Har en tanke som jag behöver få ur mig och diskutera lite...
Tänker mig ett system där man kan ha ett värde från 0 till oändlighet i en färdighet.
När ett slag mot färdigheten ska slås så jämför man sitt FV mot en motståndare eller en fast svårighetsnivå.
För varje 1 högre FV du har så får du en fördel dvs 1 extra T6, dock max 3 stycken.
Man slår sedan 2 + fördelar.
T.ex: 2+3 ? 5T6
Sedan så räknas antalet 4+, högst vinner kanske att magnituden spelar roll för att tolka vad som händer, hur bra man lyckas osv.
Detta gör att dem med väldigt högt FV kommer ha fördelar även mot andra som har högt FV men att dem med lägre fortfarande har en chans att lyckas, även om liten.
Det enda som krävs för att höja en färdighet med 1 är att den ska ha en aktiv, avgörande roll under spelmötet. Spelar ingen roll att den lyckas eller inte men situationen ska helst vara på något sätt för karaktären en livsavgörande/definierande händelse. Oavsett som de riskerar att faktiskt dö eller inte, handlar mer om deras karaktärer, vad som är viktigt för dem.
I karaktärsskapandet så skriver man ner olika sådana situationer som alla blir grunden för ditt FV och även bakgrund.
Här tänker jag mig att en händelse, period osv kan höja flera färdigheter.
T.ex:
"Fem år som aktivt stridande militär" = 5 FV i passande stridsfärdigheter.
"Vann skyttetävling som ung" = 1 FV i skjutvapen.
"Rymde hemifrån och reste runt i en månad" = 1 FV i självförtroende/självständighet
osv.
Vad tror ni, kanske blir alltför luddigt hur det ska användas?
Funkar det bäst med breda eller specifika färdigheter?
Kommer det funka i praktiken?
Tänker mig ett system där man kan ha ett värde från 0 till oändlighet i en färdighet.
När ett slag mot färdigheten ska slås så jämför man sitt FV mot en motståndare eller en fast svårighetsnivå.
För varje 1 högre FV du har så får du en fördel dvs 1 extra T6, dock max 3 stycken.
Man slår sedan 2 + fördelar.
T.ex: 2+3 ? 5T6
Sedan så räknas antalet 4+, högst vinner kanske att magnituden spelar roll för att tolka vad som händer, hur bra man lyckas osv.
Detta gör att dem med väldigt högt FV kommer ha fördelar även mot andra som har högt FV men att dem med lägre fortfarande har en chans att lyckas, även om liten.
Det enda som krävs för att höja en färdighet med 1 är att den ska ha en aktiv, avgörande roll under spelmötet. Spelar ingen roll att den lyckas eller inte men situationen ska helst vara på något sätt för karaktären en livsavgörande/definierande händelse. Oavsett som de riskerar att faktiskt dö eller inte, handlar mer om deras karaktärer, vad som är viktigt för dem.
I karaktärsskapandet så skriver man ner olika sådana situationer som alla blir grunden för ditt FV och även bakgrund.
Här tänker jag mig att en händelse, period osv kan höja flera färdigheter.
T.ex:
"Fem år som aktivt stridande militär" = 5 FV i passande stridsfärdigheter.
"Vann skyttetävling som ung" = 1 FV i skjutvapen.
"Rymde hemifrån och reste runt i en månad" = 1 FV i självförtroende/självständighet
osv.
Vad tror ni, kanske blir alltför luddigt hur det ska användas?
Funkar det bäst med breda eller specifika färdigheter?
Kommer det funka i praktiken?