Nekromanti Releaseplaner?

Torand

Veteran
Joined
13 Sep 2007
Messages
9
Location
Jönköping
Någon som vet hur det går med utvecklandet av de nya böckerna? Vad jag förstått så ska Damarien komma under detta året?

Sedan så har hemsidan inte uppdaterats på ett tag nu, är det andra uppgifter som hindrar att den uppdateras eller är det slapphet eller vad?

Vore skoj att få ta del av hur det går med utvecklandet av de nya produkterna. ^^
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Någon som vet hur det går med utvecklandet av de nya böckerna? Vad jag förstått så ska Damarien komma under detta året?
Det är ganska ofta frågor som den här kommer upp, så får du inget svar tycker jag att du ska maila direkt till Neogames eller PM:a Legion (Kim Vässmar) eller ermine (Damarienförfattaren, om jag minns rätt). Vi är många som undrar, och vart har ljusetsriddare tagit vägen?

Å andra sidan är mitt utkast till ett av två nya system för alkemi ute på remiss bland spelgruppen, så alla alkeminördar har något att se fram emot att såga när det väl kommer :gremwink:

Sedan så har hemsidan inte uppdaterats på ett tag nu, är det andra uppgifter som hindrar att den uppdateras eller är det slapphet eller vad?
Som jag skrev i den senaste tråden av den här typen har jag för mig att hemsidan är hemskt jobbig att uppdatera, vilket nog är en bidragande orsak, samt att jag har för mig jag läste någon stans att de jobbar på en ny (men är den inte färdig vid det här laget, så vet jag inte...), vilket om det stämmer också skulle kunna bidra. I övrigt vet jag inte.

Vore skoj att få ta del av hur det går med utvecklandet av de nya produkterna. ^^
*Nickar instämmande*
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag gick på GothCon idag och gick förbi Neogames bord, de hade fixat plancher med "misslor"-framsidan (antar jag)...
Jag hoppas iallafall att det är planchbilden som blir framsidan på boken, för den var grymmt snygg enligt mig!

Jag blev bara tvungen att sno åt mig en planch och snabbt springa och sätta ram på den... Så nu ska den hänga i min lägenhet, brevid min rollspelshylla... :gremsmile:

Nå, till det jag egentligen tänkte säga... Löst ryktades det ju en gång att både alver och misslor skulle släppas på GothCon. Så är, som vi nog märkt, inte fallet...
Däremot frågade jag om misslor samtidigt som jag dregglade lite över planchen och det lät som det bara var lite illustration kvar och sedan iväg till tryck... 5-6 veckor sa dom till mig, så om det stämmer så bör ju misslor dyka upp i slutet av april/början av maj... Att jag inte frågade om Alver var förståss en miss, eller att jag inte frågade mer om årets släpp...

Men man kan ju hoppas att även alver dyker upp däromkring. Den har ju gjorts reklam för i Fenix ett tag nu, och om jag nu fattat något rätt ska den vara ganska nära klar iallafall.

En gång för länge sedan sades ju även att Sylfens vrede del 4 skulle komma i år, men vem vet egentligen...?
Damarien har som sagt också sagts att den ska dyka upp i år... Men det kan ju vara lite hur som med det också...

Angående hemsidan säger dom ju att den är väldigt svåruppdaterad och att det är ett helt "äventyr" att lyckas lägga upp ett jota på den... Det har även länge ryktats om en ny hemsida som ska vara lättare att uppdatera, men när den kommer är det inte heller någon som berättat...
Man kan ju hoppas snart, då andra rollspelsföretag i sverige faktist är mycket bra på att uppdatera sina sidor... Att inte ha en uppdaterad hemsida är att hamna efter i dessa dagar, det skapar en del irritation... Vem det är som faktist jobbar med den nya hemsidan har jag ingen aning om dock (men inte är det jag iallafall)...

Visst vet jag mycket? :gremwink: Men jag har ingen säker information, så inga sura miner åt mitt håll om allt jag säger är helt fel...
Men med tur ser vi fyra boksläpp och en ny hemsida i år, det hade vart fina grejer...

Hoppas det har kastat ljus på några av dina funderingar, även om den info jag kan ge knappast är tillförlitlig och definitivt inte officiell... :gremtongue:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Synd att du inte frågade om alver, jag lääängtar efter den modulen,
Annar ser det ju bra ut med 4 böcker i år! (med lite tur)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ja, efter att jag lämnat GothCon så frågade jag mig själv varför jag inte frågade om den boken egentligen...
Jag vill också gärna bläddra i den och se vad som skiljer den och gamla alvboken åt... Men som sagt, låt oss hoppas att den dyker upp ungefär samtidigt...
 

Torand

Veteran
Joined
13 Sep 2007
Messages
9
Location
Jönköping
Ja lite ljusare har det blivit och det är aldrig fel. :gremwink:

Då är det till att hoppas på det bästa!

Har precis beställt Av Blod Komna, har inte spelat nu på ett tag och det ska bli så himla gött att få göra det nu den kommande helgen, och då är det tillbaka i Eons värld och sylfens vrede!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag vill också gärna bläddra i den och se vad som skiljer den och gamla alvboken åt...
Som "speltestare" så kan jag avslöja att efter vad jag har sett verkar det vara fokus mot den sanariska alliansen, med ingående information om historia (såväl gammal som ny), samhälle (både på det stora och lilla planet) och magi, eller möjligen mycket detaljerade beskrivningar av allt, eftersom jag bara har sett en liten del av materialet.

Förutom omfånget skulle jag säga att den nya Alver kommer att vara mer "high" än den gamla. Jag tycker att det märks ganska tydligt att det är samma författare som till Drakar, och lämnar till var och en att bedöma ifall det är bra eller dåligt; så länge pyar kan användas som Mundanas judar så är jag nöjd (och sedan har jag ju gamla alver också...).

