anth
Vetefan
Hur kan man få med element från de senaste rönen inom fysik i rollspel?
Från Einsteins Relativitetsteori och Bohrs, Schrödingers och Heisenbergs Kvantmekanik?
Modern fysik är så avancerad att man i praktiken måste läsa den på universitetsnivå - och inte ens då är det säkert att man förstår den.
Därför är denna tråd tänkt att hålla sig mer på lekmannanivå, inte vara så seriös och även tumma på sanningen lite för att det ska bli kul och spelbart.
Jag är intresserad av både befintliga saker i existerande rollspel och helt nya idéer.
Jag är inte direkt intresserad av "vanlig" SF i den här tråden.
Jag vill ha SF-element som är direkt knutna till den moderna fysiken.
Lite som: "den här häftiga effekten kan kopplas till fenomenet Schrödingers katt."
Ett par exempel:
Vad händer om man åker in i ett svart hål?
Det finns massor med böcker och filmer om detta - men hur är det i rollspel?
Faster Than Light (FTL) är stapelvara inom SF (och rollspel).
Men finns det något rollspel som tagit fasta på att man då borde röra sig bakåt i tiden?
Takyoner är ganska poppis, det är teoretiska partiklar som skulle röra sig FTL och därför göra det möjligt att skicka meddelanden bakåt i tiden.
Även anti-materia rör sig bakåt i tiden enligt Feynman diagram. Kan man göra något kul med det i rollspel?
Tidsmaskiner är poppis
Har något rollspel löst detta på ett roligt sätt?
Finns det något rollspel som har en intressant förklaring till hur det går till?
Schrödingers katt är intressant: att något kan vara på två sätt samtidigt (död eller levande) innan man ser efter - och då kollapsar vågfunktionen.
Faktum är att dagens kvantdatorer använder sig av samma princip: en en vanlig dator-bit är antingen 1 eller 0, men en kvantdator-qbit, kan vara både 1 eller 0 samtidigt.
Kan man använda detta fenomen på något intressant sätt i rollspel?
Den kollapsade vågfunktionen är bevisad (annars skulle inte kvantdatorer fungera) - men vi vet ännu inte vad som händer när den kollapsar.
En teori är att varje gång vågfunktion kollapsar delar universum på sig i det ena universat är Shrödingers katt död, i det andra levande.
Detta har gett upphov till teorier om parallella universa och muliversa.
Kampanjvärlden GURPS Infinite Worlds bygger på denna tanke.
Partiklars dubbelnatur: vanligast beskrivet som att ljus (fotoner) är både vågor och partiklar.
Enkelt bevisat med tvåspaltexperimentet: man har i grunden samma utrustning som en gammal tjock-TV:
Man har en elektronkanon som kan skjuta iväg en elektron åt gången.
Man skjuter elektronerna mot en skiva med två smala springor.
På andra sidan finns en vägg som florecerar (lyser upp) när elektronerna träffar.
Man skulle tro att väggen får två lysande punkter (tänk raka sträck från elektronkanonen genom de två springorna till väggen).
Men nej, istället får man ett interferensmönster på väggen som bara kan orsakas av vågor.
Börjar man däremot undersöka genom vilken av de två springorna som varje elektron färdas kollapsar man vågfunktionen (genom att vi tittar på den) och vi får bara två punkter på väggen.
Kan man göra något kul med detta i rollspel?
Kvantsammanflätning (Quantum entaglement)
Två partiklar som som träffats har info om varandra oavsett vilket avstånd de är från varandra.
Exempel: säg att vi skapar ett partikelpar och de två partiklarna lämnar varandra i motsatt riktning.
Gör vi något med den ena partikeln så "vet" den andra partikeln vad vi gjort med den första.
Det har spekulerats att detta skulle kunna användas för kommunikation snabbare än ljuset.
Kan detta användas i rollspel?
Kvantmekanik skulle även kunna användas för att förklara teleportation: "beam me up Scotty" från Star Trek.
Sedan har vi maskhål, för att förklara hur man kan färdas mellan långa avstånd.
Man kan beskriva det som att man "viker" rymden.
Säg att rymden representeras av ett papper. Sätt ut två punkter, A och B, på pappret. Om en myra går från A till B tar det tid. Men om man viker pappret så att de två punkterna rör vid varandr kan myran t sig mellan de två punkterna på nolltid: ett maskhål.
Alcubierre drive använder ett liknande fenomen.
Ett rymdskepp kan inte röra sig snabbare än ljuset genom rumtiden, men en Alcubierre drive förvrider själva rymdtiden så att avstånden blir kortare framför skeppet och längre bakom så det i praktiken förflyttar sig snabbare än ljuset.
Antigravitation
Gravitation är det ämne som dagens fysiker förstår minst av.
Enligt standardmodellen, som fysikerna använder för att förklara olika partiklar som elektroner, fotoner, neutriner, kvarkar o.s.v. ska det finnas en partikel som heter graviton som sköter gravitationen.
Men vi har aldrig hittat någon graviton trots att vi upplever gravitation hela tiden.
Eftersom fysikerna inte vet gäller anything goes här.
Sedan kan man "go crazy" och blanda kvantfysik med new age och man får vansinnigheter som boken "Livet med kvantfysiska glasögon"
https://www.bokus.com/bok/9789188403339/livet-med-kvantfysiska-glasogon/
Kan man göra något kul med detta i rollspel?
