Swedish Chef;n285003 said:Ett allmänt tips annars för one-shot tycker jag är att köra med färdiga rollpersoner, då kan man komma igång att spela nästan direkt och spelarna får en backstory, samt ofta ett äventyr skrivet för just dessa rollpersoner. Finns ju en massa Western äventyr som är bra om man vill köra 6-7 timmars spel.
Risken är dock att man inte får igång dramat för att rollpersonerna inte är helt inkörda än. Beror ju såklart också på hur mycket inom spelgrupps drama man vill ha. Vill man barra köra ett grottröj, tycker jag absolut man ska skapa rollpersoner.Bifur;n285025 said:Håller med, samtidigt som jag kan tycka att det finns en charm med att göra RP också vid sådana tillfällen. Enkvälls är ju ett tillfälle att ta ut svängarna - även i RP-skapande.
Det där går ju att vrida fram och tillbaka hur länge som helst. Nu är jag ingen motståndare till färdiga RP men risken med dem är att man helt enkelt ogillar delar av karaktärsdragen/drivkrafterna och dessutom kanske tänker lite för mycket på vad som inte står i texten ("vänta, här anges inte om RPn har familj, det är ju jätteviktigt att veta [för mig]". Gör man RPn själv kan man styra mot en aspekt man garanterat vill spela och dessutom kan man bygga upp en bild av RPn i huvudet som är mer heltäckande för ens egen inlevelse. Sen blir jag personligen nog mer investerad om jag har bestämt själv, oavsett innehåll.Swedish Chef;n285424 said:Risken är dock att man inte får igång dramat för att rollpersonerna inte är helt inkörda än. Beror ju såklart också på hur mycket inom spelgrupps drama man vill ha. Vill man barra köra ett grottröj, tycker jag absolut man ska skapa rollpersoner.