Nekromanti Relativitetsteori & Kvantmekanik i rollspel

anth

Vetefan
Hur kan man få med element från de senaste rönen inom fysik i rollspel?
Från Einsteins Relativitetsteori och Bohrs, Schrödingers och Heisenbergs Kvantmekanik?
Modern fysik är så avancerad att man i praktiken måste läsa den på universitetsnivå - och inte ens då är det säkert att man förstår den.
Därför är denna tråd tänkt att hålla sig mer på lekmannanivå, inte vara så seriös och även tumma på sanningen lite för att det ska bli kul och spelbart.

Jag är intresserad av både befintliga saker i existerande rollspel och helt nya idéer.

Jag är inte direkt intresserad av "vanlig" SF i den här tråden.
Jag vill ha SF-element som är direkt knutna till den moderna fysiken.
Lite som: "den här häftiga effekten kan kopplas till fenomenet Schrödingers katt."

Ett par exempel:

Vad händer om man åker in i ett svart hål?
Det finns massor med böcker och filmer om detta - men hur är det i rollspel?

Faster Than Light (FTL) är stapelvara inom SF (och rollspel).
Men finns det något rollspel som tagit fasta på att man då borde röra sig bakåt i tiden?
Takyoner är ganska poppis, det är teoretiska partiklar som skulle röra sig FTL och därför göra det möjligt att skicka meddelanden bakåt i tiden.
Även anti-materia rör sig bakåt i tiden enligt Feynman diagram. Kan man göra något kul med det i rollspel?

Tidsmaskiner är poppis
Har något rollspel löst detta på ett roligt sätt?
Finns det något rollspel som har en intressant förklaring till hur det går till?

Schrödingers katt är intressant: att något kan vara på två sätt samtidigt (död eller levande) innan man ser efter - och då kollapsar vågfunktionen.
Faktum är att dagens kvantdatorer använder sig av samma princip: en en vanlig dator-bit är antingen 1 eller 0, men en kvantdator-qbit, kan vara både 1 eller 0 samtidigt.
Kan man använda detta fenomen på något intressant sätt i rollspel?

Den kollapsade vågfunktionen är bevisad (annars skulle inte kvantdatorer fungera) - men vi vet ännu inte vad som händer när den kollapsar.
En teori är att varje gång vågfunktion kollapsar delar universum på sig i det ena universat är Shrödingers katt död, i det andra levande.
Detta har gett upphov till teorier om parallella universa och muliversa.
Kampanjvärlden GURPS Infinite Worlds bygger på denna tanke.

Partiklars dubbelnatur: vanligast beskrivet som att ljus (fotoner) är både vågor och partiklar.
Enkelt bevisat med tvåspaltexperimentet: man har i grunden samma utrustning som en gammal tjock-TV:
Man har en elektronkanon som kan skjuta iväg en elektron åt gången.
Man skjuter elektronerna mot en skiva med två smala springor.
På andra sidan finns en vägg som florecerar (lyser upp) när elektronerna träffar.
Man skulle tro att väggen får två lysande punkter (tänk raka sträck från elektronkanonen genom de två springorna till väggen).
Men nej, istället får man ett interferensmönster på väggen som bara kan orsakas av vågor.
Börjar man däremot undersöka genom vilken av de två springorna som varje elektron färdas kollapsar man vågfunktionen (genom att vi tittar på den) och vi får bara två punkter på väggen.
Kan man göra något kul med detta i rollspel?

Kvantsammanflätning (Quantum entaglement)
Två partiklar som som träffats har info om varandra oavsett vilket avstånd de är från varandra.
Exempel: säg att vi skapar ett partikelpar och de två partiklarna lämnar varandra i motsatt riktning.
Gör vi något med den ena partikeln så "vet" den andra partikeln vad vi gjort med den första.
Det har spekulerats att detta skulle kunna användas för kommunikation snabbare än ljuset.
Kan detta användas i rollspel?

Kvantmekanik skulle även kunna användas för att förklara teleportation: "beam me up Scotty" från Star Trek.

