Ymir
Liten kantbaron
Jag brukar lite smått alltid stå för tesen att vår världs faktiska historia ofta överträffar allt en fantasy-författare kan tänkas hitta på, och den är en närmast oändlig inspirationskälla för mig. Men samtidigt ställer jag mig, paradoxalt nog?, tveksam till alltför uppenbara rårippar. Jag tycker inte om när fantasykulturer är rena kopior, mer eller mindre kompetent utförda, av kulturer i vår värld. De får gärna vara tungt inspirerade, förstås, men jag ser då hellre att den kulturella inspirationen kommer från flera olika håll, så resultaten ändå blir en unik fantasykultur. Man ska kunna säga "de är cirefalier" utan att omedelbart behöva koppla samman det med "de är greker", liksom. Totala pseudoromarriken, pseudovikingar, pseudoazteker, etc...usch nej, sånt är så... Ereb Altor
Så historienörd jag är tycker jag om att blanda ihop element från olika IRL-kulturer till en soppa ur vilken det så småningom utkristalliseras en mer eller mindre unik fantasykultur. Så har jag gjort i modulen jag skriver till Eon, och så har jag gjort i Efter Istiden, mitt eget kampanjvärldsprojekt. Givetvis tillkommer en massa egna idéer, det är inte som att jag sitter och snor allt, men jag lutar mig ändå i hög grad på mina egna fikonkunskaper. Och det är väldigt roligt att koka ihop sådana kultursoppor - jag känner att jag har såpass stor koll på det att jag får till vettiga resultat.
Men det gäller historia, kulturhistoria, och sådant bös. När vi plötsligt kommer till religion är det mycket svårare att åstadkomma något vettigt. En religion måste vara mycket djup och mångfacetterad för att verkligen vara intressant och spel- och berättarmässigt användbar, och det ställer oerhört höga krav. Kanske är det därför fantasyreligioner i högre grad än något annat i fantasyvärldar är rena rippoffs på riktiga religioner.
Nå, till saken. Jag beslöt tidigt att jag ville använda mig av asatron i någon form i "Efter Istiden". Settingen har i mångt och mycket en fornnordisk och folkvandringstida miljö, och jag ville cementera den fornnordiska känslan genom att faktiskt använda mig av riktig nordisk religion. Men jag har en rolig idé på en twist som gör det hela mindre rippat:
En av de stora religionerna i 'Efter Istiden' är helt enkelt inte asatron, utan vanerdyrkan. Dvs man tillber vanergudarna: Njord, Frej, Freja, etc. Det hela baserade jag på en teori om att dyrkan av dessa fruktbarhetsgudomar föregick asatron som sådan, och något jag läst om att 'Njord' härleds från ett urnordiskt ord ('jorð' eller något) som just anspelar på jorden. Men Njords familj saknar en maka och moder. Inga problem - den romerske resenären Tacitus nämner en mystisk gudinna han kallar 'Nerthus', som dyrkades av nordliga germanska folk. Det verkligt intressanta här är att hennes namn bär entymologiskt släktskap med 'Njord', även om hon dyrkades i vad som tros ha varit Danmark tusen år före asatron. Nå, hon får helt enkelt bli vanergudinnan och jordmodern, och Njords maka. (Se den här artikeln på ämnet).
I vanerdyrkan har asarna helt enkelt inte fötts än. Oden finns, och försökte ursupera skapelsen innan istiden, men det kostade hans bröder Vile livet och Ve slungades ut i Ginnungagap. Nu drar Oden ensam runt i världen, ibland med sin jättefrände Loke, och plottar för att besegra vanerna och grunda en ny gudaätt. (Och således kan jag använda alla häftiga väsen från de fornnordiska myterna med gott samvete, utom just asarna - de är inte födda än).
Sedan, när asarna väl tagit över, och deras dyrkan i sin tur ersatts av yngre gudar, drar de kanske ut i kosmos och söker sig till vår värld. Men det är en annan historia.
Vid någon punkt, både före och efter att ha slitit med min Eonmoduls religionskapitel i evighet (men med ett resultat jag är tämligen nöjd med), började jag dock klura på de andra religionerna i Efter Istiden. Till dess österland, bebott av ryttarfolk och andra barbarer, har jag rippat diverse sibiriska gudomar som ingen ändå känner till - Ulgan, Erlik, Maidere, Kudai, etc, i en panteon med schamanistiska förtecken. Ett värre problem var då vad jag skulle ta mig till med Imperiet, en enorm kultursfär som sakta naggas i kanterna av invandrande barbarfolk och inre motsättningar. Det är inte romarriket så mycket som inspirerat av perserriket och andra kulturer i mindre asien, men fyller i stort romarrikets funktion anno 400 - sönderfallande världsmakt.