Det var mina två sunuvai :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Förutom omfånget skulle jag säga att den nya Alver kommer att vara mer "high" än den gamla.
Med tanke på vad som verkar vara folks oro kring detta så kan nog en kommentar vara på sin plats.

Även om jag personligen är förtjust i ett slags "trovärdig high-fantasy" så har jag gjort mitt bästa på att hålla boken på en liknande "nivå" som den första (vilken iofs faktiskt är ganska high-fantasy på sina håll).
Problemet med detta är att jag känt det som min skyldighet att ta upp en del ämnen som saknades och som verkligen behöver en beskrivning till Eon då det inte togs upp i första boken, som exempelvis den sanariska magitraditionen (det är helt enkelt oacceptabelt att Mundanas största magisällskap ännu inte beskrivits i Eon).
Något som redan etablerats i första Alver - Förbannelsens folk är att sanaristammen är världens utan tvekan största magisällskap (då stora delar av stammen är magikunnigna). Således finns det en jäkla massa magiker i alvsamhället vilket rent logiskt borde ha påverkat samhället på något vis.
Den gamla boken ger dock inga direkta svar varför det är så eller hur det hela artar sig (annat än detaljer som alvglas m.m). Alltså har redan första boken lagt ramen om alverna i Sunariskogen som en rätt high-fantasy version av alver (i och med deras stort antal magiker) men lämnat det öppet för personlig tolkning.
I den nya alvboken ger jag lite konkreta exempel på hur det hela kan arta sig exempelvis genom magiskt förädlade matodlingar, dödshjälpare (alvernas typ an nekromantiker), trädsångare (som formar träden med hjälp av magin) m.m.
Över lag så har jag försökt att ge magikerna en vettig uppgift att utföra i samhället istället för att bara vara bokmalar som hänger i sina torn och läser mystiska luntor (vilket iallafall jag tycker är en rätt fånig och överanvänd klichébild av magiker).
Ett exempel som jag själv finner rätt kul är en del termomanitker som erbjuder sina tjänster till högbetalande att med hjälp av effekten Passion göra ett besök hos en kurtisan till en ännu mer "berikande" erfarenhet (som parantes kan nämnas att alverna inte alls se ner på kurtisaner utan ofta ser dem som kulturellt förfinade individer, inte helt olikt vår egen världs geishor).

Så visst magi kommer att vara en del av alvernas världs på ett ibland gansak intimt sätt vad gäller sanari. Men detta har redan befästs i den gamla Alver. Det ända jag har gjort är att besvara den självklara följdfrågan - HUR.

Så summa summarum: Vissa kommer nog att uppelva nya alvboken som mer high-fantasy (i det att den utvecklar vissa av high-fantasy områdena från gamla boken vidare). Andra kommer även att notera att mycket low-fantasy infomation tillkommit (alvisk byggnation, alvisk filosofi, alvisk mathållning, alviska spel och lekar, alvisk historia m.m.).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Bra att du utvidgar lite; folk är ju i regel mycket intresserade av nya produkter, och jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar avslöja av det som jag har fått del av tidigare ^^

Mitt personliga intryck av ditt arbete med magin är att det berikar alvbeskrivningen och att du över huvud taget har gjort ett bra jobb med att ta hand om den gamla infon om sanarisk magiskhet på ett bra sätt. Den magiska information som behövs är inte mer av M&M:s regelfokus (sånt framställer vi ju bevisligen själva), utan mer av hur magin fungerar i världen och i samhället, och där tycker jag att texten i nya alver går långt, speciellt med tanke på att det material som finns sedan innan nog kan sammanfattas på en A4 eller två...

Nej, jobba på med din trovärdiga high-fantasy, bygg på arvet från Alver I, och sen får folk halvera antalet magiker, kapa hemlighetskapitlet och stryka ett par av effekterna ifall de stör sig på det; alla kan inte älska allt (OBS: detta är en inte ett inlägg i debatten, så dra inte med mig i något argument om vem som har rätt till vad, för jag tänker hålla den här ståndpunkten till fakta motbevisar mig), så keep up the good work! :gremsmile:

Och när vi ändå är inne på ämnet, hur går det med skrivandet? Vi är många som bara väntar på att den nya modulen dimper ned ute i handeln :gremsmile:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Lite insideinfo om alvboksprojektet

Och när vi ändå är inne på ämnet, hur går det med skrivandet? Vi är många som bara väntar på att den nya modulen dimper ned ute i handeln
Problemet för min del är att jag förutom att jobba heltid både studerar och håller på att bygga upp ett eget företag med klienter. Det finns således inte särskilt mycket tid över för mig att skriva på. Vad som dock har diskuterats som en lösning är att delegera mycket av resterande arbete på andra människor (vilket till viss del redan gjorts - Nallo har numera ansvaret för det massiva geografikapitlet).
Problemet med detta är att de flesta kapitlen är till 75%-90% klara vilket innebär att det är mycket att sätta in sig i för att kunna färdigställa det, samt att det inte alltid är lätt att ta upp stafettpinnen efter en annan skribent (jag brottades ju själv med detta problem iom Krilles bra men ganska tunna utkast på Drakar).

Men om jag bara piskar mig tillräckligt mycket där bak för att få ihop lite skrivtimmar, och delegerar ut några av kapitlen så skall vi för hoppningsvis snart kunna se en färdig version av boken (speciellt då nästintill alla bilder redan är färdigtecknade av Kim :gremsmile:)!


Sebastian - försöker vara informativ
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Lite insideinfo om alvboksprojektet

Oj, låter som om du har minst sagt full upp... lycka till med att få ihop allting, så får vi hoppas att de andra klarar att få ihop resten av arbetet ^^
 
Top