Nekromanti Rekvisita

Troberg

Sinister eater
Jag har vid några tillfällen tidigare nämnt möjligheten att använda figurer för visualisering av situationen (dvs inte för att hålla rätt på regelmässiga saker) och hur vi en gång för att reda ut en fruktansvärt rörig situation (rörig att beskriva, begriplig för karaktärerna) grävde fram några gamla plastsoldater och modelljärnvägsträd. Att se de små träden framför sig förstärkte känslan av att vara i en skog enormt.

Nåja, nog med bakgrund. Dags att komma till poängen.

Någon som har erfarenheter av att dekorera spelrummet efter pågående spel?

Man skulle till exempel om man spelar SF kunna sätta upp någon fejkad stjärnkarta med mystiska streck och linjer på (se Stargate, Star Wars eller annan godtycklig film/serie så vet ni vad jag menar) på väggen. Kör man fantasy kanske man har någon filt eller fäll som passar. Kör man storstadsghetto kan en graffttiad pappersbit hängs upp.

Motsvarande tanke kan ju naturligtvis tillämpas på bordsduk, ljud, ljus, vilka glas/koppar man dricker ur och så vidare. Antika föremål kan användas till fantasy och historiskt spel (fotogenlampa, tennmuggar osv), "udda" föremål kan användas till SF (glas med extrem design, kromade pryttlar mm).

Man kanske till och med skulle kunna påverka tilltugg ock sånt. Om jag tex skulle spelleda Cthulhu i Kairo så skulle jag kanske ställa in min vattenpipa i ett hörn, göra arabiskt kaffe (starkt, sött kokkaffe i små koppar med en aning kardemumma) eller arabiskt te (sött (När man beställer frågar de hur mycket socker man vill ha. Mycket=10 mm socker på botten som inte lösts upp, Medium=5 mm socker i botten, Lite=3 mm) med mintkvist i dricksglas), spela Om Kalthoum i bakgrunden och öppna några kryddburkar för luktens skull. Hade jag dessutom kunnat få fatt på ett soundtrack med en stökig och högljudd trafik så hade illusionen varit perfekt. Bara ett exempel på hur man med ganska små medel kan få mer stämning.

Det här är något som även spelarna kan engagera sig i till viss del. De kan själva välja exempelvis tilltugg som ger dem mer närvarokänsla. Western i mexiko så är ju mex-chips med salsa självskrivna, i andra fall kanske en bit salami (riktig salami är suveränt tilltugg) passar bättre osv.

Detta sagt så har jag ingen aning om vad det skulle kosta om man ville få lämpliga väggdekorationer utskrivna, dock vet jag att det kostar över en tusenlapp att få ett digitalt foto utskrivet (i färg) i 200 x 70 cm (om någon vet var det är billigare så är jag intresserad).

Nå, vad tycker ni. Värt besväret eller slöseri med tid och pengar?

Johan K

Gammal & dryg
mjaaa...

Ja, jo det kan ju bra mysigt att dekorera sitt rum när man ska spela.. Men det är jag för lat för att göra.. men därimot så föredrar jag en muj soffa, lite ljus, mysbrallor & bra tilltugg & förståss ett bra rollspel.
& vipps så har du fixat en, föhoppningsvis, en trevlig kväll

globbe

Veteran
Re: mjaaa...

I min spelargrupp har vi arbetat mycket med rekvisita, och funnit att det kan förhöja spelstämingen. När vi tex spelade mutant släpade jag hem 5 bildskärmar som stod lita slarvigt utplacerade runt spelarna och visade gamla amiga-demos, jag ordnade fram industriljud och industrimusik blandat med bra techno o liknande. Kika här för ett annat experiment.

Kort sagt, om hela gruppen engagerar sig med kläder och prylar så kan det funka mycket bra.

Muggas

Hero
småsaker kan göra mycket...

...som t ex att dricka ur vinglas med "drakfot" (botten i metall; en drake som slingrar sig runt en del av själva glaset) under fantasy-spelmöten.. ständigt pågående musik i bakgrunden tycker jag blir påfrestande efter ett tag. kanske speciella musikstycken för mycket speciella situationer. orkar man som sl engagera sig så mycket, är det bara positivt för spelstämningen, men då kan väl spelarna engagera sig lite också... ngt klädesplagg som passar till deras roll, eller kanske något föremål..

gott nytt år på er alla, förresten! :gremsmile:

globbe

Veteran
Re: småsaker kan göra mycket...

visst för mycket musik är inte bra, särskilt inte om man envisas med att spela Conan med 15 valthorn och liknande, men under senaste spelmötet i DoD6 hade jag en skogsslinga (trädsus och fåglar) som gick i bakgrunden hela tiden, det funkade jättebra...

