Nekromanti Rekommendera mig ett Trivial Pursuit!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar TP. Mycket antagligen för att jag är en sån där allmänbildningsnörd. Jag vinner inte alltid i TP, men det är den sorts spel jag kan uppskatta trots tävlingsmomentet.

Nå; jag vill köpa ett exemplar av spelet för egen del. Jag vill inte ha något speciellt tema. Jag vill inte ha en fancy DVD-skiva. Jag vill inte ha nån minivariant. Överhuvudtaget allt sånt här fancy-schmancy man inte tycks kunna komma undan numera är jag oerhört ointresserad av.

Jag vill i stort sett ha ett klassiskt TP, ett sånt alla föräldrar har ståendes. Typ nåt sånt här. En respektingivande låda, utan krusiduller.

Samtidigt vill jag inte behöva svara på frågor om 80-talspolitik och 80-talskändisar. Eller ja, det kan jag väl, om jag ska vara på en fråga om historia - men jag vill ha hyfsat aktuella frågor och så.

Vad ska jag köpa? Finns det här ens? Eller får man köpa en klassisk låda och sen komplettera med kort från 2-3 nymodigheter?

Storuggla

Champion
Jag vet att jag sett en låda som det stod "Genuis" på, där de stoltiserade med 2400 "nya frågor" eller något i den stilen. Och nya frågor borde ju vara mer aktuella än de från dina föräldrars ex från -82. Tycker man. Frågan är väl mest om det är nya frågor och om det då mest är aktualitets och kändisfrågor numer?

Storuggla, vem fan är Brittney?

Necross

Swashbuckler
Kruxet med alla nyare TP-varianter verkar vara att de har gödslat med en massa alternativ-frågor. Minns när en polare vann en gång på "Hur lång är strutsens hals? 100, 120 eller 140 cm" eller nån liknande idiotfråga.

Ekorren

Warrior
Trivial Pursuit präglas av tokdumma frågor som fick mig att helt tappa intresse för spelet för många år sedan. Jag minns ett spel som jag spelade på rasterna med kompisar när jag gick gymnasiet. Frågorna var bra och det hade ett intressant tävlingsmoment (köpa ledtrådar etc.). Nationalencyclopedispelet tror jag det hette.

Necross

Swashbuckler
Ekorren said:
Jag minns ett spel som jag spelade på rasterna med kompisar när jag gick gymnasiet. Frågorna var bra och det hade ett intressant tävlingsmoment (köpa ledtrådar etc.). Nationalencyclopedispelet tror jag det hette.
Det spelet tyckte jag sög för att man kunde jaga varann på spelplanen och sno poäng av andra som man kom ikapp. Det belönade inte kunskap på samma sätt, och fick spelet att ta oändligt tid. Fast de kanske har ändrat på reglerna nu.

krank

Jag skulle vilja hitta på ett TP där man tävlade mot en ickemänsklig motståndare, där utmaningen var att som grupp komma med bra svar och komplettera varandra.

Men, den här tråden handlar inte om vad man tycker om TP eller om andra spel, utan om vilka TP's som finns och vilket jag borde köpa utifrån givna kriterier... =) Menar inte som en hobbymoderering, bara en vädjan i all vänlighet om att återgå till ämnet, inte riktat till någon enskild. Mitt problem kvarstår nämligen =)

Ekorren

Warrior
Om du bara gillar frågesport i allmänhet så kan du ju prova vetgirig.nu

krank

Ekorren said:
Om du bara gillar frågesport i allmänhet så kan du ju prova vetgirig.nu
Jag är specifikt ute efter Trivial Pursuit, och jag är specifikt ute efter en brädspelsversion. Jag har redan TP på min iPod Touch, men det är ju inte riktigt samma sak.

Björn den gode

Swashbuckler
Det du söker är antagligen Trivial Pursuit Genius edition, refresh som kom ut 2006. Hasbro - sverige. Kostar lite drygt 600:- och finns säkert i nån affär nära dig, (annars hittade jag det på spel-landet.se. Att det heter genius betyder inte att frågorna är speciellt mycket svårare utan är som motsats till "familj" där frågorna är på tre olika nivåer.

Fast, om man ska vara estetisk så är den gamla lådan snyggast, och beroende på hur mycket det är tänkt att spelas och hur mycket det ska vara snyggt så kanske det är mest ekonomiskt att köpa en gammal låda och sen smuggla in TP-fickformat med 600 frågor för 150:-, men då ska man veta att 600 frågor inte är så många (det är ju 6 frågor på varje kort) så det håller inte för så många omspelningar då.

krank

Björn den gode said:
Det du söker är antagligen Trivial Pursuit Genius edition, refresh som kom ut 2006. Hasbro - sverige. Kostar lite drygt 600:- och finns säkert i nån affär nära dig, (annars hittade jag det på spel-landet.se. Att det heter genius betyder inte att frågorna är speciellt mycket svårare utan är som motsats till "familj" där frågorna är på tre olika nivåer.

Fast, om man ska vara estetisk så är den gamla lådan snyggast, och beroende på hur mycket det är tänkt att spelas och hur mycket det ska vara snyggt så kanske det är mest ekonomiskt att köpa en gammal låda och sen smuggla in TP-fickformat med 600 frågor för 150:-, men då ska man veta att 600 frågor inte är så många (det är ju 6 frågor på varje kort) så det håller inte för så många omspelningar då.
Ah, tackar för förtydligandet.

Jag tror att jag kommer att sikta på att i slutänden ha både ett komplett såntdär från 1984 och så lite mer undangömt ett sånt där från 2006. Så smugglar man till sig frågorna från 2006 när man ska spela =)

Och eftersom du hjälpte till så snällt så ska jag svara på din vrållådefråga också: TP spelar jag som folk gör mest; spelet i sig innehåller tillräckligt många intressanta moment ändå. Däremot kan man få rätt om man kan bevisa att TP har fel, för TP har faktiskt bevisligen haft fel ibland.