Här är några tips som du kanske kan gå på.
1. Ta kontakt med "Statens verk för en massa material som hålls i stora rum för allmänhetens beskådan". Kommer inte ihåg vad avdelningen heter men de får in en massa böcker, skrifter och liknande. De kanske också har vad du är ute efter. Har dock aldrig provat själv.
2. Har du ett ställe med turistinformation i staden? Jättebra i så fall. De har en fetstor bok med adresser till allt möjligt. Be bara om telefonnummer till ambassader för olika länder. De brukar, oftast, ge ut turistinformation och liknande. Även kartor. Har du tur så är det till och med gratis.
3. Köp någon bok ur LonelyPlanet-serien. Du kan även besöka deras hemsida
www.lonelyplanet.com. De är väl mer eller mindre resandes version av bibeln = svaret och sanningen.
Köpte själv deras bok om Japan eftersom jag ska resa dit om något år plus att jag tänkte placera en Neotech 2 kampanj där. I boken hittar jag allt från klädstilar, dryckeskultur till kartor över stadsområden och beskrivningar om de affärer/butiker, muséum, teatrar etc som finns där. 920 sidor med ren information.
Sedan så finns det såklart en bok också för den som vill vandra omkring i de japanska bergen men det är en annan historia.
Första klass reseguider finns också. De innehåller mindre text och information men mer bilder i färg. De har (i alla fall de jag har bläddrad i) "3D-bilder" med genomskärning över vissa områden i länderna så att man får en viss inblick i hur byggnaderna ser ut inuti.
Båda serierna borde väl kunna beställas från närmaste Bokia, eller vad nu bokbutiken i din stad heter.
www.lonelyplanet.com kan dock rekommenderas för den SL som vill ha viss infotext om ett land, tillsammans med kartor, om spelare ska besöka stället eller vistas där en kortare tid. Ska man ha en hel kampanj där så behöver man såklart inte köpa en massa reseböcker men som sagt. Skaffar du lonelyplanets bok över området du ska vara i så kan du verkligen imponera på dina spelare med den otroliga områdeskänndedom och faktakunskap du besitter över området.
Zaiber - Religion är coolt, Gud är coolare.