Sedan har vi maskhål, för att förklara hur man kan färdas mellan långa avstånd.
Man kan beskriva det som att man "viker" rymden.
Säg att rymden representeras av ett papper. Sätt ut två punkter, A och B, på pappret. Om en myra går från A till B tar det tid. Men om man viker pappret så att de två punkterna rör vid varandr kan myran t sig mellan de två punkterna på nolltid: ett maskhål.

Alcubierre drive använder ett liknande fenomen.
Ett rymdskepp kan inte röra sig snabbare än ljuset genom rumtiden, men en Alcubierre drive förvrider själva rymdtiden så att avstånden blir kortare framför skeppet och längre bakom så det i praktiken förflyttar sig snabbare än ljuset.

Antigravitation
Gravitation är det ämne som dagens fysiker förstår minst av.
Enligt standardmodellen, som fysikerna använder för att förklara olika partiklar som elektroner, fotoner, neutriner, kvarkar o.s.v. ska det finnas en partikel som heter graviton som sköter gravitationen.
Men vi har aldrig hittat någon graviton trots att vi upplever gravitation hela tiden.
Eftersom fysikerna inte vet gäller anything goes här.

Sedan kan man "go crazy" och blanda kvantfysik med new age och man får vansinnigheter som boken "Livet med kvantfysiska glasögon"
https://www.bokus.com/bok/9789188403339/livet-med-kvantfysiska-glasogon/

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Fantastiskt intressant, men hisnande på ett sätt som gör att jag är glad att jag bara lirar fantasy. Ska bli intressant att följa tråden dock.

Minimoni

Homelander
Jag vet inte om det finns något rollspel som löser tidsmaskiner och allt besläktat på ett bra eller coolt sätt. Jag själv gillar dock att använda mig av tiden som varken en linje, eller cirkel utan snarare en punkt. Om tiden är en punkt och allt som har hänt, händer eller ska hända egentligen händer samtidigt så brukar saker som tidsparadoxer och liknande sköta sig självt. Detta då om tiden är en punkt så kan inte tidsresor fucka upp något då det redan var ”bestämt” att så skulle ske.

En film som visar rätt bra på detta tycker jag, är ”Interstellar” där tiden just tycks vara en punkt där allt som någonsin kommer utspela sig händer på en och samma gång. Flummigt men intressant, hoppas ni förstår vad jag menar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag har ju börjat fila på ett SF-koncept baserat på egentligen en enda idé, formulerad i ett papper: https://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=34277

Idén är att en lokal ökning av värmen i en stjärna skulle skapa en kedjereaktion som brände ut stjärnan nästan som en supernova, eller så nära en supernova som en stjärna av den tilltänkta massan kan komma.

Mitt mål var dock bara att ha något som kunde motsvara kärnvapen under kalla kriget, för jag ville ha en ursäkt för ett kalla kriget i rymden. Och att ha ett vapen ("heat bomb") som kan spränga stjärnor uppfyllde den rollen fenomenalt bra. Att spränga en stjärna utplånar nämligen hela det solsystemet.

Inspirationen kom delvis från att ha läst Charles Stross Iron Sunrise.

De saker du tar upp känns mer överdrivna i brist på ett bättre ord. Men spel får väldigt gärna inkorporera riktig forskning i sina världar. Det enda jag känner till som faktiskt ger sken av det är dock Transhuman Space, som just därför är ett av mina absoluta favoritspel. Men kanske mer som läsning än som spelbar värld eftersom det ställer rätt höga krav på spelgruppen.

Tant Ragnar

Gamle usling
anth;n324362 said:
Sedan kan man "go crazy" och blanda kvantfysik med new age och man får vansinnigheter som boken "Livet med kvantfysiska glasögon"
https://www.bokus.com/bok/9789188403339/livet-med-kvantfysiska-glasogon/
Tack för den ofrivilliga höjningen av blodtryck...

Just den boken är något av det mest provocerade jag kommit i kontakt med de senaste åren.

Betoning på "crazy" kan inte nog understrykas. Boken baseras på kvantfysik ungefär lika mycket som texten på baksidan av frukostfilen.