Men den gamla grekiska religionen har några bitar som är såå häftiga. Framförallt är jag förtjust i kulten av Demeter och Kore, de elyseéiska mysterierna, och alla obskyra mörker- och dödsgudar grekerna höll sig med. Jag menar, de måste vara de enda som hade en snubbe, Erebos, som var gud över "primordialt mörker". (Se tex den här artikeln).
Och, eftersom jag är mån om att Imperiets religion också ska ha ett rollspelsvänligt mytologiskt djup, är jag alltså sugen på att rippa forngrekiska gudar rakt av till den. Kanske gör jag någon ball "twist" av det på samma sätt som med asarna/vanerna, men jag vet inte om mina kunskaper om religionen räcker till. Jag får researcha i så fall.
Sedan funderar jag på att dessutom göra detsamma med keltiska, slaviska och kinesiska gudar - helt enkelt använda gudaväsen från vår värld rakt av. Jag vore liksom inte den förste som gjorde det, Robert E Howard pysslade med samma sak, men hans världs kulturer var heller inte särskilt genomtänkta i jämförelse med en nutida rollspelsvärld. Snarare fetrippade från historien. (Men jag älskar dem ändå). Fördelen vore att det vore mycket lättare för mig att bygga vidare på det religiösa stoffet, jag är ju typen som gillar att ha färdiga dockskåp att leka med, och att gudanamnen kanske känns igen och väcker välkommna associationer.
Den uppenbara nackdel jag ser är raka motsatsen - ovälkommna associationer. Jag vill ju applicera grekiska gudar på en kultur som inte har så jättemycket att göra med det antika grekland, eventuellt, och om tex Cernunnos och Arawn dyker upp i någon kultur är oddsen stora att någon direkt börja tänka på kelter, även om kulturen i sig är mer subtilt influerad av dessa. Helt enkelt, de bekanta gudanamnen kanske väcker för starka associationer till vår egen värld.
Men jag kanske överskattar folks bildning helt och hållet? En genomsnittlig rollspelare kanske inte ens känner till Demeter och Cernunnos, och det är okej så länge jag undviker Ahura Mazda, Athena och Zeus? Ja, jag vet inte...så jag frågar er:
Vad tror ni om det här? Tankar, reflektioner, totalsågningar; allt är välkommet.
- Ymir, fiskar religiös respons
Så historienörd jag är tycker jag om att blanda ihop element från olika IRL-kulturer till en soppa ur vilken det så småningom utkristalliseras en mer eller mindre unik fantasykultur. Så har jag gjort i modulen jag skriver till Eon, och så har jag gjort i Efter Istiden, mitt eget kampanjvärldsprojekt. Givetvis tillkommer en massa egna idéer, det är inte som att jag sitter och snor allt, men jag lutar mig ändå i hög grad på mina egna fikonkunskaper. Och det är väldigt roligt att koka ihop sådana kultursoppor - jag känner att jag har såpass stor koll på det att jag får till vettiga resultat.
Men det gäller historia, kulturhistoria, och sådant bös. När vi plötsligt kommer till religion är det mycket svårare att åstadkomma något vettigt. En religion måste vara mycket djup och mångfacetterad för att verkligen vara intressant och spel- och berättarmässigt användbar, och det ställer oerhört höga krav. Kanske är det därför fantasyreligioner i högre grad än något annat i fantasyvärldar är rena rippoffs på riktiga religioner.
Nå, till saken. Jag beslöt tidigt att jag ville använda mig av asatron i någon form i "Efter Istiden". Settingen har i mångt och mycket en fornnordisk och folkvandringstida miljö, och jag ville cementera den fornnordiska känslan genom att faktiskt använda mig av riktig nordisk religion. Men jag har en rolig idé på en twist som gör det hela mindre rippat:
En av de stora religionerna i 'Efter Istiden' är helt enkelt inte asatron, utan vanerdyrkan. Dvs man tillber vanergudarna: Njord, Frej, Freja, etc. Det hela baserade jag på en teori om att dyrkan av dessa fruktbarhetsgudomar föregick asatron som sådan, och något jag läst om att 'Njord' härleds från ett urnordiskt ord ('jorð' eller något) som just anspelar på jorden. Men Njords familj saknar en maka och moder. Inga problem - den romerske resenären Tacitus nämner en mystisk gudinna han kallar 'Nerthus', som dyrkades av nordliga germanska folk. Det verkligt intressanta här är att hennes namn bär entymologiskt släktskap med 'Njord', även om hon dyrkades i vad som tros ha varit Danmark tusen år före asatron. Nå, hon får helt enkelt bli vanergudinnan och jordmodern, och Njords maka. (Se den här artikeln på ämnet).
