Nekromanti Religion i fantasy

skaraborgarn

Warrior
En av de jag spelade med var väldigt mycket emot religion i spel. Han var och är nog ateist. Tempel var bara en plats att plundra på skatter. Själv tyckte jag det var intressant med religion. Religionskrig är en intressant och läskig sak. Fanatiker som vill påverka är tacksamt att ha med. Riddarordnar som strider för det goda eller vad de tror är gott är inte helt dumt det heller.

Överlag så spelade aldrig vad jag vet religion någon stor roll i drakar och demoner.

Bolongo

Herr Doktor
skaraborgarn;n320625 said:
Överlag så spelade aldrig vad jag vet religion någon stor roll i drakar och demoner.
Kanske beroende på att det inte fanns några regler för det?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar religion i fantasy om gudarna faktiskt är verkliga och närvarande på ett rätt handfast sätt. Och då gillar jag också att folk förhåller sig till att de faktiskt existerar på ritkigt.

Om det är ett oemotsägligt faktum att det finns supermäktiga varelser som är inne och petar i vår värld på olika sätt, hur påverkar det folks förhållningssätt till dem? En del kommer ju garanterat böra dyrka dem som gudar, medan andra kommer filosofera om "De må vara mäktiga, men egentligen är det ju ignen skillnad på dem exempelvis en väldigt mäktig mänsklig härskare..."

Religion när gudarna faktiskt inte finns tycker jag är rätt tråkigt, och jag tycker då att man istället ska beskriva det ur mer kulturellt perspektiv, och se templen mer som sociala sammlingsplatser än något slags mystiskt högsäte. Dvs om du var en fransk katolik från 1400-talet så säger det rätt mycket om hur din vardag ser ut, vad du äter och hur du är klädd. Om du faktiskt tror på gud eller inte är rätt ointressant och inte särskilt relevant, då mycket av det där kommer vara det samma i alla fall, eftersom det så att säga blivit mer en fråga om kultur än faktisk tro.

Då tycker jag också man lika gärna kan ha det fokuset snarare än det religösa fokuset, om gudarna ändå inte har någon särskild inverkan på världen.

Det är liksom väldigt stor skillnad på om du faktiskt kommer få en blixt i huvudet varje gång du smädar Tor, än om du bara tror att det kan vara en dålig idé pågrund av karma.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bolongo;n320628 said:
Kanske beroende på att det inte fanns några regler för det?
Jag vill ta till protokollet att det i DoD -82 s 37-38 fanns regler för heliga män (det var tider det, ingen spelare vill ju spela en kvinna), gudarna och böner. I Gigant fanns också lite regelstöd. Men visst, vi talar om några sidor regler i alla utgåvor, och spelade ingen roll alls i 84/85/87:an och Expert. (NB Jag har aldrig läst .91:an el Chronopia, så jag vet inte hur det var där med religion).

skaraborgarn

Warrior
Skarpskytten;n320639 said:
Jag vill ta till protokollet att det i DoD -82 s 37-38 fanns regler för heliga män (det var tider det, ingen spelare vill ju spela en kvinna), gudarna och böner. I Gigant fanns också lite regelstöd. Men visst, det var i mycket, och spelade ingen roll alls i 84/85/87:an och Expert.
Jo det stod lite bra saker om religion i gigant. Faktiskt användbart om man vill se skillnader mellan olika religioner i den riktiga världen.
Men samtidigt finns det ju ofta en ond-god ide i de flesta spelen. Hjältarna ska förgöra den onde trollkarlen.
Ensamma vargen utspelas ju i en värld där ont och gott utkämpar ett ganska stort krig.
Sagan om ringen tar ju upp samma princip. Böckerna om Belgarion där många gudar dyker upp och den onde guden till och med dödas är inte att förglömma. Även Conan slåss ju mot ormdyrkare.

illuzive

Veteran
Även om man är ateist ser jag inte några problem med att ha med religioner i spel. De är ju lite av en grej om man ser till mänsklighetens historia och skulle vi haft flera folkslag utöver oss själva hade det säkert varit ännu mer bråk.

Däremot skulle jag säga att det (på ett rent teoretiskt plan) är lika fel att tvinga på någon en religion i spel som det är i verkligheten. Finns det någon som tror på gud(ar) bör det även finnas någon som hävdar att dessa påståenden är trams. Kan man få fördelar av att vara trogen en gud borde man också kunna få andra fördelar av att vara ateist på något sätt (jag tänker primärt på spelbalansen här).

Om man däremot tänker ett steg till, utanför regelboken, är det ju så att religion och krig är två saker som resulterat i uppfinningar och tekniska genombrott som annars kanske inte skulle sett dagens ljus förrän bra mycket senare. Även om kyrkan förr försökte svartmåla och förbjuda mycket vetenskap uppstod senare behovet av att trycka böcker för att sprida religionen vidare. Detta resulterade i att kunskap inom bokbinderi och tryck utvecklades, vilket i sin tur ledde till att gemene man till viss grad lärde sig läsa.

Var vi hade varit idag utan religionens inverkan på historien kan man nog diskutera väldigt länge, men jag vågar påstå att vårt samhälle antagligen skulle sett annorlunda ut. Tyvärr har priset för dessa tekniker ofta varit väldigt dyr (och ofta räknad i liv) - men det gör inte teknikerna i sig mindre användbara för det.

