Dust Devils. Tycker det gör allt som krävs, även om resolutionsmekaniken är lite knagglig. Gissar att Genesis spel löser det mycket bättre, annars är det nog samma typ av drama. Men Westerngenren tillåter samarbete i en grupp, som ska råna en bank, slåss mot den elaka järnvägsbaronen eller vad det nu kan vara.

Jag hade även kikat på Primetime Adventures. Där är det också lätt att spela en grupp som inte definieras av sina inre konflikter. Det ska iofs helst spelas under några sessioner.

RasmusL

Champion
Måns;n334749 said:
Jag hade plockat fram Dust Devils. Tycker det gör allt som krävs, även om resolutionsmekaniken är lite knagglig. Gissar att Genesis spel löser det mycket bättre, annars är det nog samma typ av drama. Men Westerngenren tillåter samarbete i en grupp, som ska råna en bank, slåss mot den elaka järnvägsbaronen eller vad det nu kan vara.

Jag hade även kikat på Primetime Adventures. Där är det också lätt att spela en grupp som inte definieras av sina inre konflikter. Det ska iofs helst spelas under några sessioner.
Vi testade att köra en PTA-säsong som one shot på fem timmar. Det var ett helt otroligt utmattande tempo som krävdes och även om det blev bra och givande så var det riktigt svårt, tycker jag!

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n334750 said:
Vi testade att köra en PTA-säsong som one shot på fem timmar. Det var ett helt otroligt utmattande tempo som krävdes och även om det blev bra och givande så var det riktigt svårt, tycker jag!
Ja, att köra en hel säsong på en kväll känns lite tufft. Men man kan ju spela ett pilotavsnitt som aldrig blev mer än så :)