Ett lämpligt upplägg i rollspel baserat på boken skulle kanske vara att man spelar ett gäng charlataner som blåser folk på pengar genom att trycka dynga baserat på ett ämne som man inte har en aning om vad det är?

anth

Vetefan
entomophobiac;n324365 said:
De saker du tar upp känns mer överdrivna i brist på ett bättre ord. Men spel får väldigt gärna inkorporera riktig forskning i sina världar. Det enda jag känner till som faktiskt ger sken av det är dock Transhuman Space, som just därför är ett av mina absoluta favoritspel. Men kanske mer som läsning än som spelbar värld eftersom det ställer rätt höga krav på spelgruppen.
Det är mest att all SF känns som "done that, been there".
Jag letar efter en ny intressant SF-vinkel.
Jag vill få samma känsla som när jag läste William Gibsons Neuromancer för första gången i slutet av 1980-talet: "Wow! Det här var nytt! Det här vill jag rollspela!"
Men jag är inte ute efter något som DnD Spelljammer där rymdfart är magisk. Jag älskar Spelljammer, men det är inte vad jag är ute efter just nu.
Sedan tänkte jag att modern fysik är så extremt konstig, paradoxal och obegripligt - kan man inte få med den känslan i ett rollspel?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tant Ragnar;n324368 said:
Tack för den ofrivilliga höjningen av blodtryck...

Just den boken är något av det mest provocerade jag kommit i kontakt med de senaste åren.

Betoning på "crazy" kan inte nog understrykas. Boken baseras på kvantfysik ungefär lika mycket som texten på baksidan av frukostfilen.

Ett lämpligt upplägg i rollspel baserat på boken skulle kanske vara att man spelar ett gäng charlataner som blåser folk på pengar genom att trycka dynga baserat på ett ämne som man inte har en aning om vad det är?
En kollega till mig har haft det tvivelaktiga nöjet att arbeta ihop med Titti Nordieng. Den här boken är inget olycksfall i arbetet, om man säger så. Hennes världsbild är precis så skruvad.
Den enda koppling till rollspel jag kan se att den boken har, är att ge mer Sanity Loss än Necronomicon när man spelar Cthulhu.

entomophobiac

Low Prep High Play
anth;n324369 said:
Det är mest att all SF känns som "done that, been there".
Vet inte hur mycket du läser, men jag vill nog snarare påstå att det här bottnar mer i att de som skriver rollspel mest verkar vilja göra Alien eller Star Wars i olika varianter och att intresset för scifi alltid varit lite mindre än för fantasy helt enkelt. Det är i alla fall min upplevelse av det.

Själv skulle jag vilja se något i stil med Vernor Vinges Qeng Ho. Alltså, "Slower Than Light"-scifi, men som utforskar hur det skulle kunna fungera om ett helt samhälle var uppbyggt kring att handla i stora delar av galaxen utan FTL. Eller scifi som ställer intressanta frågor genom att extrapolera på vår nutid. Typ The Windup Girl.

Men det här är ju böcker. Håller helt med om att rollspel inte i allmänhet verkar så intresserade av det.

anth

Vetefan
Oldtimer;n324370 said:
En kollega till mig har haft det tvivelaktiga nöjet att arbeta ihop med Titti Nordieng. Den här boken är inget olycksfall i arbetet, om man säger så. Hennes världsbild är precis så skruvad.
Den enda koppling till rollspel jag kan se att den boken har, är att ge mer Sanity Loss än Necronomicon när man spelar Cthulhu.
Det är inte helt fel att koppla ihop Titti Nordieng med Cthulhu Mythos.
Lovecraft var extremt beläst. Matematik och fysik var inte hans starkaste ämnen om man säger så - men det hindrar inte att han följde den nya fysiken med Einstein och Bohr (även om han missförstod det mesta).
Om man tittar på Cthulhu Mythos så är mycket inte magi, utan väldigt avancerad teknologi. Artur C. Clarke sa: "All tillräckligt avancerad teknologi är omöjlig att särskilja från magi".
Man skulle kanske läsa Tittis Bok och liknande böcker och interpolera hu universum skulle fungera om hennes världsbild var sann.

Oldtimer

Slava Ukraini!
anth;n324372 said:
Man skulle kanske läsa Tittis Bok och liknande böcker och interpolera hu universum skulle fungera om hennes världsbild var sann.
Och jag som tyckte att ett rollspel baserat på Terry Pratchett var snurrigt nog. :p