Så beroende på hur ens spelvärld ser ut kan det vara lämpligt att ha med religioner och liknande saker bara för att förklara en viss bildning. Om man tycker att det är rimligt att "alla" kan läsa och skriva t.ex.. Alternativet är ju att alla gått i skolan och lärt sig läsa där, men det är något jag inte läst något om i någon rollspelsbok. ;-)

Jag vill ta till protokollet att det i DoD -82 s 37-38 fanns regler för heliga män (det var tider det, ingen spelare vill ju spela en kvinna), gudarna och böner. I Gigant fanns också lite regelstöd. Men visst, det var i mycket, och spelade ingen roll alls i 84/85/87:an och Expert.
Ja, man kunde ju spela en guds Sändebud i Gigant och få någon gudagiven förmåga om man var rättrogen. Det fanns i Torshemsmodulen också. I Kaos väktare kunde man tjäna demonväktarna och få speciella krafter också.

Jag själv är ateist men tycker att fantasyvärldar utan existerande gudomar är rätt så blodfattiga. Sedan har det ju sin charm att det i samma värld finns falska, icke-existerande gudar också och förvirrade kulter.

skaraborgarn

Warrior
Behöver ju inte vara så drastiskt heller.
Religionen kan vara med lite i bakgrunden. Rollpersonerna tänker besöka den stora marknaden i Ihålumborg som hålls till Sankt Gric ära och där kan det hända saker.
Eller att viss magiska föremål blir mäktigare om de används av den stora gudinnan Tyruoms lojala anhängare.
Lie mer fars betonat kan vara om rollspelarna kommer till en festival till ölgudens ära och måste ägna tre veckor med att supa tills de spyr samtligt som den kvinnliga tjuven de jagar hinner undan.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag vill ta till protokollet att det i DoD -82 s 37-38 fanns regler för heliga män …
Aye! Och teurgister är typ coolaste grejen i första Drakar och Demoner:

”Teurgister är magiker som använder sig av en länk med en gud för att lägga sina besvärjelser. Vilken karaktär som helst, till och med en magiker, krigare eller fredlös, får bli teurgist. För att bli teurgist måste han/hon slå sin KRA/2 eller lägre med T100. Om karaktären lyckas antas det att han/hon har hjälp från ovan, och gudarnas tillgivenhet. Detta får endast för­sökas en gång i en karaktärs liv, så till vida inte han/hon på ett senare stadium utför någon särskilt helig handling som kan fånga gudarnas uppmärksamhet.

Präster kan vara heliga män/kvinnor, men behöver inte vara det.”

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
DeBracy;n320648 said:
Aye! Och teurgister är typ coolaste grejen i första Drakar och Demoner.
Precis!

Min inre rollspelshistoriker undrar väldigt mkt över varför de kapade de där reglerna till 84:an istället för att bygga vidare på dem.

skaraborgarn

Warrior
Jag var sl och gjorde äventyr i en värld där spänningar inom ett imperium om olika tvister om religion började slita sönder imperiet. Några trodde att det bara fanns en gud andra menade på att det var ett misstag att tro på en gud. De menade på att det fanns tre.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
skaraborgarn;n320625 said:
En av de jag spelade med var väldigt mycket emot religion i spel. Han var och är nog ateist. Tempel var bara en plats att plundra på skatter. Själv tyckte jag det var intressant med religion. Religionskrig är en intressant och läskig sak. Fanatiker som vill påverka är tacksamt att ha med. Riddarordnar som strider för det goda eller vad de tror är gott är inte helt dumt det heller.

Nej, jag placerade aldrig religion i förgrunden även om jag avhandlade ämnet i GDD. Det enda spel jag känner till som hanterar religion bra är Runequest. Jag tycker att politiska och ekonomiska konflikter är mer intressanta än religiösa.

Minimoni

Homelander
Mekanurg;n320685 said:
Nej, jag placerade aldrig religion i förgrunden även om jag avhandlade ämnet i GDD. Det enda spel jag känner till som hanterar religion bra är Runequest. Jag tycker att politiska och ekonomiska konflikter är mer intressanta än religiösa.
Fast är inte religiösa konflikter nästan alltid/alltid politiska och ekonomiska på något plan? Jag är själv religionshistoriker med inriktning på de Abrahamitiska religionerna med Islam som huvudfokus och jag har nog inte stött på en enda religionskonflikt, intern eller mot externa antagonister som inte varit både politiskt och ekonomiskt motiverade.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Minimoni;n320688 said:
Fast är inte religiösa konflikter nästan alltid/alltid politiska och ekonomiska på något plan? Jag är själv religionshistoriker med inriktning på de Abrahamitiska religionerna med Islam som huvudfokus och jag har nog inte stött på en enda religionskonflikt, intern eller mot externa antagonister som inte varit både politiskt och ekonomiskt motiverade.
Jo, så är det. Men jag föredrar att gå direkt på pudelns kärna: pengar och makt: 1 Tim 6:10. :)

anth

Vetefan
Jag tycker religion helt klart ska vara en del i rollspel.
Helt enkelt för att religion alltid varit en viktig del i mänsklighetens historia.
Man kan gå till nästen vilken mänsklig civilisation/kultur/folk i historien och nog tusan är de religiösa.
Det känns helt enkelt inte "realistiskt" om det inte finns religion.

Nästa punkt:
Det som skiljer rollspel från verkligheten är att spelledaren kan stoppa in vad som helst, t.o.m. riktiga gudar och mirakel.
Det är ganska svårt att vara ateist i en fantasyvärld när Tor och Zeus brukar komma på besök och byprästen faktiskt kan utföra mirakel.

skaraborgarn

Warrior
Ateism fungerar dåligt i en värld där man kan bli förvandlad till en groda av en häxa eller bli biten av en vampyr.

God45

#PrayersForBahakan
Rollspels religion är ett great alibi för att prata om riktig religion.

God45

#PrayersForBahakan
skaraborgarn;n320728 said:
Rollspel är en slags spegel av vårt eget samhälle.
Exakt! :D och folk är minst sig själva när de är sig själva. Ge dem en mask så kan de uttrycka saker lättare.