Johan Granberg

Swordsman
Nja...
För min del har det väl egentligen inte sträckt sig längre än att jag t ex när vi spelade Dark ages: vampire och skulle rollspela en liten soaré på en herrgård plockade fram några vanliga vinglas lite för att stärka intrycket, men mest som en kul grej.

Annars är jag inte så mycket för rekvisita, handouts och liknande då jag mer är intresserad av historieberättardelen i rollspel (ok, lite för att jag är lat också då :gremwink:).
Musiken är jag lite mer ambitiös med och bränner oftast ett par skivor med låtar skräddarsydda för just det äventyr vi skall spela. Det fungerar tillräckligt bra för min del.

Johan K

Gammal & dryg
Kanske det ja.

Kan nog funka, men jag är nog inte inne på just sådana grejer.

magoo

Hero
Vår enda dekor förutom ljusstakar i form av döskallar och drakar är en pappgubbe vi fått från Tradition när de lanserade D&D 3ed. Den står med svärdet höjt precis bakom SL.

Tennfiggar använder vi nästan alltid, har vi inga kör vi med Polly eller annat lämpligt godis istället.

Jag såg i den eminenta TV-serien "Nollor och Nördar" att de använde sig av dominobrickor för att forma väggarna i en dungeon. Synd och skam att vi inte kom på det knepet för 10 år sedan när vi körde Svavelvinterkampanjen!

- Rummet är en hexagon, fast med ett avhugget hörn och lite snedare. På den bortre vänstra snedväggen finns det en alkov...

Troberg

Sinister eater
Jag såg i den eminenta TV-serien "Nollor och Nördar" att de använde sig av dominobrickor för att forma väggarna i en dungeon. Synd och skam att vi inte kom på det knepet för 10 år sedan när vi körde Svavelvinterkampanjen!
Vad är det för fel på pennor, radergummin och tärningar?

Ett annat tips är att spela på ett glasbord, då kan man rita direkt på bordet med whiteboardpennor!

Troberg

Sinister eater
Re: småsaker kan göra mycket...

Du har rätt i att småsakerna är viktiga. Man behöver inte springa benen av sig för att hitta dem.

Spelar man en sjöresa kan man plocka fram ett sjökort och hänga upp och så vidare. Så små saker ger en betydligt större närvarokänsla. Skulle man dessutom råka ha en fartygsmodell eller tavla eller liknande så ger det också hjärnan något konkret att arbeta från.

Det är mest en fråga om att använda de småsaker man råkar ha liggande hemma på ett kreativt sätt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vid fantasy eller andra (kvasi)medeltida eskapader brukar jag ha ett gammalt armborst hängande på väggen, och nu när vi spelade ett sjöfararäventyr till Elric kompletterades det med en gammal karta. Annars har vi inte så mycket rekvisita.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hade jag haft ett särskilt rum enbart avsett för rollspel så hade jag sett till att dekorera det ordentligt. Som det är nu så spelar vi oftast hos andra än mig och då har vi sällan någon annan rekvisita än bakgrundsmusik samt några orginalteckningar av Ackergård som hänger på väggarna. När det gäller handouts så har jag börjat lägga ner litegrann mer energi på dem än tidigare även om de fortfarande inte är särskilt vanligt förekommande. Största problemet är antagligen att vi inte har särskilt mycket i rekvisitaväg att komma med om man inte spelar ett nutidsäventyr i svensk storstadsmiljö. :gremsmile:
Att spela fantasy-rollspel hemma hos Herr Nils som äger både vapen och rustningar måste vara en särskild upplevelse. Hade jag haft gott om tid att planera och förbereda ett äventyrså hade jag definitivt om det var möjligt försökt ordna med mat och dryck som passar och höjer stämningen.

Krille

Super Moderator
"Någon som har erfarenheter av att dekorera spelrummet efter pågående spel?"

Mmm. Waste of time. Det finns alldeles för mycket annat i HMS Vardagsrummet som påminner en om verkligheten för att sådan parafernalia ska fungera vettigt.

Faktum är att jag är lite emot användandet av golvplaner och figurer. Det har en tendens att flytta över spelet till taktiskt läge, vilket jag inte ser som en fördel. Tvärtom flyttar det upp spelet till ett meta-perspektiv, där man slutar tänka som rollpersonen och börjar tänka som åskådaren på läktaren. Då är förvirringen nästan att föredra - det bör vara precis det som rollpersonen känner på slagfältet.