I vanerdyrkan har asarna helt enkelt inte fötts än. Oden finns, och försökte ursupera skapelsen innan istiden, men det kostade hans bröder Vile livet och Ve slungades ut i Ginnungagap. Nu drar Oden ensam runt i världen, ibland med sin jättefrände Loke, och plottar för att besegra vanerna och grunda en ny gudaätt. (Och således kan jag använda alla häftiga väsen från de fornnordiska myterna med gott samvete, utom just asarna - de är inte födda än).
Sedan, när asarna väl tagit över, och deras dyrkan i sin tur ersatts av yngre gudar, drar de kanske ut i kosmos och söker sig till vår värld. Men det är en annan historia.
Vid någon punkt, både före och efter att ha slitit med min Eonmoduls religionskapitel i evighet (men med ett resultat jag är tämligen nöjd med), började jag dock klura på de andra religionerna i Efter Istiden. Till dess österland, bebott av ryttarfolk och andra barbarer, har jag rippat diverse sibiriska gudomar som ingen ändå känner till - Ulgan, Erlik, Maidere, Kudai, etc, i en panteon med schamanistiska förtecken. Ett värre problem var då vad jag skulle ta mig till med Imperiet, en enorm kultursfär som sakta naggas i kanterna av invandrande barbarfolk och inre motsättningar. Det är inte romarriket så mycket som inspirerat av perserriket och andra kulturer i mindre asien, men fyller i stort romarrikets funktion anno 400 - sönderfallande världsmakt.
Men den gamla grekiska religionen har några bitar som är såå häftiga. Framförallt är jag förtjust i kulten av Demeter och Kore, de elyseéiska mysterierna, och alla obskyra mörker- och dödsgudar grekerna höll sig med. Jag menar, de måste vara de enda som hade en snubbe, Erebos, som var gud över "primordialt mörker". (Se tex den här artikeln).
Och, eftersom jag är mån om att Imperiets religion också ska ha ett rollspelsvänligt mytologiskt djup, är jag alltså sugen på att rippa forngrekiska gudar rakt av till den. Kanske gör jag någon ball "twist" av det på samma sätt som med asarna/vanerna, men jag vet inte om mina kunskaper om religionen räcker till. Jag får researcha i så fall.
Sedan funderar jag på att dessutom göra detsamma med keltiska, slaviska och kinesiska gudar - helt enkelt använda gudaväsen från vår värld rakt av. Jag vore liksom inte den förste som gjorde det, Robert E Howard pysslade med samma sak, men hans världs kulturer var heller inte särskilt genomtänkta i jämförelse med en nutida rollspelsvärld. Snarare fetrippade från historien. (Men jag älskar dem ändå). Fördelen vore att det vore mycket lättare för mig att bygga vidare på det religiösa stoffet, jag är ju typen som gillar att ha färdiga dockskåp att leka med, och att gudanamnen kanske känns igen och väcker välkommna associationer.
Den uppenbara nackdel jag ser är raka motsatsen - ovälkommna associationer. Jag vill ju applicera grekiska gudar på en kultur som inte har så jättemycket att göra med det antika grekland, eventuellt, och om tex Cernunnos och Arawn dyker upp i någon kultur är oddsen stora att någon direkt börja tänka på kelter, även om kulturen i sig är mer subtilt influerad av dessa. Helt enkelt, de bekanta gudanamnen kanske väcker för starka associationer till vår egen värld.
Men jag kanske överskattar folks bildning helt och hållet? En genomsnittlig rollspelare kanske inte ens känner till Demeter och Cernunnos, och det är okej så länge jag undviker Ahura Mazda, Athena och Zeus? Ja, jag vet inte...så jag frågar er:
Vad tror ni om det här? Tankar, reflektioner, totalsågningar; allt är välkommet.
- Ymir, fiskar religiös respons