Från Einsteins Relativitetsteori och Bohrs, Schrödingers och Heisenbergs Kvantmekanik?
Modern fysik är så avancerad att man i praktiken måste läsa den på universitetsnivå - och inte ens då är det säkert att man förstår den.
Därför är denna tråd tänkt att hålla sig mer på lekmannanivå, inte vara så seriös och även tumma på sanningen lite för att det ska bli kul och spelbart.
Jag är intresserad av både befintliga saker i existerande rollspel och helt nya idéer.
Jag är inte direkt intresserad av "vanlig" SF i den här tråden.
Jag vill ha SF-element som är direkt knutna till den moderna fysiken.
Lite som: "den här häftiga effekten kan kopplas till fenomenet Schrödingers katt."
Ett par exempel:
Vad händer om man åker in i ett svart hål?
Det finns massor med böcker och filmer om detta - men hur är det i rollspel?
Faster Than Light (FTL) är stapelvara inom SF (och rollspel).
Men finns det något rollspel som tagit fasta på att man då borde röra sig bakåt i tiden?
Takyoner är ganska poppis, det är teoretiska partiklar som skulle röra sig FTL och därför göra det möjligt att skicka meddelanden bakåt i tiden.
Även anti-materia rör sig bakåt i tiden enligt Feynman diagram. Kan man göra något kul med det i rollspel?
Tidsmaskiner är poppis
Har något rollspel löst detta på ett roligt sätt?
Finns det något rollspel som har en intressant förklaring till hur det går till?
Schrödingers katt är intressant: att något kan vara på två sätt samtidigt (död eller levande) innan man ser efter - och då kollapsar vågfunktionen.
Faktum är att dagens kvantdatorer använder sig av samma princip: en en vanlig dator-bit är antingen 1 eller 0, men en kvantdator-qbit, kan vara både 1 eller 0 samtidigt.
Kan man använda detta fenomen på något intressant sätt i rollspel?
Den kollapsade vågfunktionen är bevisad (annars skulle inte kvantdatorer fungera) - men vi vet ännu inte vad som händer när den kollapsar.
En teori är att varje gång vågfunktion kollapsar delar universum på sig i det ena universat är Shrödingers katt död, i det andra levande.
Detta har gett upphov till teorier om parallella universa och muliversa.
Kampanjvärlden GURPS Infinite Worlds bygger på denna tanke.
Partiklars dubbelnatur: vanligast beskrivet som att ljus (fotoner) är både vågor och partiklar.
Enkelt bevisat med tvåspaltexperimentet: man har i grunden samma utrustning som en gammal tjock-TV:
Man har en elektronkanon som kan skjuta iväg en elektron åt gången.
Man skjuter elektronerna mot en skiva med två smala springor.
På andra sidan finns en vägg som florecerar (lyser upp) när elektronerna träffar.
Man skulle tro att väggen får två lysande punkter (tänk raka sträck från elektronkanonen genom de två springorna till väggen).
Men nej, istället får man ett interferensmönster på väggen som bara kan orsakas av vågor.
Börjar man däremot undersöka genom vilken av de två springorna som varje elektron färdas kollapsar man vågfunktionen (genom att vi tittar på den) och vi får bara två punkter på väggen.
Kan man göra något kul med detta i rollspel?
Kvantsammanflätning (Quantum entaglement)
Två partiklar som som träffats har info om varandra oavsett vilket avstånd de är från varandra.
Exempel: säg att vi skapar ett partikelpar och de två partiklarna lämnar varandra i motsatt riktning.
Gör vi något med den ena partikeln så "vet" den andra partikeln vad vi gjort med den första.
Det har spekulerats att detta skulle kunna användas för kommunikation snabbare än ljuset.
Kan detta användas i rollspel?
Kvantmekanik skulle även kunna användas för att förklara teleportation: "beam me up Scotty" från Star Trek.
Sedan har vi maskhål, för att förklara hur man kan färdas mellan långa avstånd.
Man kan beskriva det som att man "viker" rymden.
Säg att rymden representeras av ett papper. Sätt ut två punkter, A och B, på pappret. Om en myra går från A till B tar det tid. Men om man viker pappret så att de två punkterna rör vid varandr kan myran t sig mellan de två punkterna på nolltid: ett maskhål.
Alcubierre drive använder ett liknande fenomen.
Ett rymdskepp kan inte röra sig snabbare än ljuset genom rumtiden, men en Alcubierre drive förvrider själva rymdtiden så att avstånden blir kortare framför skeppet och längre bakom så det i praktiken förflyttar sig snabbare än ljuset.
Antigravitation
Gravitation är det ämne som dagens fysiker förstår minst av.
Enligt standardmodellen, som fysikerna använder för att förklara olika partiklar som elektroner, fotoner, neutriner, kvarkar o.s.v. ska det finnas en partikel som heter graviton som sköter gravitationen.
Men vi har aldrig hittat någon graviton trots att vi upplever gravitation hela tiden.
Eftersom fysikerna inte vet gäller anything goes här.
Sedan kan man "go crazy" och blanda kvantfysik med new age och man får vansinnigheter som boken "Livet med kvantfysiska glasögon"
https://www.bokus.com/bok/9789188403339/livet-med-kvantfysiska-glasogon/
Kan man göra något kul med detta i rollspel?