Re: När vi ändå snackar om rekyl...
Kan inte riktigt se varför styrka skulle ha med saken att göra. När det gäller rekyl rör det sig ju trots allt om impulskrafter (en tjäklarns stor kraft under en mycket kort tid) som påverkar ett rörligt objekt. Visst, om man har en miljarrrd (obs, ej felstavat) i STY och är fastnitad i golvet så kanske man kan undvika rekylen på samma sätt som om man gjöt in vapnet i betong, men det låter som en lite onödig lösning.
På sin höjd skulle jag kunna gå med på att det har med kroppsbygnaden att göra (där iofs STY ingår), då det är svårare att flytta en stor kropp än en liten, om man nu inte uttryckligen hänger i pipan eller på annat sätt trycker ner den, men detta borde i mitt tycke påverka (minst) lika negativt som rekylen.
Jag tycker snarare det borde vara RÖR som påverkar mest, då det är din precision, balans, smidighet och muskelkontroll som avgör om du kan stå still och "fjädra bort" rekylen utan att flytta pipan åt fel håll (= alla andra håll än bakåt), och till och med här är frågan hur mycket det skulle inverka.
Vad STY 25-monstret har till sin fördel är ju att han ORKAR knalla omkring i full stridsrustning och bära på 40kg gatling i steadymount, vilket STY 6-klenisen inte gör, och det är fördel nog.