Det blir ju inte bättre av att rollspel i regel fortfarande har kvar figurspelsarvet i form av förflyttning, som kräver en spelplan, golvplan eller karta för att fungera. Skräckexempel: DoD mätte förflyttning i rutor och GURPS använder hexar för att avgöra siktlinje. Sånt har inte i rollspel att göra, IMHO. Det är motiverat i figurslagsspel, men inte i rollspel.

Det mesta som jag gör är att sätta igång diverse spellistor i WinAMP och skapar bra handouts. Men dekorationer? Nä. Golvplaner och figurer? Nä. Dekorationer är för mycket slit för för lite effekt, och golvplaner och figurer är bara meta eller figurslag.

Morgoth

Swashbuckler
[...] hade jag definitivt om det var möjligt försökt ordna med mat och dryck som passar och höjer stämningen.

Meddeltida mat är inte särskilt gott, så jag rekommenderar det inte. ^_^

/Mogge, gillar dock honungsglacerade revbenspjäll :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Mmm. Waste of time. Det finns alldeles för mycket annat i HMS Vardagsrummet som påminner en om verkligheten för att sådan parafernalia ska fungera vettigt.
Jag kör med ett separat spelrum.

Det blir ju inte bättre av att rollspel i regel fortfarande har kvar figurspelsarvet i form av förflyttning, som kräver en spelplan, golvplan eller karta för att fungera.
Jag kör aldrig med förflyttningsregler och golvplaner. Däremot kan jag sätta ut markörer i form av tärningar, godis, pappfigurer eller whatever på en karta uppbyggd av pennor och annat småplock för att illustrera hur det ser ut. Jag som spelledare flyttar figurerna efter spelarnas handlingsbeskrivningar, ingen annan rör dem. Jag är inte heller glad för tabletop, jag låter det inte urarta till det.

Skräckexempel: DoD mätte förflyttning i rutor och GURPS använder hexar för att avgöra siktlinje. Sånt har inte i rollspel att göra, IMHO. Det är motiverat i figurslagsspel, men inte i rollspel.
Håller med, men det är nog tyvärr en eftergift för att vinna över mer traditionella wargamers.

Troberg

Sinister eater
Största problemet är antagligen att vi inte har särskilt mycket i rekvisitaväg att komma med om man inte spelar ett nutidsäventyr i svensk storstadsmiljö.
Ibland kan småsaker göra skillnad. Party på det glada 20-talet i Cthulhu blir lite mer påtagligt om man i stället för coca cola har en pava pommac och dricher ur champagneglas. Inget man behöver springa på antikmässor för att hitta direkt.

Ofta är det mer en fråga om att hitta nyckelobject som förmedlar en känsla. Det behöver inte vara stort och mycket, bara rätt.

Krille

Super Moderator
"Jag kör med ett separat spelrum."

Lyllos du. Det är liksom inte alla som har ett par tre rum över. Speciellt inte i den yngre generationen som knappt ens har ett.

"Jag som spelledare flyttar figurerna efter spelarnas handlingsbeskrivningar, ingen annan rör dem. Jag är inte heller glad för tabletop, jag låter det inte urarta till det."

Det är ju bra, men det hjälper fortfarande inte när spelarna går över i metataktiskt läge istället för rolläge. Detta händer allt för lätt om man har ett hjälpmedel som uppenbart är till för att beskriva det taktiska läget.

"Håller med, men det är nog tyvärr en eftergift för att vinna över mer traditionella wargamers."

Nja. Det är snarare ett arv från de figurslagsspel som rollspel härstammar. Personligen ser jag dem som en slags regelmässig motsvarighet till svanskotor - de sista resterna av något som människan inte längre behöver men som evolutionen inte har hunnit sortera bort.

Troberg

Sinister eater
Personligen ser jag dem som en slags regelmässig motsvarighet till svanskotor - de sista resterna av något som människan inte längre behöver men som evolutionen inte har hunnit sortera bort.
Du menar alltså att rävsvansar inte behövs? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Du menar alltså att rävsvansar inte behövs?"

På sin höjd en bonus. Blanda inte ihop sex med fysionomi. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Rekvisita [OT]

Jag vet att det är OT, men det var för bra för att låta den passera.

Blanda inte ihop sex med fysionomi.
Jag trodde att sex gick ut på att blanda ihop fysionomi? :gremblush: